Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» علی اصغر عنابستانی در بیان آسیب‌هایی که در  اولویت‌ دستورکار فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرند، گفت: هیات رییسه فراکسیون آسیب‌های اجتماعی نگاهی که در قانون برنامه ششم توسعه پیرامون این آسیب‌ها وجود داشته را مبنای اولویت‌بندی موضوعاتی قرار داده که در نشست‌های این فراکسیون مورد بررسی قرار خواهند گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت به تکلیف قانونی خود برای کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی عمل نکرده است

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده است که تا پایان سال اجرای این برنامه ۲۵ درصد آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد و مواردی همچون خشونت، کودکان کار، طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی را به عنوان اولویت‌هایی که باید مدنظر قرار گیرد، تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: البته این اولویت‌ها در قانون برنامه ششم توسعه حصری نبوده و به صورت مثالی گذاشته شده است که ما معتقدیم موارد مذکور از اولویت‌های اصلی آسیب‌های اجتماعی است و باید برای کاهش هر کدام از آنها به طور جدی برنامه‌ریزی شود.

آمار طلاق با کاهش جمعیت به عنوان مهمترین معضل کنونی کشور رابطه مستقیم دارد 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آنچه مسلم است کاهش آمار اعتیاد و طلاق که به بنیان خانواده آسیب می‌رسانند و موضوع مهم تعالی جمعیت را تهدید می‌کنند باید به طور جدی پیگیری شوند، چرا که موضوع تعالی خانواده در شرایط کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر از آن غافل شویم آسیب‌های ناشی از آن قابل جبران نخواهد بود.

وی یادآور شد: نرخ باروری در سال ۹۰ به ازای هر خانم در کشور ۲.۱ بوده است که بر اساس برنامه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۲.۵ می‌رسید و این در حالی است که در آمارهای کنونی نرخ باروری به ۱.۷ رسیده است و نه تنها ۴ درصد تعیین شده رشد در این زمینه نداشته‌ایم، بلکه همین میزان کاهش هم داشته‌ایم.

عنابستانی عنوان کرد: ۲.۱ نرخ باروری بیانگر نرخ برابری است که در پی آن نه رشد و نه اُفت خواهیم داشت و با ۱.۷ نرخ باروری به سمت کاهش جمعیت و انقراض نسل حرکت می‌کنیم، بنابراین باید این موضوع به عنوان یک آسیب اصلی پیگیری کنیم که بخشی از آن به حوزه اقتصاد و طلاق برمیگردد.

عدم موفقیت کشور در کنترل آسیب‌های اجتماعی به نبود هم‌افزایی بین دستگاه‌های مربوطه برمی‌گردد

وی افزود: ما باید خانواده محوری را در حوزه اجتماعی به عنوان اولویت اول دنبال کنیم، هر چند سرمنشا عدم موفقیت در کنترل آسیب‌های اجتماعی به نبود هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های مربوطه برمی‌گردد و مسئولیت‌گریزی در آنها هم در این زمینه مزید بر علت شده است، کما اینکه در مورد جمع‌آوری زنان معتاد متجاهر نه سازمان بهزیستی و نه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تکالیف قانونی خود به درستی عمل نمی‌کنند و کار را تنها بر گردن نیروی انتظامی می‌اندازند که تنها می‌تواند در این مورد برخورد سلبی داشته باشد و نمی‌تواند آنها را ساماندهی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دستگاه‌های مربوطه در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی مسئولیت‌های خود را به گردن یکدیگر می‌اندازند، کما اینکه در سندی که توسط شورای اجتماعی تعیین شده است تعداد ۲۷ دستگاه مسئول کنترل آسیب‌های اجتماعی کشور شدند اما به هر کدام از آنها که مراجعه می‌کنید، کار را به دیگری حواله می‌دهد و دستگاه‌هایی هم که در این زمینه کار می‌کنند تنها به انجام تعهداتی که برعهده دارند، می‌پردازند، بنابراین ما در این حوزه هنوز به یک هم‌افزایی سیستمی نرسیده‌ایم.

سخنگوی فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در اینجا سازمان امور اجتماعی کشور و وزارت کشور به عنوان متولی راهبردی هماهنگ‌سازی دستگاه‌های فعال در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی نقش مهم و استراتژیکی دارند که متاسفانه یا هنوز در قالب نقش خود فرو نرفته‌اند یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

منبع: نماینده

کلیدواژه: مشکلات اجتماعی ناباروری کنترل آسیب های اجتماعی مجلس شورای اسلامی نرخ باروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار و بر تحقق تمدن‌سازی نوین اسلامی تأکید و مقرر شد این مهم در اولویت کاری حوزه معاونت جدید قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این آیین با تأکید بر تقویت و توسعه حرکت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، گفت: تمدن‌سازی نوین اسلامی در گروه یکپارچگی و حرکت به سمت تقویت سرمایه‌های فرهنگی و احیای باور‌های دینی و آموزه‌های اسلامی است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

محمدحسین رنجبر، حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری و تأکید بر تحقق شعار سال، با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم را نوعی فصل‌الخطاب فرهنگی خواند و بیان کرد: دانشگاه‌ها در این مسیر، وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و باید در تحقق این شعار، با برنامه ریزی و حرکت منسجم، اقشار جامعه را در این راستا رهنمون باشند.

وی از حوزه فرهنگی و دانشجویی به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین حوزه در امر تربیت و انسان‌سازی نام برد و افزود: رسالت حوزه فرهنگی و دانشجویی، رسالتی خطیر و حیاتی است و دانشگاه باید برای تمام فعالیت خود یک پیوست فرهنگی ارائه دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تأکید بر اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلابی در دانشگاه به حفظ و تقویت روحیه خودباوری در جوانان تقویت تشکل‌های دانشجویی، ارتقای مهارت‌آموزی جمعی و انجام کار تیمی، توسعه ورزش‌های حرفه‌ای و همگانی، توسعه نشریات دانشجویی، برگزاری مستمر کرسی‌های آزاداندیشی و ... از وظایف حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

رنجبر اضافه کرد: باید همه بدانیم و بپذیریم که کار فرهنگی مختص متولیان فرهنگی نیست؛ بلکه همه وظیفه داریم با امر به معروف و نهی از منکر و با استدلال و منطق در روشنگری و اقناع سازی افکار عمومی جامعه سهیم باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، تقویت اخلاق اسلامی در جوانان، ارتقای توانایی‌های فکری و چگونگی عبور از لغزش‌ها و مراحل سخت زندگی را مستلزم چگونگی عملکرد دانشگاه‌ها در اجرا و عملیاتی کردن برنامه‌های فرهنگی دانست و با معرفی احسان محمدی‌نژاد به عنوان معاون جدید فرهنگی و دانشجویی از خدمات محمد حیدری نارمندی قدردانی کرد.

مسئول دفتر نهاد معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این نشست، خدامحوری، قرارگرفتن در مسیر اهل‌بیت، صبر و استقامت را سه مؤلفه اصلی در عبور از شرایط سخت دانست و متذکر شد: کار باید با نیت و هدف پاک برای رضای خداوند با بهره‌مندی از سیره امامان معصوم علیه‌السلام با استقامت و بردباری انجام شود و در آن خدمت به خلق خدا هدف و نیت اصلی انجام کار باشد.

حجت الاسلام اسماعیل پاک‌نژاد با قدردانی از تلاش‌های متولیان عرصه فرهنگی در دانشگاه عنوان کرد: اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان رضایت‌بخش و ستودنی است و نیاز است برای تحقق محور‌های گام دوم انقلاب و عملیاتی کردن شعار سال با استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه پیش رفت.

در این آیین احسان محمدی‌‌نژاد، معاون جدید حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز با اشاره به برنامه‌های خود در توسعه حوزه فرهنگی ودانشجویی گفت: حوزه فرهنگی و دانشجویی به منزله دوبال پرواز دانشجوست و باید با انجام یک برنامه ریزی منسجم، مشارکت همگانی و کار تیمی همگی در تقویت اهداف دانشگاه سهیم باشیم.

وی در پایان از دانشگاهیان و بخش‌های دانشگاه خواست تا در توسعه و پیشرفت این حوزه او را همراهی و از ارائه مشورت‌های به موقع و حیاتی دریغ نورزند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرایم و برخورد قاطع با سرقت
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرائم و برخورد قاطع با سرقت
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • خودکشی در ایران کمتر از آمار جهانی
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی