Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@01:19:32 GMT

دستور وزیر کشور درباره ساماندهی وضع کولبران

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۳۰۴۴

دستور وزیر کشور درباره ساماندهی وضع کولبران

دین پرست گفت: امیدوارم نمایندگان دستگاه هایی که اجرائی شدن اهداف دولت برای حمایت از مرزنشینان و ساماندهی رویه کولبری درحیطه تکالیف آنها قرار دارد، با خبرخوش درجلسه روز چهارشنبه حضور یابند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ بابک دین پرست معاون هماهنگی اموراقتصادی وتوسعه منطقه ای وزارت کشور از برگزاری نشست نمایندگان وزارتخانه های امور اقتصادی ودارائی، صنعت، معدن وتجارت، بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استاندارای های آذربایجان غربی، کرمانشاه وکردستان برای بررسی آخرین اقدامات دستگاهها برای اجرائی شدن آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های موقت مرزی- موسوم به کولبری، در روزچهارشنبه مورخ ۲۶-۶-۱۳۹۹ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دبیرشورای توسعه وامنیت پایدارشرق وغرب کشور در همین راستا تاکید کرد: بعد ازسه سال سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب دولت برای حمایت از مرزنشینان در استانهای مشمول(آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان)، هیچ عذری برای عدم اجرای تصویبنامه های دولت پذیرفته نیست.

دین پرست ضمن اشاره به همکاری های صمیمانه دستگاههای مرتبط در این خصوص اظهار امیدواری کرد: نمایندگان دستگاه هایی که اجرائی شدن اهداف دولت برای حمایت از مرزنشینان وساماندهی رویه کولبری، درحیطه تکالیف قانونی آنها قرار دارد، با خبرخوش از رفع معدود موانع باقیمانده برای بهره مندی هموطنان عزیز مرزنشین از۴۲۰۰ میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی مصوب دولت، در جلسه روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه در وزارت کشور حضور یابند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور اعلام کرد: گزارش اقدامات دستگاه ها ونتیجه تصمیمات ومذاکرات جلسه، ضمن ارسال جهت استحضار رییس جمهور، درپایان نشست روز چهارشنبه، بطور شفاف و دقیق، ازطریق اصحاب رسانه، به استحضار افکارعمومی خواهد رسید.

مرور سوابق تلاش های وزارت کشور در ساماندهی مبادلات مرزی

دین پرست همچنین ضمن مرور روند تدوین و تصویب و نهایی شدن آیین نامه ساماندهی مبادله دربازارچه های غیررسمی موقت مرزی، یادآوری کرد: پیش نویس مشترک وزارت کشور و دستگاه های اجرایی مرتبط، تحت عنوان" آیین نامه ساماندهی مبادله دربازارچه های غیررسمی موقت مرزی"در هفتم مرداد ماه ۱۳۹۶ به تصویب هیأت وزیران رسیده و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده و اصلاحیه بعدی آن نیز درسیزدهم خرداد ۱۳۹۷ ، ازتصویب دولت گذشته و بر اساس آن، سالانه مبلغ ۴۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان معافیت سود بازرگانی، به منظور حمایت از هموطنان عزیزمان که در استان های آذربایجان غربی،کردستان،کرمانشاه وسیستان وبلوچستان، به فعالیت کولبری مبادرت می ورزیدند،تخصیص یافت.

وی ادامه داد: درگام بعدی، وزارت کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن وتجارت، نسبت به تعیین فهرست اقلام قابل ورود توسط مرزنشینان وکولبران اقدام نموده که این فهرست در۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۷، به تصویب هیات وزیران رسید. اما وجود برخی موانع در مسیر پیاده سازی مصوبه مذکور، منجربه توقف کامل مبادلات قانونی کالا، توسط کولبران، از مبادی رسمی شد.

معاون اقتصادی وزیر کشور در ادامه یادآور شد: به منظور"بررسی چگونگی اجرای قانون ساماندهی مبادلات مرزی وآئین نامه مربوطه"، تیم اقتصادی وزارت کشور، ازبیستم خرداد لغایت ۲۴ تیرماه ۹۸، به استان های مذکور عزیمت که با همراهی وهمکاری دستگاه ها و ارگان‌های اجرایی ذی ربط، ازجمله استانداری ها، وزارت صنعت، معدن وتجارت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی،گمرک ایران وستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ازتمامی بازارچه های یادشده بازدید کرده ونسبت به احصای اهم موانع ومشکلات اجرائی موجود در مسیر اجرای تصویبنامه دولت اقدام نموده است.

وی افزود: پس از انجام بررسی های دقیق میدانی ، برگزاری جلسات متعدد و استعلامات به عمل آمده، نتایج آن به همراه مجموعه ای ازپیشنهادات دقیق، در راستای رفع موانع موجود درمسیر اجرای تصویبنامه دولت، درتاریخ پانزدهم تیرماه سال گذشته، ازسوی وزیرمحترم کشور، برای استحضار رئیس جمهور ارسال شده که منجر به صدور ابلاغیه ای از سوی جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری، به عنوان وزرای کشور، جهادکشاورزی، صنعت، معدن وتجارت، اموراقتصادی ودارایی، امورخارجه، ارتباطات وفناوری اطلاعات، معاونین رئیس جمهور و رؤسای سازمان های برنامه و بودجه واداری واستخدامی کشور، رئیس کل بانک مرکزی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و همچنین رؤسای سازمان ملی استاندارد ایران وستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز گردیده است.

دین افزود: در اجرای دستور ریاست جمهوری و به منظور پیگیری برای اخذ نتایج اقدامات دستگاه های اجرایی پیرامون تکالیف ابلاغی، اصلاح آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های موقت مرزی، در دستورکارپیگیری قرارگرفت و نهایتا منجر به ابلاغ تصویب نامه یازدهم دیماه ۱۳۹۸ هیئت وزیران شده که طبق مفاد آن مقررگردیده است:"واردات کالاهای مشمول منوط به ثبت آماری وتأیید منشاء ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مطابق دستورالعمل ابلاغی کارگروهی مرکب ازبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران(مسئول ) و وزارتخانه های کشور وصنعت، معدن وتجارت و با رعایت استانداردها و ضوابط دستگاه های ذی ربط ومقررات بهداشتی وقرنطینه ای است"، باشد.

دین پرست اضافه کرد: بانک مرکزی نیز درجلسه یازدهم اسفند ماه سال گذشته کارگروه منتخب، با" واردات کالاهای مشمول مصوبه مورخ ۲۴بهمن ماه ۱۳۹۷ هیات وزیران، منوط به ثبت آماری مراتب درسامانه جامع تجارت با تأمین ارز مربوطه ازمحل حساب ارزی اشخاص یا ارزحاصل ازصادرات مرزنشینی با رعایت استانداردها وضوابط دستگاه های ذیربط و مقررات بهداشتی وقرنطینه ای" موافقت نموده و مصوبه کارگروه مذکور نیز، درتاریخ ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۸، ازسوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به وزارت صنعت، معدن وتجارت ابلاغ شده است.

لینک کوتاه: asriran.com/0038F4

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزارت کشور آیین نامه ساماندهی مبادله جمهوری اسلامی ایران معدن وتجارت رئیس جمهور وزارت کشور بانک مرکزی موقت مرزی دین پرست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

وزیر نیرو گفت: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از 8500  مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت:  با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال 1401 برای این موضوع 100 اقدام، در سال 1402 تعداد 140 اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز 180 اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می گردد.

وی‌ با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از 80 میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود،گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • ابراهیم رئیسی دوباره از «گشت ارشاد مدیران» گفت؛ در دستور باشد!
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • جذب نخبگان در ۳۳ دستگاه اجرایی در دستور کار بنیاد ملی نخبگان
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟