Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@10:50:56 GMT

شهر زیرزمینی خمین برای بازدید گردشگران آماده می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۰۵۵۲

شهر زیرزمینی خمین برای بازدید گردشگران آماده می شود

ایسنا/مرکزی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: شهر زیرزمینی تهیق خمین در قالب تفاهم‌نامه جهت مرمت بهسازی و بهره‌برداری به شورای بخش کمره واگذار شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، علی مشهدی با اعلام این خبر افزود: موانع گردشگرپذیرشدن شهر زیرزمینی تهیق در خمین اکنون کوتاه‌تر شده و این نوید را می توان داد که تا نوروز 1400 این شهر خفته در اعماق خاک که به‌جامانده از دوران ایلخانی است برای ورود گردشگران مهیا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهر زیرزمینی تهیق که به صورت دستکند جهت اسکان و حفظ جان مردم در برابر خطرات احتمالی، جنگ، اختلافات قومی و قبیله ای در  بستر  کنگلومرایی زمین های اطراف روستای مذکور و در مجاورت بقعه متبرکه امامزاده زینب خاتون شهرستان خمین ایجاد شده است، پس از ثبت در فهرست آثار ملی در دو فصل مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است.

او افزود: براساس درخواست شورای بخش کمره جهت مرمت، ساماندهی و بهره برداری در قالب تفاهم نامه فی مابین اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و فرمانداری شهرستان خمین در بازه زمانی مشخص و با نظارت کامل و جامع جهت حفظ آثار تاریخی، پس از مراحل مرمت و ساماندهی جهت بازدید عموم  به بهره برداری خواهد رسید.

مشهدی گفت: امیدواریم با نابودی ویروس کرونا برای نوروز ۱۴۰۰ شاهد بهره برداری از این شهرتاریخی باشیم.

او در ادامه افزود: شهر یا پناهگاه زیرزمینی تهیق مربوط به دوره ایلخانی در استان مرکزی است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای تهیق واقع شده است. در این شهر زیرزمینی بعد از عبور از اتاق‌ها، راهرویی دالان شکل و پیچ در پیچ با ارتفاعی بسیار کوتاه وجود دارد. راهرویی باریک و کوتاه که در طول مسیر چاه‌هایی در اطراف آن پدیدار می‌شوند.  این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۰۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خمين میراث فرهنگی شهر زیرزمینی شهرستان خمین بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۰۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی نظام‌ بهره‌برداری کشاورزی عامل افزایش بهره‌وری آب و خاک است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رییس‌السادات صبح سه‌شنبه در نشست منطقه دو نظام‌های بهره‌برداری که به میزبانی استان فارس در حال برگزاری است گفت: نشست‌های منطقه‌ای و انجام بازدید کارشناسی در استان‌های مختلف سبب افزایش تعاملات و انتقال تجربیات شده و انتظار می‌رود انجام فعالیت‌ها به صورت شبکه‌ای از سطح ملی تا شرکت انجام شود تا شاهد افزایش قدرت و موفقیت بیش از پیش در اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی‌های تولید باشیم.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی ایران با بیان اینکه افزایش تعاملات، تبادل تجربیات و اطلاعات راهی مؤثر برای هم افزایی در توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری محسوب می‌شود ادامه داد: اجرای الگوی نظام‌های بهره‌برداری در بخش کشاورزی برای افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک امری ضروری است؛ بنابراین باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

گفتنی است مسؤولان نظام بهره‌برداری و مدیران عامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد در دومین روز از حضور در استان فارس از پروژه‌های شاخص شبکه تعاونی تولید روستایی فارس از جمله مجتمع انباری شهید سردار سلیمانی بازدید کردند.

کد خبر 6099293

دیگر خبرها

  • الگوی نظام‌ بهره‌برداری کشاورزی عامل افزایش بهره‌وری آب و خاک است
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • پل صاحب روضات آماده بهره‌برداری است
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟