Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، با گذر از نیمه سال و پیک دوم شیوع کرونا در کشورمان علی رغم اینکه شاهد بازگشایی سالن های فرهنگی و هنری، سینماها و سالن های تئاتر هستیم اما هنوز هم مخاطبان و خود هنرمندان خیلی فعالیت های تئاتری را جدی نگرفته اند و شاید هم به دلیل ترس از بیماری به این مراکز کمتر مراجعه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سالن های خصوصی تئاتر که تا پیش از این نیز زنگ خطر تعطیلی شان به صدا در آمده بود، حال این روزها دیگر هیچ رمقی ندارند و اکسیژنشان همچون اکسیژن خون بیماران حاد کرونایی به شماره افتاده است و این حمایت های ناچیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی به طور مثال برای هر سال ده تا بیست میلیون تومان هم نقش مراقبت های ویژه را برای آنها ایفا نمی کند.

این روزها شاهد هستیم که عمده سالن های خصوصی تئاتر استرس اجاره بها و سالن های استیجاری و پر کردن صندلی های پنجاه درصدی را دارند ، حال که مدیریت هنرهای نمایشی برای حمایت از 50 درصد دیگر سالن هم دستوراتی برای همه سالن های دولتی و خصوصی داده اما باز هم میبینیم که سالن ها به حداکثر پر شدن نمی رسند.

همانطور که گفتیم برخی سالن های خصوصی هنوز جرأت بازگشایی و شروع فعالیت هایشان در سال 99 را نداشتند، یا اینکه درخواستی برای اجرا ندارند و هم اینکه امکان تسهیلات دادن به گروه های نمایشی برایشان فراهم نیست بقیه هم باز شده اند ، با حداقل مخاطب و همینطور وضعیت نرمال به پیش می روند و هنوز رونقی به سالن ها بازنگشته است.

 

*«ایران تماشا» هنوز تعطیل است

سالن نمایشی ایران تماشا که در چند سال اخیر توانسته بود نمایش های بین المللی و داخلی خود را تقویت کرده در جشنواره فجر شرکت کرده و همینطور برخی نمایش های پر مخاطب زیادی را روی صحنه ببرد اما مدیریتش این روزها از نابسامانی شرایط گله مند است.

امید اسدی، مدیر تماشاخانه «ایران تماشا» به خبرنگار فارس می گوید:  فعلا شرایط ما برای اجرا بردن در این تماشاخانه نامساعد است  و ما هنوز روی هوا هستیم. واقعا مخاطب تئاتر نیست ما تلاش کردیم در این چند ماه کار را شروع کنیم اما نشد، حتی همین تأمین مواد ضدعفونی کننده برایمان سخت بود اینکه بخواهیم برای هر اجرا برای پرسنل و مخاطبان مواد ضدعفونی کننده به کار ببریم، خودش بیش از 500 هزار تومان در هر روز می شد و چیزی جز ضرر برایمان نداشت بنابراین فعلا تصمیم گرفتیم اجرایی نداشته باشیم.

وی درباره تسهیلات و کمک دولت و اداره کل هنرهای نمایشی نیز می گوید: 10 میلیون تومان کمک اداره کل برای ما رسید که برای همه تماشاخانه ها صورت گرفت ولی 100 میلیون تومان برای هر تماشاخانه نبود گویا ده تا بیست میلیون به هر تماشاخانه اختصاص پیدا کرد اما قول دیگری آقای قادر آشنا و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما برای یک کمک بلاعوض دادند که از طریق انجمن صنفی تماشاخانه ها قرار است صورت بگیرد ما هم منتظر آن هستیم تا ببینیم آقای شاهین چگینی چه پیگیری می کنند و به دست ما برسد تا برخی مشکلاتمان حل بشود.

اسدی همچنین می گوید که گروه ها هم حتی برای اجرا در تماشاخانه های خصوصی درخواست نمی دهند حتی با وجود اینکه حمایت 50 درصدی هم دریافت می کنند اما ما باز تلاش میکنیم تا سالن را به گذشته بازگردانیم و رونق خود را پیدا کند فعلا درخواست اجرا نداریم، یکی ـ دو درخواست برای ابتدای مهر داریم که باید بررسی کنیم ببینیم شرایط تا آن زمان به چه صورت میشود.

*تعطیلی تماشاخانه نوفل لوشاتو 

داود نامور مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو نیز که از سال گذشته مدام در گفت وگو با رسانه ها مطرح می کرد که در حال ورشکستگی مالی به خاطر فشار اقتصادی و شرایط استیجاری سالن و عدم حمایت دولت بود و امکان تفویض سالن نوفل به صاحب آن وجود داشت، یک ماه گذشته این اتفاق برایش رخ داد و حال سالن نوفل لوشاتو تعطیل شده است. 

داود نامور در این باره به خبرنگار فارس می گوید: نزدیک به یک ماه و ده روز است که سالن را تحویل داده ایم، ما اعلام کردیم که اگر کسی می خواهد این مکان را دریافت کند، اقدام کند اما هیچ کس درخواستی نداد و ما هم وسایلمان را جمع کردیم و سالن بسته شد. 

 

وی که قبل از نوفل لوشاتو یک مجموعه دیگر را با اصغر دشتی به عنوان مدیر هنری در حال تدارک بودند و ما با خبر شدیم سال گذشته او این مجموعه را با رویکرد جدیدی تدارک دیده ، می گوید: ما مجبور شدیم تمام وسایلمان را به آن مکان منتقل کنیم که دارای یک سالن تئاتر، کافه و گالری و بخش آموزش است بنابراین اسم کار ما انتقال نبوده است ما مجبور به این کار شدیم و داشتیم آن مرکز را سال گذشته راه می انداختیم اما حال که دیگر نتوانستیم فعالیت نوفل لوشاتو را ادامه دهیم، مجوز این مکان را به آنجا منتقل کردیم. این مکان هم نبش خیابان رازی قرار دارد که قبلا یک مهدکودک بود.

نامور درباره این فعالیت جدیدش نیز می گوید: ما دو سالنمان در این مکان جدید کم شده است و اینطور نبود که کار را به آنجا منتقل کنیم در این مکان یک سالن پرتابل دو، سه و چهار سویه است که ظرفیت تکمیله آن 170 نفر است و ظرفیت های دو سویه و سه سویه آن هم فکر میکنم بالای دویست نفر است. یک کافه جذاب بافضای بسته و روف گاردن برای کارهای نمایشنامه خوانی و جلسات نقد و بررسی دارد و یک گالری هم دارد که استقبال میکند از عکاسان و نقاشان که تابلوهایشان را آنجا به نمایش بگذارند. بخش آموزشی هم هنوز فعال نشده در حال انجام کارهایش هستیم.

وی همچنین توضیح میدهد: خوشبختانه قرار داد ما در این مکان جدید طولانی مدت و نزدیک به هفت ـ هشت ساله است ، ملک سه طبقه است و خودم هم  کارهایش را کردم و از نظر امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب است کافه این مجموعه هفته بعد و سالن تا اواخر مهر ماه افتتاح می شود. رویکردمان هم این است که به خاطر قول وقراری که به یک سری گروه ها در سالن قبلی داشتیم، این مسیر شش ـ هفت ماهه را همینطور جلو برویم بعد از آن با رویکرد جدید پس از اتمام قراردادهای جدید پیش می رویم.

*وضعیت بحرانی تماشاخانه مهرگان

مهدی علی نژاد، مدیر تماشاخانه مهرگان نیز درباره شرایط این مدتشان گفت: وضعیت ما خیلی بحرانی است هر چند یک کمک هزینه کوچکی از سوی مرکز به ما داده شده اما ناعادلانه صورت گرفته است و به برخی بیشتر و به برخی اصلا داده نشده است و این لابی کاری باید پاسخ داده شود.

در حال حاضر یک نمایش خانم قلی خوانی روی صحنه است به نسبت شرایط کرونایی تماشاگر نزدیک به سی ـ چهل نفر در هر شب است ولی برای منی که اجاره سی میلیونی دارم  کار خانم قلی خوانی خیلی منفعت داده باشد، پانزده میلیون است که پول برق ما هم نمی شود تنها تلاشمان این است که چراغ تئاتر را روشن نگه داریم تا ببینیم شرایط در آینده چطور می شود.

 

طبق آخرین اطلاعاتی که از مدیر اجرایی تماشاخانه هامون نیز وجود دارد، این است که این سالن نیز به مدیریت هادی حاجی فر هنوز دستور بازگشایی صادر نکرده و اجراهایشان از اسفند ماه سال گذشته تعطیل است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امید اسدی تماشاخانه تئاتر نمایش ایران تماشا تماشاخانه ها ایران تماشا نوفل لوشاتو سال گذشته سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۰۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران

عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانه‌های سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیش‌بینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور می‌شد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.


مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلم‌های کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلم‌های غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.

در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانه‌زنی‌های درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.

به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکه‌تازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدی‌ها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلم‌های سینمایی را بدست آورده بود.

اما پیش‌فروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلم‌های رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.

استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانس‌های فوق‌العاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلم‌های غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.

مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.

استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالن‌های پر از تماشاگر در تمامی سانس‌ها از سانس‌های اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانس‌های فوق‌العاده‌ی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن‌ هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.

تشویق‌های مردم در انتهای فیلم در سالن‌های سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالن‌ها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالن‌ها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگ‌های شمس و مولانا در این فیلم در شبکه‌های اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ ‌می‌دهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره‌ فیلم فجر سال‌های دور شاهد بودیم.

از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زده‌اند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاص‌اندیش و نکته‌سنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصه‌ای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.

بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم می‌تواند، راهنمای سایر تهیه‌کنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق می‌تواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.

 ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.

اگرچه شاید برای پیش‌بینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیش‌رو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکل‌گیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»

دیگر خبرها

  • حضور ۱۳۰ بازرس آژانس در ایران
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • ◄ معرفی شرکت های کشتیرانی در ایران
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • پیش‌بینی رگبار تگرگ در لرستان
  • مدارس چند شهر خوزستان فردا سه‌شنبه تعطیل شد
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند