Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-06@22:28:24 GMT

آمار عجیب مشارکت در انتخابات مرحله دوم مجلس

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۵۹۰۰

صراط: برجسته‌ترین مسأله در بین این آمار‌ها کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات است. به‌طوری‌که ۴ حوزه از ۱۰ حوزه‌ای که در آن‌ها انتخابات برگزار شد، مشارکتی زیر ۱۰ درصد و تک‌رقمی داشتند.

ایران نوشت: به طور کلی در همه ادوار مختلف انتخابات‌های مجلس، دور دوم انتخابات به اندازه دور اول آن رمق و مشارکت ندارد. اما می‌توان حدس زد که مسائلی مانند شیوع کرونا هم در کاهش مشارکت انتخابات دور دوم مجلس یازدهم بی‌تأثیر نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان حوزه‌های انتخابیه ده‌گانه که در آن‌ها انتخابات دور دوم مجلس برگزار شده، بیشترین نرخ کاهش مشارکت نسبت به دور اول مربوط به حوزه زنجان است. جایی که مشارکت دور دوم حدود ۳۵ درصد نسبت به دور اول کاهش داشته.

نکته اینکه در این بین درصد مشارکت در هیچ‌کدام از حوزه‌ها افزایش نداشته است. همین‌طور نکته دیگر این است که هیچ‌کدام از افراد پیروز در دور دوم انتخابات موفق نشده‌اند که به مرز ۲۵ درصد رأی کل افراد حایز شرایط برای رأی دادن برسند. همچنین در این دور از انتخابات در دو حوزه کرمانشاه و سمیرم فرد پیروز نتوانسته در رقابت با رقیب خود به سقف ۵۰ درصد آرای مأخوذه برسد که دلیل این اتفاق هم بالا بودن آمار آرای باطله در این دو حوزه است.

در حالی که متوسط مشارکت در این ۱۰ حوزه انتخابیه برای دور اول انتخابات حدود ۴۶ درصد بوده این رقم برای دور دوم انتخابات در جمعه گذشته به حدود ۱۹ درصد رسیده است.

بررسی و قیاس آرای افراد پیروز دور دوم انتخابات با آرای آن‌ها در انتخابات اسفندماه نشان می‌دهد که سه منتخب این دوره با کاهش میزان آرا مواجه بوده‌اند. نکته اینجاست که هر سه این منتخبین نمایندگان سه مرکز استان هستند؛ کرمانشاه، کرج و زنجان. این در حالی است که آرای منتخب دیگر کلانشهر حاضر در لیست انتخابات دور دوم مجلس یعنی اهواز با بیش از ۸ درصد افزایش رأی مواجه بوده. در همین حال آرای نماینده منتخب اسلام آباد غرب در این قیاس نشان از افزایشی ۱۱۶ درصدی دارد و به عبارتی آرای او در این دور نسبت به دور اول بیش از دو برابر شده است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: انتخابات آمار انتخابات صراط انتخابات مجلس مجلس یازدهم دور دوم انتخابات دوم مجلس دور اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا بهمنی نژاد شامگاه یکشنبه در گفتگوی ویژه خبر سیمای مرکز استان گلستان اظهار کرد: همزمان با سراسر کشور انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یازدهم اسفند ۱۴۰۲ در سراسر استان برگزار شد که حوزه انتخابیه گنبد به مرحله دوم کشیده شد.

وی از مشارکت بیش از ۵۴ درصدی گلستانی‌ها در نخستین مرحله دوازدهمین دوره انتخابات مجلس خبر داد و افزود: استان گلستان توانست در انتخابات اسفند ماه رتبه سوم مشارکت کشور را کسب کند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات در گلستان با اشاره به اینکه دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس همزمان با دیگر استان‌های کشور در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد، گفت: طبق آمار اعلام شده در این دوره از انتخابات ۷۰۰ ناظر بر روند صحیح برگزاری انتخابات مشارکت خواهند کرد.

وی یادآور شد: با همراهی عوامل اجرایی تا کنون دو مرحله مانور برای افرادی که در روز انتخابات مشارکت خواهند داشت برگزار کردیم.

بهمنی نژاد با بیان اینکه تبلیغات داوطلبان دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در گنبد کاووس از ساعت بیست و چهار روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد، اظهار کرد: کاندیدای گنبدی در ۲۱ نقطه از فضای عمومی برای برنامه‌های تبلیغاتی و در ۶۰ نقطه شهرستان برای پوستر و بنرهای تبلیغاتی خود می‌توانند استفاده کنند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون در مرحله دوم انتخابات نامزدی که اکثریت نسبی آرا را کسب کند می‌تواند راهی بهارستان شود.

وی با اشاره به تخلفاتی که تا کنون صورت گرفته به مراجع قضائی گزارش شده است، افزود: شهروندان در صورت مشاهده تخلف می‌توانند به دفاتر هیأت نظارت مراجعه و آن مورد را گزارش دهند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات در گلستان با بیان اینکه براساس قانون، همه واجدان شرایطی که در در مرحله نخست در حوزه انتخابیه گنبدکاووس رأی داده‌اند می‌توانند در دور دوم این حوزه به صورت مجدد شرکت کنند، گفت: متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند در این دوره از انتخابات مجلس شرکت کنند.

کد خبر 6097726

دیگر خبرها

  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • ۵۷ درصد شعب اخذ رای دور دوم انتخابات مشهد در مدارس مستقر است
  • کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • جوکار: مردم اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس کنند
  • افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات
  • ۱۰۶۴ شعبه اخذ رای در دوره دوم انتخابات مشهد و کلات فعال است
  • ۱۴۸ شعبه آماده دریافت آرای انتخاباتی آبادان
  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟