Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، در سال 1973 کشورهای عرب عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، با هم متحد شده و اقتصاد آمریکا را به زانو درآوردند.

اما حالا برخلاف 50 سال پیش به نظر می‌رسد گروه اوپک در راستای سیاست‌های آمریکا قدم برمی‌دارد.

از زمان اقدام عربستان و کشورهای عرب اوپک در اعمال تحریم نفتی معروف علیه آمریکا به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی، تغییرات در سیاست حوزه بین‌الملل و افزایش تولید نفت آمریکا باعث شده تا رویکرد این کشورها نیز تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات کنونی واسبق اوپک می‌گویند دو کشور ایران و ونزوئلا که از جمله جدی‌ترین دشمنان آمریکا در اوپک به شمار می‌رفتند با تحریم‌های آمریکا کمی به حاشیه رفته و عربستان هم نشان داده به جای اینکه ریسک از دست دادن حمایت آمریکا را بکند، بیشتر تمایل دارد تا در برابر آمریکا تسلیم باشد.

این مقامات بر این باورند که در حالی که اوپک ده‌ها سال در برابر فشار آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت مقاومت می‌کرد اما سیاست‌هایی که طی 3 سال گذشته در پیش گرفته  نشان می‌دهد که رویکرد مقاومت محور اعضای اوپک به طور کامل تغییر کرده است.

این سازمان در 14 سپتامبر 1960 با هدف مقابله با 7 شرکت بزرگ نفتی انگلیسی و آمریکایی تاسیس شد. اما از زمان روی کار آمدن ترامپ از سال 2017 بارها در برابر فشار آمریکا برای بالا بردن تولید و پایین آوردن قیمت سر خم کرده است.

ترامپ بارها اعلام کرده که به دنبال پایین آوردن قیمت حامل‌های انرژی در راستای کمک به مردم آمریکاست.

منابع آگاه همچنین گفته‌اند که حتی زمانی که در ابتدای سال جاری قیمت نفت به حدی کاهش یافت که به ضرر شرکت‌های نفتی آمریکا شد اوپک به سرعت و با تهدید آمریکا نسبت به کاهش حمایت نظامی از ریاض توافقی را برای پایین آوردن عرضه و بالا بردن قیمت انجام داد.

شکیب خلیل وزیر نفت سابق الجزایر و دبیر کل اوپک بین سال‌های 2001 تا 2008 می‌گوید ترامپ از طریق عربستان آنچه که درباره قیمت نفت تمایل دارد را ابراز کرده و البته خواسته‌های وی انجام می‌شود. بنابراین در واقعیت اوپک تغییر کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترامپ اوپک آمریکا نفت پایین آوردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۱۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت درهم امارات امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت درهم امارات امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱۶,۵۴۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تومان (۰.۶ درصد) کاهش یافته است. هر واحد درهم امارات، روز گذشته با قیمت ۱۶,۶۴۰ تومان معامله می‌شد.

امروز درهم امارات در بازار آزاد مانند دیروز با کاهش قیمت روبرو بوده است، قیمت درهم امارات که دیروز با کاهش قیمت ۸۰ تومانی به ۱۶,۶۴۰ رسیده بود، امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰۰ تومانی (۰.۶ درصد) به ۱۶,۵۴۰ رسید. 

بالاترین قیمت درهم امارات در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶,۵۴۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱۶,۵۴۰ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی درهم امارات نسبت به هفته گذشته ۱.۵۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد درهم امارات در شش ماه گذشته حدود ۱۷.۳ درصد افزایش یافته است.

tags # درهم امارات سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • قیمت افغانی به تومان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت درهم امارات امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
  • عملیات وعده صادق دشمنان را مرعوب و دوستان را مسرور کرد
  • قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • دست بالای رُم برای پایین آوردن رقم بند خرید آزمون