Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@00:39:45 GMT

تجاری و کالایی شدن مقالات علمی - پژوهشی

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۷۰۷۰

آفتاب‌‌نیوز :

‌این روز‌ها از مافیای کنکور بسیار گفته می‌شود. موسساتی که از طریق کنکور میلیارد‌ها تومان کسب کرده‌اند از کتاب‌های تست گرفته تا برگزاری آزمون‌های مشابه کنکور و کلاس‌های تقویتی. همکاری وزارت آموزش و پرورش یا دستکم برخی مجریان و دست اندرکاران در آن وزارتخانه با این موسسات آشکار است چرا که بسیاری از سوالات کنکور از کتاب‌های تست این موسسات طرح می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک چرخه پرسود مالی. تک رقمی‌های کنکور نیز دیگر دانش آموزان مناطق دورافتاده نیستند که با تلاش خود و بدون برخورداری از امکانات مناسب آموزشی رتبه‌های خوب کسب کرده باشند. این سال‌ها تک رقمی‌های کنکور اکثرا از مشتریان موسسات مافیایی کنکور بوده‌اند. یا در آزمون‌های‌شان شرکت داشته‌اند یا در کلاس‌های تقویتی آنان. با این وجود، این تنها بخشی از چرخه تجاری و کالایی شدن نهاد آموزش در ایران در سالیان اخیر است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ تجربه شخصی تازه یک دانشجوی دکتری فلسفه سیاسی در یکی از پژوهشکده‌های دولتی ایران نشان می‌دهد که روند پذیرش و چاپ مقالات علنی - پژوهشی در فصلنامه‌های تخصصی تبدیل به منبعی برای کسب درآمد‌های هنگفت شده است. این دانشجو که برای تقویت رزومه پژوهشی و تحصیلی‌اش قصد دریافت پذیرش برای چاپ مقاله‌اش را داشته به "آفتاب‌نیوز" می‌گوید:"مقاله را برای فصلنامه‌ای سیاسی وابسته به یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در استان قزوین ارسال کردم. در روند رسیدگی به مقاله بی نظمی وجود داشت. مسئول مربوطه با ذکر این بهانه که "سرمان شلوغ است و اینترنتی پاسخگو نیستیم" گفت که دو هفته دیگر تماس بگیرید. پس از آن، او شماره فرد دیگری را در اختیارم قرار داد. پس از تماس با فرد دوم، آن خانم گفت باید سه میلیون تومان به حساب من واریز کنید تا پذیرش مقاله را اخذ کنم. در ابتدا تعجب کردم. پرسیدم سه میلیون تومان یا ریال؟ که آن خانم گفت تومان". او می‌افزاید:"این مبلغ بالایی برای چاپ مقاله است که معمولا برای انتشار مقاله در ژورنال‌های تخصصی خارجی و به زبان انگلیسی ممکن است صرف شود نه برای چاپ مقاله در فصلنامه‌ای متعلق به یکی از واحد‌های کوچک دانشگاه آزاد که مشخص هم نیست اعتبار آن نزد موسسات و نهاد‌ها آموزشی دولتی پذیرفتنی باشد یا خیر و هم چنین، نوع درخواست پول توسط فرد و ارائه حساب شخصی نیز شباهت بسیاری به رشوه گیری برخی از کارمندان داشت".

از فروش ده‌ها میلیون تومانی پایان نامه‌ها و مقالات در میدان انقلاب تهران تا مافیای کنکور و دکانداری فصلنامه‌های علمی - پژوهشی برای چاپ مقاله همگی حاکی از وضعی اسف بار در نهاد آمورش ایران است نهادی کالایی شده و صرفا دارای کارکرد برای سودرسانی مالی برای عده‌ای خاص. نهادی که تبدیل به بنگاهی شده که تنها ثروتمندان و برخورداران از مزایا قادر به پیشرفت در آن خواهند بود و آنان که امکانات مالی کافی ندارند از گردونه رقابت حذف می‌شوند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دانشگاه آزاد مقالات علمی و پژوهشی برای چاپ مقاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی

حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهشگاه علمی و صنعتی ایران در مراسم سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی کشور گفت: تعداد استادان برگزیده کشور نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است و اکنون  حدود ۷۰ استاد نمونه افزایش داشته است. 

وی بیان کرد: آینده پژوهشی را تا سال ۲۰۵۰ تدوین و ارسال کردیم و سازمان پژوهشی بر روی محورهایی مانند هوش مصنوعی، سوخت پاک جهت پژوهش برنامه ریزی خوبی کرده‌ایم. 

زمانیان تاکید کرد: امسال سازمان پژوهش‌ها برای گرنت‌ها جایزه یک میلیارد تومانی در نظر گرفته است. ماهواره مصباح و آیات در این پژوهشگاه تولید شده است.

وی افزود: عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای مسلمانان و مردم کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم