Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گزارش این نشریه تایلندی آمده است:

"آمریکا و ایران در آخرین دور تحریم های تهران که توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعمال شده است، امروز دوشنبه در دادگاه عالی سازمان ملل متحد با یکدیگر رو در رو خواهند شد.

تهران پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۸، واشنگتن را به دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها درمورد اینکه آیا این دادگاه که پس از جنگ جهانی دوم و به منظور رسیدگی به اختلافات بین کشورهای عضو سازمان ملل تشکیل شده است، صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد یا نه، بحث خواهند کرد.

تهران پس از تجدید تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه ایران و با استناد به پیمان مودت دوجانبه سال ۱۹۵۵ و با توجه به آنکه پیمان، دیوان لاهه را مرجع رفع اختلافات تعیین کرده است، از آمریکا به اتهام نقض این پیمان شکایت کرد.

دیوان لاهه که بازوی قضایی سازمان ملل به شمار می‌رود، سال ۱۳۹۷ با تائید برخی از درخواست‌های ایران و تا صدور رأی نهایی، رأی به تعلیق تحریم‌های واشنگتن در حوزه‌های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد.  وزارت امور خارجه آمریکا پس از صدور این رأی دیوان بین المللی کیفری اعلام کرد که پیمان مودت را هم فسخ می‌کند.

بر اساس بند ۳ ماده ۲۳ پیمان مودت، هر یک از طرفین می‌تواند با دادن اخطار کتبی یک‌ساله، این عهدنامه را فسخ کند.

ایالات متحده امروز دوشنبه و ایران روز چهارشنبه در مورد صلاحیت قضات این پرونده در دادگاه صحبت خواهند کرد.

اکنون آمریکا در ۴ جلسه فرصت خواهد داشت تا مخالفت خود با این شکایت را به‌صورت ویدئویی مطرح نماید.

تصمیم گیری در مورد این موضوع ممکن است چندین ماه طول بکشد، در حالی که صدور رای نهایی سال ها به طول خواهد انجامید.

روابط واشنگتن و تهران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) متشنج شد و پس از خروج یک جانبه ترامپ از توافق هسته ای در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی رو به افزایش گذاشت.

بر اساس توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام»، که پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده، به علاوه آلمان در آن حضور داشتند، فعالیت هسته ای ایران محدود شد.

اما آمریکا پس از خروج از این توافق، تحریم های اقتصادی علیه ایران به ویژه بخش های نفتی و بانکی ایران را مجددا اعمال کرد و شرکت های بزرگ بین المللی نیز فعالیت خود را در ایران متوقف کردند.  

پس از آن، تهران پرونده را به دادگاه دیوان بین المللی کیفری ارجاع داد و دو سال پیش قضات این دادگاه دریافتند که برخی از این تحریم ها، پیمان سال ۱۹۵۵ را نقض می کند؛ از این رو دادگاه به واشنگتن دستور داد تا اقدامات مربوط به تحریم داروها، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، کالاهای کشاورزی و قطعات هواپیما و خدمات را لغو کند.

دیوان بین المللی کیفری همچنین با پرونده جداگانه ای در مورد توقیف دو میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی ایران توسط آمریکا نیز تصمیم گیری خواهد کرد. در پی این شکایت ایران، وکیل آمریکا از دادگاه لاهه خواست شکایت ایران در مورد توقیف دارایی‌های بانک مرکزی این کشور توسط آمریکا را رد کند.

«دیوان بین‌المللی دادگستری» واقع در شهر لاهه کشور هلند که در سال ۱۹۴۵ تاسیس و از ۱۵ قاضی تشکیل شده، یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد است".

برچسب‌ها برجام دادگستری سازمان ملل متحد دادگاه لاهه دونالد ترامپ دیوان لاهه پروندهٔ خبری لغو معافیت های تحریمی برجام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دادگستری سازمان ملل متحد دادگاه لاهه دونالد ترامپ دیوان لاهه برجام دادگستری سازمان ملل متحد دادگاه لاهه دونالد ترامپ دیوان لاهه اخبار کنکور دیوان بین المللی سازمان ملل هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۹۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات حکم اعدام توماج صالحی؛ احتمال عفو و تخفیف

دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است.

به گزارش مهر، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: حکم (اعدام توماج صالحی) بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است.

در همین‌باره مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طول المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد.

قابل ذکر است سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضایی است

دیگر خبرها

  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی؛ احتمال عفو و تخفیف
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال صدورحکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو دربار احتمال صدور حکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • بررسی مخفیانه قرار بازداشت تتانیاهو توسط دادگاه لاهه
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد +جزئیات
  • نگرانی تل‌آویو از صدور احکام‌ بین‌المللی بازداشت برای مقامات ارشدش
  • نتانیاهو دست به دامن آمریکا و انگلیس شد
  • نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
  • تجمع مقابل دیوان عالی آمریکا در حمایت از افراد بی خانمان