Web Analytics Made Easy - Statcounter

الهه نوبخت با اشاره به اینکه جشنواره‌های معتبر دنیا پرداختن به دغدغه‌های جوامع مختلف و انتخاب سوژه‌های ملتهب را امتیازی برای فیلم می‌دانند، تأکید کرد این موضوع تنها مربوط به نگاه جشنواره‌ها نسبت به سینمای ایران نیست.

الهه نوبخت، تهیه‌کننده مستند و پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: ما امسال موفق به کسب جایزه‌ای مهم در سینمای جهان شدیم و فیلم «شیطان وجود ندارد» محمد رسول‌اف جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد اما این موفقیت تنها مربوط به وجهه سیاسی فیلم نمی‌شود، من در سالن اکران فیلم حضور داشتم و دیدم 15 دقیقه تماشاگران این فیلم را تشویق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعاً تشویق تماشاگران و نظر آن‌ها نقشی در موفقیت این فیلم ندارد اما این نشان از جذاب بودن موضوع این فیلم برای مخاطبان خارجی دارد.

نوبخت تصریح کرد: ما هر سال در جشنواره‌های معتبر دنیا موفقیت‌هایی به دست می‌آوریم اما اگر موفقیت را تنها در جشنواره‌‌های کن، برلین و ونیز دنبال کنیم باید بدانیم از رقابتی بزرگ و جدی صحبت می‌کنیم. آثاری از کشورهایی در این جشنواره‌ها حضور دارد که صاحب صنعت سینما هستند و برای سینمای ما که شاید شرایط ویژه و امکانات محدودتری دارد بضاعت سینمای ما چندان جوابگو نیست.

این پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در ادامه تصریح کرد: کارگردان‌های فیلم اولی که با بودجه محدود فیلم می‌سازند و امکانات چندانی ندارند برای دیده شدن نیاز به حمایت دستگاه‌های نظارتی دارند. از طرفی نمی‌توان با ساخت فیلم‌هایی تکراری انتظار داشته باشید که فیلم مورد پسند جشنواره‌ها قرار بگیرد؛ باید بدانیم جشنواره‌های دنیا به دنبال کشف مفاهیم جدید در کشور ما و سینمایش هستند و واقعیت این است که جشنواره‌های معتبری در آسیا هر سال منتظر حضور فیلم‌های ایرانی هستند.

او افزود: ما هر سال فیلم‌های بسیاری را به جشنواره‌های مختلف می‌فرستیم و در بخش‌های مختلف جشنواره‌های معتبر شاهد حضور فیلم‌های ایرانی هستیم. فیلم مستند من سال گذشته در جشنواره ونیز حضور داشت ولی حمایت و پیگیری خاصی از سوی رسانه‌های کشور شاهد نبودیم و هیچکس روند پیش‌روی فیلم‌های ایرانی برای راه‌یابی به جشنواره‌های مختلف را پیگیری نمی‌کند که بشود به ارزیابی درست و دقیقی درباره آن دست یافت.

نوبخت تصریح کرد: کشف استعدادها باید پیش از رسیدن به مراحل تولید صورت گیرد. فیلم‌ها باید حرفی مربوط به کشور خودمان بزنند، هر سال فیلم‌های بسیاری ساخته می‌شوند که انتظار بر دیده شدن‌شان در جشنواره‌ها از سوی عوامل آن وجود دارد اما واقعیت این است که نمی‌توان با آثار تکراری انتظار موفقیت در جشنواره‌ها را داشت و هر سال تنها چند فیلم سینمایی ساخته می‌شود که بتوان از آن‌ دفاع کرد.

او اظهار داشت: هر سال فیلم‌های بسیار خوب با قصه‌های شیرین، جذاب و تأثیرگذاری از کشور ما به جشنواره‌های مختلف ارائه می‌شود، ما همچنان مخاطبان خود را داریم و فستیوال‌های بسیاری هستند که از آثار سینمای ایران استقبال می‌کنند؛ پخش‌کننده‌های بین‌المللی تمام تلاش خود را برای موفقیت و معرفی فیلم انجام می‌دهند اما در نهایت فیلم‌ها هستند که باید حرف خود را بزند. جشنواره‌ای مثل برلین همواره به سینمای ایران توجه داشته و ما خودمان باید به بالا رفتن کیفیت تولیداتمان توجه داشته باشیم.

نوبخت درباره عملکرد پخش‌کننده‌های بین‌المللی فیلم در ایران گفت: بین 5 تا 6 کمپانی فعال در حوزه پخش بین‌الملل در ایران وجود دارد که بدون کمترین حمایت و البته انتقادهای غیرمنصفانه فراوان تمام تلاش خود را برای معرفی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های مختلف می‌کنند و به نوعی از تمام ظرفیت موجود در این زمینه با وجود همه محدودیت‌ها استفاده می‌کنند.

او درباره نگاه مفهومی جشنواره‌های مختلف به فیلم‌های ایرانی گفت: این تصور وجود دارد که نگاه مفهومی به فیلم‌های ایرانی بیشتر است، به این معنی که اگر یک فیلم در دکوپاژ، بازیگری و به طور کل در فرم مشکلاتی دارد به دلیل مضمونی که دنبال می‌کند مورد توجه قرار می‌گیرد. من نمی‌توانم این موضوع را منکر شوم یا بپذیرم اما همیشه مفاهیمی وجود دارد که در دنیا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. مفاهیمی مثل حضور زنان، محدودیت‌هایی که در برخی کشورها وجود دارد، مسائل سیاسی و... در جوامع مختلف وجود دارد و در کشور ما هم اگر این موضوعات مطرح می‌شوند نباید از فیلمسازان انتظار داشته باشیم که چشمشان را روی آن‌ها بسته و دنبال نکنند. فکر می‌کنم شرایط ایران به دلایل مختلف در نگاه جشنواره‌های معتبر دنیا تأثیرگذار است، فیلم محصولی از دل جامعه و مردم است و این محصول وقتی قرار است مضمونی اجتماعی را مطرح کند حتماً نباید سیاسی یا سیاه‌نمایی باشد اما چون در بیان این موضوعات محدودیت‌های بیشتری وجود دارد شاید توجه به آن‌ها نیز بیشتر است وگرنه فیلم‌های خوبی از سینمای ایران در کشورها مختلف موفق ظاهر شده‌اند که هیچ سیاه‌نمایی یا مفهوم سیاسی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

این تهیه‌کننده مستند در ادامه گفت: در حوزه سینمای مستند نگاه هنری جشنواره‌های مختلف به آثار بیشتر است و امیدوارم روزی نگاه هنری بر نگاه مفهومی به سینمای ایران غالب شود. به هر حال باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشیم که تا فیلمی کیفیت لازم را نداشته باشد جشنواره‌ها به آن توجهی ندارند؛ پس از کیفیت لازم در ساختار است که جشنواره‌ها به سراغ کشف موضوعات و دغدغه‌ها می‌روند؛ انتخاب موضوعات و دغدغه‌های ملتهب تنها مربوط به ایران نمی‌شود و به نوعی همه جشنواره‌ها به دغدغه‌های مردم کشورهای مختلف که در فیلم‌هایشان بیان می‌شود توجه دارند.

او افزود: فستیوال‌های معتبر دنیا در جهان امروز به دنبال مسائل روز و دغدغه‌های جوامع مختلف هستند که به سینمایی‌ترین حالت ممکن باید بیان شوند. در جشنواره برلین پس از نمایش «شیطان وجود ندارد» جلسه‌ای داشتم که آن‌ها هم به طرح دغدغه‌ای فیلمساز در فیلمش داشته توجه داشتند و موضوع فیلم مورد توجه آن‌ها قرار گرفته بود اما نباید صرفاً مطرح کردن دغدغه‌ها را راهی ساده برای رسیدن به جشنواره‌های معتبر دانست، فیلم‌های بسیاری ساخته می‌شوند که از این ویژگی‌ها برخوردار بوده اما مورد توجه قرار نگرفته‌اند. هر فیلمساز برای رسیدن به اعتبار بین‌المللی راه خود را انتخاب می‌کند و من فیلمسازانی را می‌شناسم که مدت‌هاست فیلمی نمی‌سازند چرا که می‌خواهند از جنجال فاصله گرفته و مسیر دیگری برای رسیدن به فستیوال‌های معتبر دنیا انتخاب کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم برلین جشنواره فیلم کن جشنواره فیلم ونیز جشنواره های مختلف جشنواره های معتبر سینمای ایران فیلم های ایرانی معتبر دنیا تنها مربوط جشنواره ها بین المللی مورد توجه پخش کننده دغدغه ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر یکشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی از ۳۰ جوان برتر استان همدان در ده حوزه مختلف در قالب جشنواره جوانان برتر ایران زمین با عنوان "جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت" تجلیل به عمل آمد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در این مراسم افزود: جوانانی که امروز مورد تجلیل قرار می‌گیرند بر اساس دستورالعمل اعلامی وزارت ورزش و جوانان در قالب یک کارگروه، مشخصات آن‌ها واصل شد و در شورای داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و برترین‌های آن‌ها امروز معرفی و تجلیل می‌شوند.

وی ادامه داد: جشنواره "جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت" با هدف زمینه‌سازی برای توسعه ارزشهای متعالی و روحیه فداکاری و ایثار، خلاقیت، افزایش نشاط اجتماعی و امید به آینده، تقویت ایمان، روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی، ایجاد زمینه‌های مشارکت در محورهای فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی، حمایت از فعالیت‌های هویت‌آفرین، تقویت روحیه تحقیق، ابداع و ابتکار، الگو سازی مناسب، شناسایی و ارزش‌نهادن به اندیشه‌های سازنده جوانان ایران اسلامی برگزار شد.

علی حقیقی تصریح کرد: این جشنواره در ۱۰ سرفصل برگزار و ۱۸۹ نفر در استان همدان آثار و مدارک خود را به جشنواره ارسال کردند و در نهایت داوری نفرات زیر نظر ۶۴ داور در تهران صورت گرفت و ۳۰ نفر برتر انتخاب شدند.

وی با تقدیر از حمایت‌های استاندار همدان از حوزه ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۲ گفت: با حمایت دکتر قاسمی فرزاد و تلاش و پیگیری همکاران، سازمان‌های مردم نهاد و هیأت‌های ورزشی سال ۱۴۰۲ سال پرباری برای ورزش و جوانان استان بود.

در این مراسم از علیرضا صفاریان، محمد داوریان و مهدی برنده در بخش قرآن و خادم اهل بیت، از دیانا حیدری، حامد پری زاده و سید میثم حسنی در بخش فیلم، از امیر علی سلیمانی، ریحانه نوری و سید ابوالحسن صباح حسینی در بخش ادبیات، از حامد چهاردولی، جواد کرمی و مجتبی اسماعیلی در بخش کارآفرینی، از مهرداد مرادی، میلاد سوری و میلاد جباری در بخش ورزش، از بهنام محمدی، علی ایزدی و حمید یادگاری در بخش فعال جهادی، از علی معتبرنیا، وحید علی نجیمی و میثم ترکمان در بخش فعال اجتماعی، از امید پوره ئی، میلاد فراهانی علوی و مهدی عرب زاده در بخش دانش بنیان، از مهدی چناری، اسماعیل اسدی و حمید رضا نظریئ حاتم در بخش موسیقی و فاطمه حیدری، شکیبا کولیوند و محمد حسن مؤمنی در بخش کنشگر رسانه و فضای مجازی تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6091300

دیگر خبرها

  • لحظاتی عجیب از سقوط ابرهای بارور در عربستان!
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • بدون شرح با یک دنیا حرف (عکس)
  • خشونت در چهاردیواری‌های بدون شاهد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند