Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@03:18:36 GMT

درخواست سازمان انتقال خون براي اهداي پلاکت

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۶۶۰۰

درخواست سازمان انتقال خون براي اهداي پلاکت

خبرگزاری آریا- سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: با افزایش سن جمعیت در کشور و مصرف بیشتر پلاکت از همه اهداکنندگان خون درخواست داریم با هدف تأمین این فرآورده که نقش مهمی در کیفیت درمان بیماران دارد پیش قدم شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر بشیرحاجی بیگی گفت: در روش پلاکت فرزیس تمامی کیسه‌ها و سوزن‌ها به طور کامل استریل و یک بار مصرف هستند و خون اهدا کننده در هیچ مرحله‌ای با دستگاه تماس ندارد و انتقال بیماری‌های عفونی از طریق این دستگاه محال است و ا هدا کنندگان می‌توانند با خیال راحت به اهدای این ماده حیات بخش اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هر اهدا کننده می‌تواند با این روش 2 بار در هفته و حداکثر 24 بار در سال پلاکت اهدا کنند با این شرط که بین دفعات اهدا دست کم 48 ساعت فاصله باشد.
آقای دکتر حاجی بیگی با اشاره به اینکه در پارسال 31 هزار و 108 واحد پلاکت آفرزیس در مراکز درمانی توزیع شده است افزود: هم اکنون 17 درصد پلاکت مورد نیاز مراکز درمانی کشور با اهدای مستقیم و به روش آفرزیس تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون در 31 مرکز استان کشور امکان اهدای خون به روش آفرزیس وجود دارد گفت: امکان نگهداری پلاکت در خارج از بدن و درون کیسه‌های نگهداری تا 3 روز است و این فرآورده حیاتی باید در دمای 20 تا 24 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
آقای دکتر حاجی بیگی تأکید کرد: بیشتر پلاکتی که اکنون در کشور تهیه و تولید می‌شود پلاکت رندوم است و باید در همان 6 ساعت اولیه پس از اهدای خون از دیگر سلول‌ها و بخش‌های خون جدا شود و هر 6 واحد آن که توسط 6 نفر از اهدا کنندگان خون تهیه می‌شود یک دُز درمانی است.
وی با بیان اینکه طول عمر پلاکت 3 تا 5 روز است افزود: در این روش هم پلاکت‌ها بهتر حفظ می‌شوند و هم این که به هنگام ورود به بدن گیرنده تنوع آنتی‌ژن کمتری دارد و از نظر ترمیم و اصلاح کمبود پلاکت موفق‌تر عمل می‌کند.
آقای دکتر حاجی بیگی تأکید کرد: پلاکتی که تنها از یک اهدا کننده دریافت می‌شود احتمال واکنش بدن بیمار به پلاکت را نسبت به دریافت پروتئین‌های متعدد از اهدا کنندگان مختلف کاهش می‌دهد.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در 15 سال گذشته میزان تأمین پلاکت از 400 هزار واحد به یک میلیون و 200 هزار واحد در سال رسیده است افزود: استان لرستان 34 و نیم درصد، استان چهارمحال و بختیاری 32 و 2 دهم درصد و استان‌های اصفهان و یزد 29 و 2 دهم درصد از فرآورده‌های پلاکتی مورد نیاز مراکز درمانی را در سال 98 به روش آفرزیس تهیه کرده و از استان‌های پیشتاز کشور بوده اند.
وی افزود: از 950 هزار واحد پلاکت به دست آمده از خون اهدایی در سال 98 برابر با 268 هزار واحد آن در شهر تهران توزیع شده است. مراکز درمانی و بیمارستانی استان خراسان رضوی با مصرف 78 هزار و 390 واحد و استان فارس با مصرف 77 هزار و 728 واحد بیشترین مصرف کننده پلاکت در کشور بوده اند.
وی در خصوص موارد مصرف این فرآورده خون گفت: بیماران مبتلا به سرطان خون، بیماران مبتلا به کم خونی ناشی از عملکرد مغز استخوان، بیمارانی که پیوند مغز استخوان انجام داده یا تحت درمان با دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند و بیماران تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی از جمله مصرف کنندگان اصلی این فرآورده حیات بخش هستند.
سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: افرادی که بیماری‌های خونریزی دهنده یا اختلالات انعقادی دارند، بیمارانی که به تزریق پلاکت خون کامل پاسخ نمی‌دهند یا دارای مقاوت پلاکتی هستند و بیمارانی که اعمال جراحی بزرگ مانند جراحی قلب باز دارند از مصرف کنندگان پلاکت آفرزیس هستند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی همچنین درباره شرایط اهدای پلاکت گفت: اهدای پلاکت به روش آفرزیس همان شرایط اهدای خون است و افراد از سن 18 تا 60 سال می‌توانند پلاکت اهدا کنند. وزن بالای 50 کیلوگرم و همچنین اهداکنندگان پلاکت 3 روز قبل از اهدا، نباید آسپرین مصرف کنند، چون آسپرین و مصرف آن فعالیت پلاکت در بدن را مختل می‌کند.
گفتنی است؛ پلاکت یکی از ترکیبات خون است که به انعقاد و کنترل خونریزی در بدن کمک می‌کند گفت: مقدار پلاکت در هر میلی متر مکعب از خون دست کم 150 هزار سلول و حداکثر 400 هزار سلول پلاکت است که در عمل انعقاد خون نقش دارند و در جلوگیری از خونریزی رگ‌ها به وسیله تشکیل توده پلاکتی به ترمیم جداره عروق کمک می‌کنند، با تزریق هر واحد پلاکت میزان پلاکت‌های بدن بیمار حدود 10 هزار عدد در هر میلی مترمکعب افزایش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: درخواست سازمان انتقال خون سازمان انتقال خون روش آفرزیس مراکز درمانی مصرف کنند اهدا کنند هزار واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۶۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند