کودکان ماندگار سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۱۴۷۴
به بهانه حضور درخشان روح الله زمانی در فیلم «خورشید» مجیدی و جایزه ای که از جشنواره ونیز به دست آورده، مروری داشتیم بر بازی های درخشان بازیگران کودک و نوجوانی که این روزها یا همچنان می درخشند و یا سال هاست که از یادها رفته اند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلم «خورشید» به کارگردانی و نویسندگی مجید مجیدی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخش جانبی جشنواره ونیز، جایزه «لانترنا ماجیکا» (از طرف منتقدین) به فیلم خورشید اهدا شد. روح الله زمانی، بازیگر نوجوان این فیلم با بازی درخشان خود در «خورشید» مجیدی موفق شد عنوان بهترین بازیگر جوان این دوره را به خود اختصاص دهد و جایزه «مارچلو ماسترویانی» (به عنوان بازیگر نوظهور) این جشنواره را به دست آورد.
روح الله زمانی بازیگر نوجوان ایرانی است که در اولین تجربه بازیگری خود در فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی جلوی دوربین رفت و توانست با بازی درخشانش نظر مثبت اهالی رسانه و صاحب نظران را به خود جلب کند.
زمانی در سکانسی از فیلم «خورشید» که برای اولین وارد آبانبار میشوند، از ارتفاع می افتد و پایش را گچ می گیرند. هومن بهمنش درباره بازی روح الله زمانی در فیلم «خورشید» میگوید: "او با وجود اینکه پایش در بخشی از فیلم شکسته بود اما با تمام قوا کار کرد. روح الله تکنیک بازیگری را میفهمد."
در سینما و تلویزیون ایران، بازیگران کودک بسیاری جلوی دوربین کارگردان های مختلف قرار گرفته اند و توانسته اند بازی های درخشانی از خود به یادگار بگذارند. دعوت کارگردان های دیگر، باعث تداوم حضور این بازیگران کودک و نوجوان شده و گاها با همان تک بازی، از یادها فراموش شده اند. برخی نیز با بزرگ شدن و تغییرات فیزیکی در ظاهر دیگر دعوت به کار نشده اند.
به بهانه جایزه ای که روح الله زمانی از جشنواره ونیز گرفته، به سراغ بازی های درخشان کودکان و نوجوانانی رفتیم که دوستداران هنر هفتم، هنوز از بازی آن ها به نیکی یاد می کنند.
بابک احمدپور
بابک احمدپور بازیگر فیلم تحسینشده «خانه دوست کجاست؟» به کارگردانی عباس کیارستمی در زمان ایفای نقشش در این فیلم یک کودک دبستانی بود. او در این فیلم بازی فوقالعادهای را ارائه داد و حتی مورد توجه منتقدان مطرح جهان قرار گرفت.
احمدپور که به همراه برادرش در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است سالها بعد در یک گفتوگو اظهار داشت: «آن زمان که در فیلم کیارستمی بازی میکردیم بچه بودیم، اصلاً نمیدانستیم فیلم چیست و ما حتی در روستا با تلویزیون آشنایی نداشتیم و اصلاً در زندگی مان دوربین ندیده بودیم. به دلیل طبقه اجتماعی که در روستای ما حاکم بود، از امکانات شهری به دور بودیم و همین باعث شده بود نه بدانیم تلویزیون چیست و نه فیلم. اصلاً نمیدانستیم دیالوگهایی که آقای کیارستمی به ما میدهد و ما آن را تکرار میکنیم، قرار است بعداً تبدیل به فیلم شود.»
احمدپور دیگر در هیچ فیلم و سریالی ایفای نقش نکرد، در سال 1397 فیلمی مستند با عنوان «درخت زندگی» ساخته شد که در این فیلم برادران احمدپور پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از نقشآفرینی در «خانهٔ دوست کجاست؟» دربارهٔ تجربهٔ بازیگریشان در آن فیلم صحبت میکنند. بابک احمدپور که در زمان ساخت مستند درخت زندگی در یک مرکز خرید در شمال تهران کارگری میکند.
میر فرخ هاشمیان
بازی فرخ هاشمیان در نقش علی در فیلم سینمایی «بچههای آسمان» را میتوان یکی از درخشانترین بازیهای کودک در تاریخ سینمای ایران دانست. هاشمیان در زمان ساخت فیلم مجید مجیدی تنها 9 سال دارد و بازی درخشانش در این فیلم حتی جوایزی بینالمللی برای او به همراه داشت و البته در ایران نیز موفق به کسب جایزه ویژه هیأت داوران جشن حافظ شد.
پس از بازی درخشان هاشمیان در این فیلم او به طور کامل از دنیای بازیگری کنار گذاشته شد تا اینکه حدود 15 سال بعد در حالیکه کارگر ساختمان بود در گفتوگویی به گلایه از مجید مجیدی پرداخت و تأکید داشت که این کارگردان مانع شد تا او در فیلم دیگری حضور داشته باشد. البته مجیدی این ادعا را بعدها تکذیب کرد.
مهدی باقربیگی
بدون شک «قصههای مجید» یکی از درخشانترین سریالهای تاریخ تلویزیون ایران است و مجید را میتوان یکی از محبوبترین کاراکترهای تاریخ سریالسازی ایران دانست.
مهدی باقربیگی برای اولین بار با «قصههای مجید» در سن 13 سالگی جلوی دوربین رفت و بازی خوب او توجه همه مخاطبان را به خود جلب کرد و خیلی زود به یکی از شخصیتهای محبوب تلویزیون در اوایل دهه هفتاد تبدیل شد که همچنان در ذهن مخاطبان جایگاه ویژهای دارد اما حضور در «قصههای مجید» کیومرث پوراحمد اولین و آخرین درخشش او در قاب تلویزیون بود.
مهدی باقربیگی پس از «قصههای مجید» در چهار فیلم دیگر از کیومرث پوراحمد ایفای نقش کرد اما با اقبال چندانی مواجه نشد و در سال 1382 (پس از 10 سال) دوباره به عرصه بازیگری برگشت و در سریال «مختارنامه» ایفای نقش کرد اما این بار هم نتوانست موفقیت «قصههای مجید» را تکرار کند.
عدنان عفراویان
گاهی در سینما یک بازیگر تنها با یک نقش در ذهن مخاطبان حرفهای سینمارو ماندگار شده و گذشت زمان هم بر آن تاثیر منفی نگذاشته است. «باشو، غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی از جمله این فیلمهاست که تصویر باشوی نوجوان را بر قلب سینمای ایران حک کرده است.
عدنان عفراویان نابازیگری از خطه جنوب ایران است که برای ایفای نقش باشو انتخاب شده و در یک دوره چند ماهه در کنار گروه فیلمبرداری و بازیگران شاخص فیلم زندگی کرد.
عفراویان پس از پایان فیلمبرداری با واقعیتی تلخ به نام بیرحمی سینما مواجه شده و به مرور به فراموشی سپرده شد.
باشو، همان غریبه کوچک سختی کشیده، امروز 40 ساله است و از سر بیکاری سیگار می فروشد. پسرک اهوازی دیروز، با آن همه شهرتی که برای بازی در یک فیلم آن هم در غربت کسب کرد، این روزها در زادگاهش هم غریبه است.
علی شادمان
بازیگری که توسط رسول ملاقلی پور به دنیای سینما معرفی شد. بازی درخشان او در «میم مثل مادر» در خاطر سینما دوستان حک شده است. برای نخستین فیلم خود توانست جایزه بهترین بازیگر کودک را از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم رشد به خانه ببرد.
علی که حالا 25 ساله است، در سینما، تلویزیون و تئاتر خود را برای اهالی هنر اثبات کرده و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته است. پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان برای فیلم «زمانی برای دوست داشتن» در بیست و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم های کودکان و نوجوانان و جایزه ویژه جشنواره سینهکید هلند برای همان فیلم از دیگر جوایز شادمان است.
علی شادمان در «شنای پروانه»، آخرین کار سینمایی خود با ایفای نقشی کاملا متفاوت از کارنامه خود، توانست تحسین بسیاری از منتقدین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به دنبال داشته باشد. همچنین در همان جشنواره و برای فیلم «مردن در آب مطهر» توانست نگاه داوران را به بازی خوب خود جلب کند و نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شود.
ساره نورموسوی
وی نخستین بار تصادفاً با نرگس آبیار در حین سفر آشنا شده و در این سفر برای نقش اصلی فیلم «نفس» انتخاب می شود.
نورموسوی درباره نحوه انتخاب خود در این فیلم می گوید: قبل از اینکه به شکل رسمی متوجه بشوم که قرار است در فیلم خانم آبیار بازی کنم، صحبتها را یواشکی گوش میکردم. من از میان ۲۰۰۲ نفر انتخاب شدم. تستهای زیادی برای انتخاب بازیگر «بهار» انجام شد و من مدتها در زمان مدرسه برای انجام تست میرفتم.
«نفس» در سال ۱۳۹۶ نماینده ایران در بخش بهترین فیلم خارجی جشنواره اسکار بود.
ساره نورموسوی در سال ۹۵ لوح تقدیر بهترین بازیگر زن برای فیلم نفس جشنواره بینالمللی مقاومت تهران را از آن خود کرد. همچنین به عنوان اولین کودک بازیگر ایرانی جایزه بهترین بازیگری بخش فیلمهای کودک جشنواره فیلم «مینسک، لیستاپاد» بلاروس را دریافت می کند.
محمدرضا شیرخانلو
محمدرضا شیرخانلو در اولین فعالیت حرفهای خود در مجموعه تلویزیونی «چک برگشتی» به کارگردانی سیروس مقدم به ایفای نقش پرداخت. پس از بازی موفقش در این سریال، سال ۹۲ بود که لطیفی او را برای بازی در مجموعه «دودکش» انتخاب کرد. سه سال بعد، در سال ۱۳۹۵، شیرخانلو به ایفای نقش در فصل دوم این سریال که با نام «پادری» پخش شد پرداخت. این درحالی بود که در این بین، یعنی سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، وی در دو سریال دیگر به نامهای «پرده نشین» و «روزهای بد، به در» نیز ایفای نقش کرده بود.
محمدرضا شیرخانلو پس از درخشش در سریال چک برگشتی، مورد توجه بهروز شعیبی قرار گرفت و باعث شد تا او اولین کار سینمایی خود را بازی در فیلم «دهلیز» تجریه کند. شیرخانلو بعدها در فیلم ها و سریال های زیادی بازی کرد ولی نتوانسته بازی درخشان خود در دهلیز و حتی سریال دودکش را دوباره تکرار کند.
یونا تدین
اولین تجربه حرفهای او در سال ۱۳۹۳ با فیلم «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه شروع شد. وی از بچگی و زمانیکه یکسال و نیم داشت در تیزرهای تبلیغاتی بازی کرد. سپس برای سریال «بچه مهندس» تست داد و از بین ۷۰۰ نفر انتخاب شد و از آن به بعد همه او را با کاراکتر «جواد جوادی» می شناسند.
تدین برای بازی در فیلم سینمایی «قصر شیرین» نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر سی و هفتم شده است.
نیوشا علیپور
با نقش «مژگان» یا همان «مومو» در سریال «بچه مهندس» یه دنیای بازیگری آمد و در کنار یونا تدین (جواد جوادی) در این سریال به عنوان دو چهره نوظهور بازیگری معرفی شدند.
زوج بازیگری آن ها آنقدر مورد تحسین قرار گرفت تا رضا میرکریمی از آن ها برای بازی در سینمایی «قصر شیرین» استفاده کند و اتفاقا بازی درخشان آن ها در این فیلم نیز با نگاه مثبت منتقدین و داوران جشنواره فیلم فجر آن سال مواجه شد و هر دو یعنی نیوشا علیپور و یونا تدین به عنوان نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن انتخاب شدند.
مانیا علیجانی
مانیا علیجانی بازیگر کودک سینمای ایران است. از مهمترین آثار علیجانی میتوان به بازیگری در فیلم «خرگیوش»، «خانهای در خیابان چهل و یکم» و «آذر» اشاره کرد.
فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی اولین تجربه سینمایی او بود. او در این فیلم نقش دختری را بازی میکرد که پدرش برادر خود را کشته و او در زندگی با مادربزرگ و مادر و خانواده برادر کشته شده، با وجود سن کمش متوجه روابط غیرعادی خانواده میشود. هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری فیلم درباره مانیا میگوید: «نبوغ او به حدی بود که گاهی فکر میکردم ترانه علیدوستی در جلوی دوربین بازی میکند.»
علیجانی پس از وقفه ای کوتاه و با بازی در سریال «هیولا» ی مهران مدیری و بازی خوب خود دوباره بر سر زبان ها افتاد.
انتهای پیام/
مصطفی پورکیانی
منبع: دانا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر روح الله زمانی بهترین بازیگر ایفای نقش سینمای ایران برای بازی قصه های مجید جلوی دوربین بازی درخشان مجید مجیدی انتخاب شد ترین بازی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۱۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش میدهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده میشود
به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشتهام. من هیچگاه به دنبال کسب جایزه از جشنوارهها نبودم و سینمایی که مورد علاقهام بوده را دنبال کردم و در فیلمهایم به فضای فانتزی همواره توجه داشتهام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانوادهها هستند و سعی دارم قصهپردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی میشناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربینندهترین سریالهای کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانوادهها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقهمند کنم و جالب است که در زمان پخش خانوادههایی که حتی بچههای ۵ یا ۶ساله داشتند و بچههایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقهمند شدن آنها به شاهنامه میگفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیشتر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کردهاند اما هیچگاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.
این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مسئلهام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرمکننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مسئله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بیتوجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.
وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگلهای هیرکانی است که درختهایی مربوط به قرنها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کردهاند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان میدهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگسازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغههای من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر میکنم مهمترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمهای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرمکننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.
قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلمنت نیز تشکر میکنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900919