Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@04:09:54 GMT

دنیای آشفته این روزها؛ میراث مخرب ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۷۵۸۸

ساعت 24-جوزف نای، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد در مقاله ای به بررسی دستاوردهای ترامپ برای امریکا می پردازد و نتیجه می گیرد شخصیت و سیاست های دونالد ترامپ عمیقا به امریکا آسیب رسانده است.

 به نقل از پروجکت سیندیکیت، در مقاله جوزف نای آمده است: 

هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نزدیک تر می شویم، گمانه زنی ها در خصوص برنده احتمالی انتخابات نیز بیش از پیش داغ تر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ، در سخنرانی های خود چندان به موضوعات مرتبط با سیاست خارجی نمی پردازند، به نظر می رسد که عمده رقابت و نزاع آن ها در مورد مسائل داخلی آمریکا باشد. 

اما با این وجود، تنها تاریخ نگارها هستند که در دراز مدت مشخص می کنند که آیا ریاست جمهوری ترامپ یک نقطه عطف بوده و یا صرفا باید آن را یک رویداد جزیی تاریخی ارزیابی کرد.

 من در کتاب جدیدم  "آیا مسائل اخلاقی از اهمیت برخوردار هستند؟" به ارزیابی ۱۴ رئیس جمهور آمریکا از سال ۱۹۴۵ پرداخته ام. در این چهارچوب، ترامپ  رئیس جمهوری با عملکرد نامطلوب ارزیابی شده است.

 در سال های گذشته، آمریکایی ها شکاف های تلخی را چه درجامعه خود و چه در ارتباط با دیگر کشورهای در مورد مسائلی نظیر مداخله نظامی در کشورهای در حال توسعه مثل ویتنام و عراق نیز تجربه کرده اند. 

با این حال، نظم بین المللی لیبرال، تا سال ۲۰۱۶ و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از حمایت گسترده ای برخوردار بود. ترامپ منجر به حملات جدی و عمیقی علیه این نظم شد.

 برداشت تنگ نظرانه وی از منافع ملی آمریکا، و تردیدهایش در مورد اتحادها و نهادهای بین المللی، بازتاب دهنده دیدگاه اکثریت نیست. 

با این همه، همانگونه که جان بولتون مشار امنیت ملی اسبق آمریکا گفته؛ ترامپ فاقد هرگونه راهبرد و استراتژی بوده است. سیاست خارجی وی نیز عمدتا تحت تاثیر سیاست داخلی و ترجیحات شخصی و خصوصی اش بوده است.

اندکی قبل از اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، مارتین وولف در "فایننشیال تایمز"، ریاست جمهوری او را نقطه پایانی بر برتری اقتصادی و ژئوپلیتیک آمریکا در عرصه بین المللی توصیف کرد. از این نظر، ترامپ را احتمالا می توان یک نقطه عطف در تاریخ سیاست داخلی آمریکا در نظر گرفت. وی در عرصه بین المللی نیز نقشی تحول آفرین منفی را ایفا کرده است. 

 باید پذیرفت که ترامپ بر خلاف بسیاری از روسای جمهور آمریکا، از هوش احساسی، خودآگاهی و خودکنترلی چندانی برخوردار نیست. بدون تردید رئیس جمهور بعدی آمریکا، با دنیایی آشفته رو به رو خواهد بود که تا حد زیادی میراث دونالد ترامپ است. اینکه جانشین ترامپ با چه میزان تغییرات مخرب و منفی در جهان رو به رو شود، تا حد زیادی بستگی به این  دارد که بدانیم او بار دیگر رئیس جمهور آمریکا می شود یا نه. 

شخصیت و سیاست های منحصر به فرد و مخرب ترامپ، عمیقا جامعه آمریکا را متضرر کرده است. این همان موضوعی است که به نوعی وی را در تاریخ سیاسی آمریکا به فرد ویژه ای بدل کرده است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دونالد ترامپ جمهور آمریکا ریاست جمهوری بین المللی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سریلانکا گفت: سریلانکا به لحاظ اقتصادی بازار خیلی خوبی برای ما محسوب می‌شود و این کشور علاوه بر حوزه اقتصاد، در بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و نشست‌های سازمان ملل متحد می‌تواند متحد خوبی در حوزه سیاسی برای ایران باشد.

عبدالناصر درخشان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به سریلانکا و افتتاح یک یک ابرپروژه چند منظوره برق آبی ساخت ایران در این کشور که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های قبل درگیر یکسری مسائل سیاسی با برخی کشورهای غربی بودیم اما از بسیاری از همسایگان و کشورهایی که مقداری آنطرف‌تر از همسایگان ما هستند غافل شدیم؛ اینکه رئیس جمهور رئیسی بعد از ۱۶ سال به سریلانکا سفر کرد را به فال نیک می‌گیرم.

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و تاکید رئیس جمهور بر در  اولویت قرار داشتم ارتباط با کشورهای همسایه گفت: سیاست اعلامی از سوی رئیس جمهور مبنی بر اینکه با همسایگان‌مان خویشاوند هستیم سیاستی کلیدی و خوب است و سفرهای اخیر رئیس جمهور به دو کشور پاکستان و سریلانکا در این راستا تعریف می‌شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سریلانکا اظهار کرد: جمهوری اسلامی در حال انجام کارهای بزرگی در حوزه‌های برق، نیروگاه و سد سازی در سریلانکا است و هم آنچه که هم مقامات سریلانکا و هم ما در ایران انتظار داریم این است دو کشور رابطه‌ای پایدار و مستحکم داشته باشد. سریلانکا به لحاظ اقتصادی بازار خیلی خوبی برای ما محسوب می‌شود و این کشور علاوه بر حوزه اقتصاد، در بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و نشست‌های سازمان ملل متحد می‌تواند متحد خوبی در حوزه سیاسی برای ایران باشد.

درخشان با بیان اینکه «امیدوارم سفر رئیس جمهور به سریلانکا فواید بسیاری برای دو کشور داشته باشد»، عنوان کرد: اشتراکات فرهنگی میان مردم دو کشور می‌تواند به عنوان یک عامل استحکام بخش به روابط دو کشور باشد؛ همچنین توانایی ما در حوزه‌های مختلف فنی، عمرانی و دانشگاهی عامل دیگری برای نزدیکی ملت‌ها است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد
  • مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام