Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

دور زدن رای دیوان عدالت اداری در کنکور دکتری دانشگاه های دولتی؟

نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور همیشه محل بحث بوده و هست، از یک‌طرف مصوبه‌ای برای چگونگی سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد و از سوی دیگر دانشگاه‌ها تاکید زیادی دارند تا دست‌شان در این زمینه باز باشد و بتوانند به‌شیوه خود دانشجوی موردنظرشان را پذیرش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین مساله هم باعث شده طی سال‌های اخیر اما و اگرهای زیادی در این زمینه مطرح شود و قوانین خاص دانشگاه‌ها دانشجویان خواهان تحصیل در این زمینه را سردرگم کند. اعمال شیوه‌های مختلف توسط دانشگاه‌ها از همان ابتدای برگزاری آزمون دکتری تخصصی به‌صورت نیمه‌متمرکز و بروز نارضایتی درمیان دانشجویان باعث شد درنهایت مجلس شورای اسلامی پا پیش بگذارد و مصوبه‌ای را در راستای ایجاد وحدت رویه درمیان دانشگاه‌ها به‌تصویب برساند، مصوبه‌ای که طبق آن باید پذیرش دانشجو براساس ملاک‌های مختلف انجام شود، نمره نهایی هر دانشجو متشکل از 50 درصد آزمون کتبی، 20درصد سوابق پژوهشی و فناوری و همچنین 30درصد مصاحبه علمی انجام شود، اما بند «ه» این مصوبه به‌قدری دردساز شد که در عمل باز آش همان آش شد و کاسه همان کاسه. به‌عبارت دیگر در این بنده آمده است: «تعیین حدنصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی است. این حدنصاب می‌تواند برای کل موسسه یک مقدار واحد یا به تفکیک هر کدرشته‌محل متفاوت باشد و حدنصاب علاوه‌بر اطلاع‌رسانی عمومی به سازمان نیز اعلام شود.» دانشگاه‌ها نیز با استناد به همین بند به گذاشتن تراز برای دعوت کردن دانشجویان به مرحله مصاحبه علمی اقدام کرده‌اند؛ موضوعی که به‌اذعان دانشجویان معترض باعث می‌شود بسیاری از داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری که از لحاظ علمی رتبه بالایی را نیز دارند، از چرخه رقابت حذف شوند.

کش‌وقوس‌های موجود درباره چگونگی دعوت داوطلبان به مرحله مصاحبه علمی طی سال‌های اخیر باعث شد درنهایت یکی از داوطلبان کنکور سال 97 به بند 11 شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دوره دکتری در سال ۱۳۹۷ که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور به‌تصویب رسیده به دیوان عدالت اداری شکایت ببرد تا براساس رای صادرشده توسط این دیوان عملا بند 11 این شیوه‌نامه ابطال شد. در رای این دیوان که به‌موجب اعمال تراز توسط دانشگاه تبریز در سال 97 صادر شده، آمده است: «با عنایت به اینکه مطابق حکم ماده 5 قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال1394 پذیرش نهایی در مقطع دوره‌های دکتری تخصصی به شیوه آموزشی و پژوهشی براساس تاثیر 50 درصدی آزمون سازمان سنجش و تاثیر 50 درصدی نمره مصاحبه در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و اختیار مقرر برای شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها به شرح بند «ت» ماده 3 قانون صدرالذکر، صرفا ناظر به تعیین نصاب قبولی درمرحله سنجش عمومی است، ولی دانشگاه تبریز برای قبولی در مرحله دوم نصاب تعیین کرده است، به‌طوری که داوطلب درصورت عدم کسب نصاب مذکور حتی درصورت کسب نمره بالای کتبی از طی مراحل پذیرش محروم می‌شود، بنابراین بند 11 شیوه‌نامه اجرایی آزمون ورودی دکتری سال 1397 سازمان سنجش و آمـوزش کشور موجب محدودیت حکم فوق‌الذکر قانونگذار شده و مستند به بند 1 ماده 12 و مواد 88 و 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سـال 1392 از تـاریخ تصویب ابطال می‌شود.» با این‌حال به‌نظر می‌رسد این رای تنها یک‌سال آن هم تاحدودی ملاک دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است، چراکه امسال دانشگاه‌ها باز همان رویه قبلی را درپیش گرفته‌اند و با اعمال ترازهای مدنظرشان بخش زیادی از داوطلبان را از گردنه رقابت بیرون می‌اندازند؛ موضوعی که بازهم با اعتراض داوطلبان همراه شده و حتی پای برخی را برای ثبت شکایت به سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری کشور باز کرده است. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

بدرقه سرد دولت در دانشگاه

مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور روز گذشته در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. مراسمی که مانند وضعیت سال تحصیلی جدید، شور و حال گذشته را نداشت و چنگی به دل نمی‌زد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم در مراسم امسال، ترجیح داد تا مانند زنگ بازگشایی مدارس حضور فیزیکی نداشته باشد و از طریق دوربین‌ها و به شکل مجازی در این مراسم سخنرانی کند. منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و یک نماینده از اساتید و نماینده دیگری از دانشجویان در این مراسم سخنرانی کردند.

در مراسم روز گذشته مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاونان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و تنی چند از روسای دانشگاه‌ها در نیمه‌ پایینی سالن محل برگزاری برنامه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی حضور داشتند. در تصاویر تلویزیونی پخش شده از برنامه روز گذشته هم فقط همین بخش از سالن قابل تماشا بود چراکه اساسا بخش دیگر سالن، به جز اصحاب رسانه و تعدادی از کارمندان دانشگاه، فرد دیگری حضور نداشت. دانشجویان، غایبان اصلی دیروز بودند و شاید تنها دانشجوی حاضر در سالن، ایزد محمدخواجه، دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که به‌عنوان نماینده دانشجویان سخنرانی کرد. درحالی که تنی چند از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در کنار ورودی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به عدم حضور رئیس‌جمهور و بی‌توجهی او به دانشجویان اعتراض کردند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آغاز آزمون عملی رشته‌ علوم ورزشی کنکور

جزئیات آزمون عملی رشته‌ علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در آزمون سراسری اعلام شد.

متقاضیان تحصیل در رشته تحصیلی علوم ورزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و آموزش تربیت بدنی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری باید با رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده در اطلاعیه 16 شهریور سازمان سنجش و با توجه به استان و شهرستان محل اقامت خود به محل برگزاری آزمون عملی رشته ذیربط مراجعه کنند.

با توجه به اینکه زمان مراجعه متقاضیان براساس حرف اول نام خانوادگی آنها در برنامه زمانی پیوست مشخص شده، ضرورت دارد افراد در تاریخ و ساعت تعیین شده برای آزمون عملی به محل های اعلام شده مراجعه شود.عدم مراجعه برای آزمون عملی به منزله انصراف از پذیرش در این رشته خواهد بود.

متقاضیان برای آگاهی از شرایط شرکت در آزمون عملی تربیت بدنی باید به سایت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به نشانیhttps://ssrc.ac.ir مراجعه کنند.

آزمون عملی تربیت بدنی آزمون سراسری در روزهای پنجشنبه 27 شهریور و جمعه 28 شهریور برای برادران و در روزهای شنبه 29 شهریور، یکشنبه 30 شهریور و دوشنبه 31 شهریور برای خواهران برگزار می‌شود.

داوطلبان آزمون عملی علوم ورزشی کنکور سراسری که علائم بیماری آنها از تاریخ 15 شهریور 99 به صورت قطعی تایید شده، لازم است فرم خوداظهاری مبتلایان به بیماری کرونا را تکمیل کرده و گواهی مبنی بر داشتن بیماری کرونا (تاییدیه بیمارستان و یا نتیجه تست یا آزمایش مبنی بر مثبت بودن به ویروس کرونا)را بارگذاری کنند.

متقاضیانی که این فرم را تکمیل کنند نباید در آزمون عملی که در تاریخ های 27 تا 30 شهریورماه انجام می‌شود حضور پیدا کنند.برای متقاضیان مبتلا به بیماری کرونا در تاریخ دیگری که متعاقباً در مهر ماه با آنها هماهنگی می‌شود منحصراً در شهر تهران آزمون عملی برگزار خواهد شد.

پس از اتمام مهلت ثبت نام، امکان تغییر در درخواست به هیچ وجه وجود ندارد.داوطلبان میتوانند به سه طریق شماره پرونده و کد ملی، شماره پرونده و کد پیگیری، شماره پرونده و شماره سریال فرم مربوطه را تکمیل کنند.

محل حوزه آزمون عملی رشته علوم ورزشی بر اساس محل اقامت و حروف الفبای نام خانوادگی داوطلب در سایت سازمان سنجش درج شده است.

زمان حضور افراد در حوزه‌ها در هر روز به دو بخش صبح و ظهر دسته بندی شده است. داوطلبانی که باید در نوبت صبح آزمون دهند می توانند در زمان های 7 تا 10 صبح در محل حوزه مربوطه حضور یابند و داوطلبانی که در نوبت ظهر باید در حوزه ها حضور یابند باید از ساعت 12 تا 15 در محل حوزه مورد نظر حضور یابند، تا پس از انجام فرایند نام نویسی و انجام معاینات مربوطه، آزمون عملی را انجام دهند. ملاک تعیین محل حوزه آزمون عملی، شهری است که داوطلب در بخش اطلاعات خویش (در پرونده سازمان سنجش) به عنوان محل سکونت انتخاب کرده است.

انتهای پیام/

31 / 31 روزنامه آفرینش فرهیختگان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزنامه آفرینش فرهیختگان دیوان عدالت اداری آزمون عملی رشته دانشگاه تهران سازمان سنجش پذیرش دانشجو دانشگاه ها تربیت بدنی آموزش عالی علوم ورزشی محل حوزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۶۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج آزمون ورودی جامعه الزهرا (س)

اشرف السادات ارمکان،مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه الزهرا (س) اظهار کرد: نتایج آزمون ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علی‌ها روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۱۴ اعلام شد.

مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه الزهرا (س) افزود: داوطلبان می‌توانند از طریق سامانه پذیرش به نشانی https://paziresh.jz.ac.ir/exam-result نتایج آزمون ورودی را مشاهده کنند.

ارمکان ضمن اعلام این خبر، نکاتی را بعد از مشاهده نتیجه آزمون به داوطلبان یادآور شد و افزود: داوطلبانی که در آزمون پذیرفته شده یا از آزمون معاف بوده‌اند لازم است طبق زمان بندی ذیل برای ثبت نام و تعیین زمان مصاحبه از طریق سامانه سنجش و پذیرش اقدام نمایند. عدم ثبت نام در تاریخ تعیین شده به منزله انصراف است.

وی با اشاره به زمان بندی ثبت نام مصاحبه جهت پذیرش نهایی داوطلبان، خاطرنشان کرد: پذیرفته شدگان سطح ۲ و بازپذیری از تاریخ سه شنبه ۲۹ اردیبهشت تا اول خرداد ساعت ۱۴ و پذیرفته شدگان سطح ۳ و ۴ از روز یکشنبه ۶ خرداد تا چهارشنبه ۹ خرداد ساعت ۱۴ برای مصاحبه آزمون ورودی دعوت می‌شوند.

وی تصریح کرد: داوطلبانی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند و نسبت به نتیجه خود اعتراض دارند، می‌توانند تا ساعت ۱۲ روز شنبه ۱۵ اردیبهشت از طریق سامانه پذیرش به نشانی https://paziresh.jz.ac.ir اعتراض خود را ثبت نمایند.

ارمکان افزود: نتیجه اعتراض بعد از بررسی، در تاریخ ۱۲ خرداد از طریق سامانه اعلام نتایج اعلام خواهد شد و تمهیدات لازم برای ثبت نام مصاحبه داوطلبانی که پذیرفته شده اند پیش بینی می‌شود.

مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه الزهرا (س) اضافه کرد: سایر داوطلبانی که وضعیت پذیرش آنها اعلام نشده نیازمند بررسی بیشتر بوده که بلافاصله بعد از مشخص شدن نتیجه نهایی، از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از 8 هزار نفر فردا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا در ۱۱ شهر فارس
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور | تحویل متقلبان به پلیس امنیت
  • انتخاب رشته بیش از ۸۸ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • اعلام نتایج آزمون ورودی جامعه الزهرا (س)
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود