Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح دو فوریتی حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) مطرح و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در توضیح دلایل ارائه این طرح در یکصد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که امروز (دوشنبه) برگزار شد، خدمت ویژه به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی و بافت پیرامون آن ذکر شده و آمده است: به همین منظور توسعه فضاهای عمومی شهری و اجرای پروژه‌های خدماتی و زیرساختی، مشارکت مالکان در پروژه‌های کوچک مقیاس در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و تحول جدی در اجرای شارستان و معابر، فضای سبز و ره باغ‌ها اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این طرح تاکید شده مقام ذی‌صالح برای اصلاح طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر حضرت رضا (ع)، کمیسیون ماده ۵ بوده و مداخله مستقیم شورای عالی شهرسازی در این خصوص با قوانین مغایرت دارد.

در توضیح اقدامات تاکنون برای روان سازی و انتقال بار ترافیکی خیابان‌های موجود پیرامون حرم مطهر نیز در توضیح این طرح آمده است: براساس طرح مصوب، برای احداث بولوار شارستان رضوی حدفاصل ضلع شمالی بازار رضا تا ضلع شمالی خیابان اندرزگو اقدام شده که تاکنون بخش‌های کوچه عیدگاه تا خیابان نواب صفوی، خیابان نواب صفوی تا خیابان طبرسی و خیابان شیرازی تا ته پل محله به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی بولوار شارستان رضوی حد فاصل ته پل محله تا خیابان طبرسی نیز هم اکنون در حال انجام است.

همچنین ره باغ‌های پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) ضمن تأمین فضای سبز بافت، موجب تسهیل در تشرف به حرم مطهر شده و در مواقع بحرانی، برای خروج مردم از حرم مطهر، به عنوان پدافند غیرعامل نیز، نقش بسزایی را ایفا خواهند کرد بنابراین کاهش عرض معابر و ره باغ‌ها و اختصاص آن به پروژه‌های تجاری - اقامتی و یا حذف بخش‌هایی از شارستان و ره باغ‌ها، صدمات جبران ناپذیری را بر شاکله عمومی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی وارد کرده و با اعتراض شدید ساکنان و مجاوران و مالکان وقت این اراضی مواجه خواهد شد.

اعضای شورای شهر با تاکید بر اینکه در مصوبه ۱۹ خردادماه ‏۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری برخی از حقوق ایجاد شده برای شهروندان به رسمیت شناخته نشده و منابع مالی برای جبران حقوق مکتسبه شهروندان نیز پیش‌بینی نشده، طرح حفظ حقوق عمومی و خصوصی در اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم را با قید دو فوریت تصویب و شهرداری مشهد را مکلف کردند تمام ظرفیت خود را برای تثبیت زیرساخت‌های مورد نیاز به صورت کامل در طرح اصلاحی در دست تهیه به کار بسته، با حفظ و تثبیت حقوق قانونی و مکتسبه اشخاص و با هدف جلوگیری از تضییع احتمالی این حقوق و بروز دعاوی حقوقی پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کرده و در مراحل باقیمانده تدوین طرح اصلاحی، از رعایت قوانین و مقررات مربوطه مواظبت کند

همچنین شهرداری مشهد مکلف است پس از اتمام مرحله تدوین طرح، نسبت به تحویل گیری آن از مشاور و سپس ارائه به شورای شهر مشهد و کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری اقدام کند.

کد خبر 444222

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شوراي شهر مشهد مصوبات شورای شهر طرح نوسازی پیرامون حرم رضوی حرم امام رضا شهر سازی طرح تفصیلی شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پیرامون حرم مطهر اصلاح طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم ره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۱۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده

آفتاب‌‌نیوز :

 محمد آئینی ظهر امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شورا‌های اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شورا‌ها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به‌رسمیت شناخته شود و به‌منظور نوسازی واحد‌های مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به‌منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.

آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقی‌مانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحد‌های مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد