Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ «مدرسه تابستانی اخلاق» با موضوع «بررسی نقش آیین‌نامه‌های وزارت علوم در پاسداری از اخلاق پژوهش» یکشنبه 23 شهریور به همت «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» با حضور رضا اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به صورت مجازی برگزار شد.

اکبری درباره ابعاد تخلف در پژوهش گفت: تخلف در عرصه علمی هم به ساختار و هم به ابعاد شخصیتی افراد مربوط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دزدی زمانی اتفاق می‌افتد که فقری وجود داشته باشد و افراد جسارت می‌کنند از اموار دیگران استفاده کنند. از طرف دیگر افرادی که مورد سرقت قرار می‌گیرند مراقبت کافی ندارند و همچنین ضعف‌های قانونی نیز مؤثر است.

وی با بیان اینکه دزدی را نمی‌توان در جوامع به صورت کامل برطرف کرد اما می‌توان آن را کاهش داد افزود: این موضوع درباره تخلفات علمی نیز صادق است. تخلف در یک ساختار شکل می‌گیرد که این ساختار یا شخص را به سمت دزدی سوق می‌دهد یا نقش بازدارنده دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: علاوه بر مشکلات ساختاری افراد نیز نقش مهمی در شکل‌گیری تخلفات دارند. داشتن روحیاتی مانند خودتنها پنداری، سوءاستفاده از قدرت و مسئولیت‌پذیر نبودن در تخلف کردن مؤثر است.

اکبری با بیان اینکه باید به آیین‌نامه‌ها نگاه شبکه‌ای داشت اظهار کرد: باید تمام آیین‌نامه‌ها از جمله آیین‌نامه جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی، تخلفات و انتشار آثار علمی را در کنار هم دید اما در عین حال نباید از ابعاد دیگر ساختاری غافل شد.

وی افزود: رشد کمّی دانشگاه‌ها بدون توجه به جنبه‌های کیفی، دسترسی نداشتن برخی مناطق به امکانات علمی دانشگاه‎ها، آگاهی نداشتن دانشجوها به کارهایی که باید برای پایان‌نامه و مقالات انجام دهند، آشنا نبودن با اخلاق کاربردی، استفاده از پژوهش به عنوان منبع در آمد و تسامح غیراخلاقی از جمله موارد دیگر است که موجب بروز تخلف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به کمی بودن آیین‌نامه ارتقای اساتید گفت: در آیین‌نامه یکی از بندها تعداد مقالات است. این موضوع باعث می‌شود فردی که توانمندی ندارد به سمت بهره‌کشی از دانشجو برود یا کارهای قبلی خود را با تغییرات جزیی منتشر کند. همچنین داشتن مقاله ISI افراد را به سمت مجلات تقلبی سوق می‌داد.

اکبری با بیان اینکه راهبر دیگر برای جلوگیری از تخلف استقبال از نظارت اجتماعی است افزود: ای نموضوع باعث می‌شود افرادی که روحیه خودگرایانه دارند محدود شوند. در بسیاری از مواقع نظارت اجتماعی اثرگذاری بیشتری نسبت به آیین‌نامه‌ها و جریمه‌ها دارد.

وی با مفید دانستن آیین‌نامه‌ها ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد سازمان نسبت به تخلف دغدغه دارد اما باید توجه کرد که در آیین‌نامه نمی‌توان تمام موارد اخلاق و تخلف در پژوهش را ذکر کرد. تخلف در هر رشته و هر روش تحقیق به یک شکل است. آیین‌نامه تنها مواردی کلی را ذکر می‌کند که در فضای علمی کشور بیشتر صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: آیین‌نامه‌ها باید به دانشجویان و اساتید آموزش داده شوند. بسیاری از تخلفات از سر ندانستن اتفاق می‌افتند زیرا قوانین در حال تغییر است.

اکبری با بیان اینکه در مقابله با تخلفات باید وحدت رویه وجود داشته باشد ادامه داد: در حقوق در پرونده‌هایی که قانون مشخصی وجود ندارد با رجوع به احکام پرونده‌های مشابه از آن‌ها استفاده کرده و حکم صادر می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود در تخلفات مشابه بی‌عدالتی صورت نگرفته و حکم‌ها همانند باشد. این موضوع باید در پرونده‌های علمی نیز لحاظ شود.

وی با اشاره به الگوهای اخلاقی افزود: یک الگو الگوی غایت‌گرا یا پیامدگراست که می‌گوید اگر می‌خواهید اخلاقی بودن یک عمل را بررسی کنید پیامدهای آن را بسنجید. الگوی دیگر الگوی فضیلت‌گراست که طبق آن باید ویژگی‌های اخلاقی باید در فرد نهادینه شود. از آن‌جا که امکان دور زدن قانون و آیین‌نامه از سمت افراد وجود دارد، پیش از هرچیز نیازمند افراد فضیلت‌مند هستیم.

انتهای پیام/

368 / 320 رضا اکبری اخلاق پژوهش آیین‌نامه وزارت علوم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رضا اکبری اخلاق پژوهش آیین نامه وزارت علوم عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق آیین نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۰۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان سنجش: داوطلبان متخلف بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم می شوند

به گزارش صدای ایران،عبدالرسول پورعباس، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش کشور، با اشاره به تخلفات آزمون سراسری اظهار کرد: امسال ۴ مورد تخلف در آزمون سراسری از سوی داوطلبان گزارش شده، سال گذشته این رقم حدود ۱۰۰۰ مورد بود، امسال با استفاده از تجهیزات ضریب تخلفات کاهش داشته است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

دیگر خبرها

  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
  • رئیس سازمان سنجش: داوطلبان متخلف بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم می شوند
  • محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف کنکور
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور
  • اعمال محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال