Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بارگاه مطهر حضرت علی‌بن‌حمزه(ع) در شهر شیراز به‌عنوان یکی از امام‌زادگان واجب‌التعظیم و از نوادگان بلافصل امام موسی کاظم(ع) همه ساله تعداد زیادی از گردشگران را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می‌کند.

جایگاه مذهبی وتاریخی این امام‌زاده سبب شد چهار سال پیش به صورت تخصصی و جدی واحد امور بین الملل در حرم حضرت علی بن حمزه (ع) فعالیت خود را آغاز کرده و با استقرار گروه‌های جهادی مسلط به پنج زبان زنده دنیا اعم از انگلیسی، فرانسوی، عربی، آلمانی و ایتالیایی نسبت به راهنمایی گردشگران اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام با هدف معرفی جایگاه این امام‌زاده به دنیا صورت گرفته است چراکه گردشگران، می‌توانند سفیران فرهنگی و مبلغان و پیام‌رسان فرهنگ و تمدن اسلام شیعی باشند.

در بیست و سوم محرم در سالروز شهادت این امامزاده عظیم الشان، مردم مومن و مسلمان شیراز به سوگواری می‌پردازند. بر این اساس همه ساله سوگواره‌هایی برگزار می‌شود که امسال به دلیل شیوع کرونا کمی متفاوت و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

چنانچه شامگاه گذشته مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ امیرانصاریان و مداحی کربلایی نریمان پناهی و حاج سیدمهدی میرداماد در بارگاه منور ایشان برگزار شده است.

همچنین امشب نیز مراسمی با سخنرانی سیدحمیدرضابرقعی و مداحی کربلایی عباس زحمتکشان و حاج عبدالرحمن دانشجو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساعت ۲۰:۳۰ در بارگاه منور حضرت علی بن حمزه برگزار‌ خواهد شد.

حضرت علی ابن حمزه(ع) در سال ۱۹۰ ه.ق در مدینه متولد شدند. پدر بزرگوارشان حمزه(ع) پسر امام موسی الکاظم(ع) در شهر ری در حرم مطهر شاه عبدالعظیم(ع) مدفون هستند.

حضرت علی ابن حمزه(ع) به همراه کاروان احمد ابن موسی(شاهچراغ) جهت یاری عموی خویش امام رضا(ع) از مدینه رهسپار خراسان شدند. اما مامون خلیفه عباسی با انگور زهر آلود امام رضا(ع) را به شهادت رساند و با انتشار این خبر قتلغ خان حاکم فارس کاروان شاهچراغ را در نزدیکی شهر شیراز مورد حمله قرار داد. در این حمله حضرت علی ابن حمزه(ع) به شدت مجروح  و بر اثر شدت جراحات در غاری در کوه صَبَوی شیراز مخفی شدند.

حضرت علی بن حمزه(ع) چند سالی به طور مخفیانه جهت امرار معاش هیزم جمع آوری کرده و در دروازه استخر (دروازه اصفهان) شیراز می‌فروختند.

روزی ماموران بنی‌عباس حضرت را از روی خال صورتشان شناسایی کرده و در ۲۳محرم سال ۲۲۰ ه. ق در دروازه استخر با ایشان درگیر شدند و سر از تن مبارکشان جدا کردند.

علی بن حمزه از نوادگان بلافصل امام موسی کاظم و از جمله معدود امامزادگانی هستند که تاریخ شهادتشان براساس اسناد و مدارکی که وجود دارد دقیق بیان شده و شک و شبهه ای در آن وجود ندارد.

بقعه ایشان اولین بار توسط  امرای آل‌بویه احیا و بنایی برای آن احداث شد و تعداد زیادی از امزای آ‌بویه در جوار این امام‌زاده مدفون هستند اما اکنون آثاری از آن گورستان وجود ندارد.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: شیراز اهل بیت ع حضرت علی بن حمزه امام زاده حضرت علی بن حمزه بن حمزه ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۱۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر

عشق و ارادت به امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) حد و مرز نمی‌شناسد و عاشقان آن حضرت برای ادای احترام از هیچ اقدامی فروگذاری نمی‌کنند؛ در همین در راستا خادم الشهدای استان هرمزگان در چایخانه حرم مطهر رضوی میزبان زائران شدند و از آنها پذیرایی به عمل آوردند.

شهروندخبرنگار ما تصاویری ارسال کرده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

منبع: شهروندخبرنگار - خراسان رضوی

بیشتر بخوانید:

راه اندازی چایخانه امام رضا (ع) در کاشان به مناسبت ایام زیارتی مخصوص + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز