Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اشتغال نیرو‌های غیر بومی در استان خوزستان همیشه موضوع بحث برانگیز مردم و چالش میان مسئولین و شهروندان بوده است.

بسیاری از مردم خوزستان معتقدند در حالی که صد‌ها شرکت پتروشیمی، تاسیسات نفت و گاز، پالایشگاه و بنادر مهم کشوری در این استان وجود دارند، اما سهم جوانان بومی برای اشتغال در این محل‌ها اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون هزاران نیروی کار از استان‌های مختلف کشور در سطوح مختلف شرکت ها، بنادر و سد‌های استان خوزستان مشغول به کار هستند که اعتراض برخی از افراد را نسبت به این موضوع برانگیخته است. همین مسئله موجب شد تا ممنوعیت استخدام و اشتغال نیرو‌های غیر بومی در دستور کار مسئولان استانی قرار بگیرد.

چندی پیش ارسلان غمگین، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از ممنوعیت استخدام و اشتغال نیرو‌های غیر بومی در این استان اطلاع داد و گفت: از این پس اشتغال افراد غیربومی در شرکت‌های فولاد، پتروشیمی و ... در استان خوزستان ممنوع می‌گردد، شرکت‌ها ملزم به استخدام نیرو‌های بومی هستند و اگر شرکتی خلاف این کار را انجام دهد با او برخورد می‌شود.

طی چند روز اخیر در برخی شرکت‌های خوزستان برای نیرو‌های غیر بومی ابلاغیه‌هایی صادر شد که بر اساس آن باید کار را رها کرده و به شهر‌های خود بازگردند. هر چند تاکنون ابلاغیه‌ای برای مدیران سطح عالی و یا رده میانی پروازی فرستاده نشده است. اما حالا نیرو‌های غیر خوزستانی نسبت به این مسئله معترض هستند و معتقدند هزاران نیروی کار خوزستانی نیز در استان‌های دیگر مشغول هستند، بنابراین باید این قانون همه شمول و فراگیر گردد.

وزارت کار می‌گوید هرگز اخراج نیرو‌های کار غیر بومی را قبول ندارد و اصلا چنین نامه‌ای را به شرکت‌ها ارسال نکرده است، بلکه تنها استخدام نیرو‌های بومی جدید در اولویت قرار دارد و شرکت‌ها باید از به کار گیری کارگران غیر بومی جدید امتناع کنند.

اعتراض نیروهای غیر بومی خوزستان به طرح اخیر وزارت کار

حبیب الله حسینی یکی از افراد شاغل در سد کارون یک که ساکن یکی از استان‌های همجوار است، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیشتر ابلاغیه‌ای به دست من و چند تن از دیگر افرادی که غیر بومی خوزستان محسوب می‌شوند، رسیده که باید بر اساس آن کار را رها کنیم و به استان خود بازگردیم، زیرا ممکن است سال بعد قرار داد با ما منعقد نکنند.

او افزود: ۱۵ کیلومتری استان چهارمحال و بختیاری در سد نیروگاه کارون ۴، ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن از شهروندان خوزستان مشغول به کار هستند، در حالی که اگر قرار بر ممنوعیت اشتغال نیرو‌های غیربومی باشد تا خوزستانی‌ها در استان خود مشغول به کار شوند، در نتیجه باید استان‌های دیگر نیز چنین مصوباتی داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه دیگر استان‌ها از چنین حقی برخوردار نیستند، اظهار داشت: این مسئله حق شهروندان خوزستان است که در محل زندگی خود مشغول به کار باشند، اما حق ما نیز همین است تا مجبور به کار در این آب و هوای گرم نباشیم، زیرا نیرو‌های خوزستان در همه استان‌های کشور مشغول به کار هستند و در ۱۵ کیلومتری استان ما نیز صد‌ها تن از شهروندان ایذه کار می‌کنند، در حالی که ما مجبور هستیم ۴۰۰ کیلومتر دورتر از خانه خود مشغول باشیم و حتی اینجا هم حق کار از ما گرفته می‌شود که خلاف عدالت است.

این فرد غیر بومی خوزستان شاغل در سد نیروگاه کارون یک بیان کرد: اگر قرار باشد بر اساس عدالت رفتار شود باید استان چهارمحال و بختیاری یا اصفهان نیز اشتغال نیرو‌های غیر بومی را ممنوع کند و چنین مصوباتی را داشته باشند.

نیرو‌های غیربومی اخراج نمی‌شوند

ارسلان غمگین، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تصمیم گرفته شده تا در حوزه معاونت اشتغال مربوط به ما در استان خوزستان از این پس نیرو‌های غیر بومی استخدام نشوند، گفت: گاهی اوقات مردم نیز نسبت به این مسئله اعلام نارضایتی می‌کنند و به همین منظور طرحی ارائه شد و نامه‌های مختلفی نیز به شرکت‌ها صادر شده که در صورت پاسخگو بودن نیرو‌های بومی در منطقه، نیازی به جذب کارگران غیر بومی نیست.

او افزود: این مسئله به معنای اخراج نیرو‌های با سابقه‌ی کار بالا (۵ تا ۱۵ سال) نیست و ما به شدت با اخراج کارگران، حتی غیر بومی‌ها مخالف هستیم، زیرا هم اکنون هزاران نیروی کار خوزستانی در استان‌های دیگر مشغول به کار هستند و تنها نکته قابل توجه و مهم، درصد بالای بیکاری میان جوانان در استان خوزستان است که بنابراین باید استخدام نیرو‌های جدید از میان افراد بومی و ساکن همین استان باشد.

غمگین استخدام نیرو‌های غیر بومی را منوط به نبود متخصص در میان بومی‌ها دانست و بیان کرد: بر اساس ماده ۴۷ قانون ۵ ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی به صراحت ذکر می‌کند که «تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت خانه‌های نفت، نیرو، سازمان انرژی اتمی، بنگاه‌های اقتصادی و نهاد‌های عمومی غیر دولتی مکلفند در طول اجرای قانون برنامه در طرح‌ها و پروژه‌های خود در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد همه‌ی شرکت‌ها و پیمانکار‌ها اولویت با به کارگیری نیرو‌های بومی است.»

تمدید قرار داد بر عهده کارفرما است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار داشت: همه افراد ساکن خوزستان در این مصوبه در هر جای استان مشغول به کار باشند، بومی به حساب می‌آیند و همچنین در خصوص اتمام قرار داد، تمدید آن بر عهده کارفرما است.

موضوع استخدام نکردن نیرو‌های غیر بومی در استان خوزستان، مطالبه‌ای بوده که از سوی بسیاری از مردم و فعالان خوزستان همیشه مطرح شده است، اما حالا با اجرایی شدن این طرح لازم است تا مسئولان نسبت به اجرای دقیق آن توجه ویژه‌ای داشته باشند که مبادا موجب اخراج و بیکاری کارگرها گردند. هر چند بر اساس توضیحات وزارت کار هیچ کارگری از کار خود اخراج نمی‌شود و مسائل مربوط به تمدید قرار داد بر عهده کارفرما و شرکت‌ها است.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خوزستان مشغول به کار هستند استان خوزستان استخدام نیرو نیرو های بومی استان ها شرکت ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمد جواد عسکری اظهار داشت: مسائل محیط زیسیت باید جزء اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.   نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و مابقی آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه قضائی معرفی کرده‌ایم.   وی با تاکید بر اینکه راهی جر ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.   عسکری با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت‌های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیا آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی‌تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریا‌ها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آنها خسارت زیادی را به همراه دارد.   وی با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب‌های درسی آورده شود، افزود: واحد‌های تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.   رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت‌ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.   وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع‌تر این کسری جبران شود.   عسکری با بیان اینکه باید برای کانون‌های ریزگرد‌ها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده، اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

دیگر خبرها

  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان شهرستان فیروزکوه
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • مشکلات تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت