Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر ارشد مسائل جنوب‌آسیا با اشاره به شروع مذاکرات بین‌الافغان و محورهایی که قرار است در دور اول آن مطرح شود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آنچه که در بحث مذاکرات بین‌الافغان با حضور تیم طالبان و دولت افغانستان در جریان است، تلاش برای حل اختلاف و برقراری صلح یکپارچه در کشوری است که بیش از چهار دهه در جنگ و خونریزی به سر می‌برد و به همین دلیل کلیت این مذاکرات را باید به فال نیک گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله‌ای که در اینجا و خصوصاً در دور ابتدایی این مذاکرات بسیار مهم به نظر می‌آید، تفاوت دیدگاه میان طرفین است؛ چراکه طالبان به دنبال برپایی مجدد امارات اسلامی است و از سوی دیگر دولت افغانستان به دنبال آن است تا بتواند یک حکومت مستحکم را در کابل مستقر کند. داده‌های فعلی نشان می‌دهد که در وضعیت کنونی و دور اول مذاکرات، طرفین به دنبال اتخاذ مواضع تند و منفی علیه یکدیگر نیستند؛ به گونه‌ای که آنها نمی‌خواهند در همین دور اول همه چیز فرو بپاشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که طرفین سعی می‌کنند با مدارا و رعایت حال همدیگر مواضع‌شان را علنی کنند، اما مسئله‌ای که در اینجا باید مورد بحث قرار بگیرد، این است که آیا در پایان مذاکرات بین‌الافغان ما شاهد روی کار آمدن یک دولت چندضلعی هستیم یا اینکه یک دولت تک‌بعدی با محوریت طالبان به روی کار می‌آید؟ آنچه از داده‌ها مشخص شده این است که دولت بعدی افغانستان با محوریت طالبان تشکیل خواهد شد ولی تفاوتش در این است که آنها دیگر وارد فاز نظامی نخواهند شد و بر اساس آنچه که زلمی خلیلزاد پیگیری کرده، طالبان باید برای به دست گرفتن قدرت از طریق سیاسی آن را دنبال کند، نه از طریق نظامی. به همین دلیل اگر همین فردا دولت به مرکزیت طالبان انتخاب شود برنده انتخابات در سطوح ولایات و استان‌های افغانستان، طالبان خواهد بود. در سطح دوم یعنی مجلس ملی و سنای افغانستان، طالبان در مناطق پشتون‌نشین اکثریت را خواهد داشت و در مناطق غیرپشتون هم علمای هماهنگ با آنها حضور دارند که این به نفع آنها خواهد بود.

این کارشناس مسائل شبه‌قاره تصریح کرد: در سطح سوم یعنی انتخاب ریاست‌جمهوری هم باید یک اتفاق نظر میان طالبان و سایر طیف‌های مذهبی و قومی افغانستان روی دهد که به نظرم اختلاف احزاب افغانستان در قبال انسجام طالبان باعث می‌شود تا قرعه به نفع طالبان رقم بخورد؛ به همین دلیل می‌توان گفت که افغانستان در حال «طالبانیزه» شدن است که تمام این روند پروژه‌ای است که از سوی ایالات متحده طراحی شده است. در صدر این تحولات، به نظر می‌رسد که ایالات متحده به دنبال آن است تا کشورهای اسلامی را به سمت رادیکالیزه شدن و رسمی کردن وجاهت جریان‌های جهادی پیش ببرد؛ به گونه‌ای که آنها می‌خواهند به جریان‌های سُنی حاضر در کشورهای منطقه مشروعیت ببخشند و در نهایت آنها را وارد فرایند دولت‌سازی کنند که هدف نهایی، تحت تاثیر قرار دادن ایران است. این مسئله به نوعی یک راهبرد پنهان به حساب می‌آید که حالا توسط آمریکا در حال پیگیری است.

ملازهی افزود: خروجی مذاکرات بین‌الافغان تشکیل دولت خواهد بود و دولت بعدی افغانستان هم بدون تردید به نفع عبدالله است و او در ساختار آینده افغانستان نقش مهمی خواهد داشت. اینکه عبدالله عبدالله می‌گوید قانون اساسی افغانستان قابل تعدیل و تغییر است، به نوعی نشان می‌دهد که در پشت صحنه اتفاق‌های مهمی در حال رخ دادن است. از این منظر جناح اشرف غنی و طیف لیبرال‌دموکرات‌هایی که با غرب هماهنگ بودند، عملاً وارد حاشیه می‌شوند و در آنجاست که ادغام طالبان با جریان شمال افغانستان و احتمالاً شیعیان این کشور را شاهد خواهیم بود. معتقدم که قربانی اصلی در مسئله افغانستان و آینده آن، اشرف غنی خواهد بود و اگر در ترکیب دولت آینده افغانستان ایجاد توازن میان طالبان و سایر جریان‌های این کشور صورت نگیرد بدون تردید تجزیه ارضی را می‌توانیم شاهد باشیم. به همین دلیل است که عبدالله تعدیل و اصلاح قانون اساسی را مطرح می‌کند. این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که حملات طالبان همچنان علیه نیروهای افغانستان ادامه دارد و باید متوجه بود که به غیر از طالبان و شورای کویته، حدود ۲۰ تا ۲۳ گروه دیگر در این کشور دست به سلاح هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طیف عظیمی از این جریان‌های رادیکالِ حاضر در افغانستان از مساله صلح راضی نیستند و به همین دلیل شاهد ادامه رادیکالیسم در افغانستان خواهیم بود. این بدان معنی است که جریان طالبانِ افغانستان به صورت کامل یکدست نیست و برخی از آنها روند صلح را نپذیرفتند؛ به این معنا که احتمال دارد تجزیه طالبان رخ دهد و احساس می‌کنم که عملیات‌های بعدی توسط شبکه حقانی انجام خواهد شد. نکته دیگر، تعیین تکلیف حضور آمریکایی‌ها در افغانستان پس از بین‌الافغان و تشکیل دولت جدید خواهد بود. به نظرم طالبان با حضور بخشی از نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان موافقت خواهد کرد اما این در حالی است که دونالد ترامپ به رهبری ایالات متحده به دنبال خروج کامل از افغانستان است. تجربه عراق به ما نشان می‌دهد که خروج کامل آمریکایی‌ها دور از انتظار است و به احتمال زیاد حضور سیاسی و علنی آنها در خط‌دهی به طالبان پررنگ‌تر خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: طالبان عبدالله عبدالله دوحه اشرف غنی شبکه حقانی شورای کویته امارت اسلامی افغانستان خروج آمریکا از افغانستان مذاکرات بین الافغان مذاکرات بین الافغان ایالات متحده همین دلیل دور اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد

دولت کانادا با اصلاح قوانین ضد تروریسم خود، در سال جاری میلادی کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان را از سرمی‌گیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های کانادایی گزارش دادند اتاوا در نظر دارد در سال جاری کمک‌های توسعه‌ای خود را به افغانستان از سر گیرد.

مجلس عوام و سنای کانادا خرداد سال گذشته اصلاحیه‌ای را برای معافیت سازمان‌های امدادی از قوانین ضد تروریسم این کشور علیه طالبان تصویب کردند؛ بدین ترتیب، گروه‌های امدادی هنگام کمک‌رسانی به افغان‌ها به خاطر پرداخت مالیات به طالبان مجرم شناخته نمی‌شوند.

تغییر این حکم قانونی به سازمان‌های امدادرسانی اجازه می‌دهد که با کسب مجوز برای تعامل با طالبان، از مجازات کیفری مصون باشند.

به گزارش «گلوبال نیوز»، اداره امنیت عمومی کانادا در گزارشی دراین‌باره نوشت: تلاش‌ها برای عملیاتی کردن صدور مجوز ادامه دارد.

در این گزارش آمده است: «اتاوا قصد دارد این روند را تا بهار 2024 راه‌اندازی کند و برای دستیابی به ظرفیت کامل عملیاتی تا اواخر سال 2024 تلاش خواهد کرد».

کانادا: برنامه مشخصی برای کمک به افغانستان نداریم تصویب اصلاحیه قانون ضد تروریسم در کانادا برای کمک به افغانستان کانادا درخواست طالبان برای کنترل سفارت افغانستان در اوتاوا را رد کرد

«هارجیت سینگ ساجان» وزیر توسعه بین‌المللی کانادا پیش از این اعلام کرده بود قوانین ضد طالبان این کشور ممکن است با هدف تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دچار تغییراتی شود.

ساجان در گفتگو با «کانادین پرس» تأکید کرده بود با این حال اوتاوا طالبان را از فهرست تروریست‌ها خارج نخواهد کرد.

وی گفته بود: ما در حال بررسی گزینه‌هایی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم انعطاف‌پذیری که سایر کشورها برای کمک به افغانستان دارند را به دست آوریم.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان