Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی اعتنایی عمومی به استفاده صحیح از ماسک، ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی و بی توجهی به فاصله اجتماعی، از عمده ترین نگرانی‌های مقامات بهداشتی ترکیه است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ترکیه از اواخر بهار، در میدان مبارزه با کرونا، با رساندن آمار مبتلایان در شبانه روز به کمتر از 1 هزار نفر و رساندن شمار فوت به اعدادی کمتر از 30 نفر، کارنامه قابل دفاعی در مبارزه کرونا ارائه داد و کار به جایی رسید که دیپلمات های ترکیه، به طور جدی، مذاکره و لابی گری برای پیشوازی از توریست های اروپایی و روسی را در دستور کار قرار داده و به این منظور، علاوه بر روسیه  به چند کشور اروپایی هم  سفر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا ترکیه رفته رفته یک بار دیگر وارد فاز و مقطعی شده که حاکی از نگرانی پزشکان و مقامات بهداشتی این کشور در مورد روند مبارزه با کرنا و کنترل شیوع آن است.

افزایش مجدد ابتلا و فوت

کاهش آمار مبتلایان به عدد زیر 1 هزار نفر در شبانه روز، خبر مسرت بخشی بود که برای مدتی مشخص، بخش توریسم و تجارت ترکیه را خشنود کرد، اما این شادی دیری نپایید و دوباره آمار فوت و ابتلا، روند تصاعدی پیدا کرد.

 

بر اساس آخرین اطلاعاتی که فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ملی ترکیه در اختیار رسانه ها گذاشته، وضعیت شیوع کرونا در این کشور، به شرح زیر است.

آمار فوت در 24ساعت اخیر: 57 نفر.

آمار مبتلایان در 24 ساعت اخیر: 1 هزار و 527 نفر.

آمار شفایافتگان در 24 ساعت اخیر: 1 هزار و 102 نفر.

کل آمار فوت از آغاز تا امروز: 7 هزار و 56 نفر.

کل آمار ابتلا از آغاز تا امروز: 291 هزار و 162 نفر.

کل آمار شفایافتگان از آغاز تا امروز: 258 هزار و 833 نفر.

کل تست های انجام شده از آغاز تا امروز: 8 میلیون و 519 هزار و 560 مورد.

همه 81 استان ترکیه آلوده شد

کرونا در چند ماه نخست، فقط غرب ترکیه و به ویژه استانبول و آنکارای پایتخت را آلوده کرده بود. اما سفرهای فراگیر و طولانی، این روند را تغییر داد و حالا همه 81 استان ترکیه به کرونا آلوده شده است.

پروفسور توفیق اوزلو از اعضای هیات علمی مبارزه با کرونا گفته است: «حالا دیگر همه مناطق کشورمان به ویروس کرونا آلوده شده است. در اثنای عید قربان، میلیون ها نفر از هموطنان ما از استانبول و آنکارا و شهرهای غرب، به سفر رفته و راه جنوب و جنوب شرقی، کارادنیز و آناتولی را در بر گرفتند و کرونا همه جا پخش شد. حالا با اطمینان می توان گفت، هر شهروندی باید بداند که حداقل یکی از نزدیکان و اطرافیان او می تواند ناقل کرونا باشد.» 

بی اعتنایی عمومی به استفاده صحیح از ماسک، ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی و بی توجهی به فاصله اجتماعی، از عمده ترین نگرانی های مقامات بهداشتی ترکیه است.

البته در کنار این موارد، تاثیر فاکتورهای فرهنگی و سور و سوگ های محلی هم غیر قابل انکار است و رسانه و روزنامه های ترکیه، مداوماً تصاویر و عکس هایی از استانهای مختلف ترکیه منتشر می کنند که در برخی از مناطق، مردم به هیچ قیمتی حاضر نیستند با اجتماعات خطرناکی همچون حنابندان، پایکوبی و عروسی، وداع کنند.

معضلی به نام دولموش

مینیبوس یا دولموش ها در سیستم حمل و نقل ترکیه، دارای جایگاه ویژه ای هستند. در کشوری که هر لیتر بنزین در آنجا، به پول ما 25 هزار تومان قیمت دارد، استفاده از تاکسی، یک رفتار پولدارمآبانه و پرهزینه است و بخش اندکی از مردم می توانند به طور مداوم، تاکسی سوار شوند.

در نتیجه، مینی بوسها و ونها به عنوان وسایل نقلیه عمومی ارزان، بسیار پرطرفدار هستند و به ویژه در شهرهای استانبول و آنکارا، بخش قابل توجهی از شهروندان به طور روزانه، ناچار به سفر و جابه جایی شهری با این وسیله هستند.

تصاویری که شبکه های تلویزیونی و روزنامه های ترکیه منتشر می کنند، نشان دهنده این است که ازدحام، به هم چسبیدن شهروندان و بی اعتنایی کامل به فاصله اجتماعی در دولموش ها، نقش به سزایی در ابتلا به کرونا دارد.

چالش مهم برای مقامات و مدیران بخش حمل و نقل این است که اگر قرار باشد مردم به طور دقیق فاصله اجتماعی را رعایت کنند، نیاز  به چند برابر شدن مینی بوس ها وجود دارد که در شرایط فعلی، چنین چیزی ناممکن است.

لذا اغلب روزنامه ها و کارشناسان ترکیه، بر ایده تغییر ساعات اداری پافشاری می کنند.

نگرانی و بلاتکلیفی در مدارس

خبر مرگ دو تن از مدیران مقطع ابتدایی مدارس قونیه به خاطر ابتلا به کرونا، توجه بسیاری از رسانه های ترکیه را به سوی خود جلب کرد.

ضیا سلجوق وزیر آموزش ملی ترکیه، در اعلام تصمیم نهایی در مورد مدارس، ابتکار عمل و تصمیم آخر را به خود خانواده ها واگذار و اعلام کرد که برای آموزش مجازی و از راه دور، مشکل خاصی وجود ندارد.

اما امروز، روزنامه سوزجو که به عنوان پرتیراژترین و در عین حال به عنوان اصلی ترین روزنامه مخالف دولت شناخته می شود، چنین تیتری به کار برد: «در خانه ای که نه رایانه هست نه اینترنت، آموزش از راه دور، چگونه عملی می شود؟»

این موضوع نشان می دهد که توجه به زیرساخت اینترنت و هزینه های آن و همچنین عدم دسترسی بسیاری از خانواده ها به رایانه و نداشتن توان خرید تبلت و وسایل کمک آموزشی دیجیتالی، یکی از چالش های مهم نظام آموزشی ترکیه در دوران مبارزه با کرونا است.

مرگ تلخ کادر درمانی

در برخی از شهرهای مهم و پرجمعیت ترکیه از جمله آنکارا، در دو هفته اخیر، فشار مضاعفی بر پرسنل بهداشت و درمان وارد شده و با افزایش آمار مراجعین و مبتلایان، کادر درمان به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش ویژه روزنامه قرار، در 24 ساعت اخیر در استان های آنکارا، قونیه، ترابزون و شانلی اورفا، مجموعاً 5 تن از پرسنل درمان، جان خود را از دست داده اند.

مبتلا شدن سیاستمداران

بن علی ییلدرم نخست وزیر سابق ترکیه، بلنت آرنچ از موسسین حزب عدالت و توسعه و مشاور کنونی رئیس جمهور و همچنین علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی، از سیاستمدارانی هستند که در این مدت به کرونا مبتلا شده اند.

علاوه بر آنها تاکنون چند نماینده مجلس نیز به کرونا مبتلا شده اند که البته حال هیچ یک از این افراد، وخیم نیست. اما ابتلای این افراد به ویروس کرونا که غالباً در آنکارا گرفتار این ویروس شده و همواره حلقه هایی از محافظین و دیواره های تدبیر در برابر کرونا پیرامون آنها را گرفته، این تصور را ایجاد می کند که شهروندان عادی، کارگران و کارمندان، در برابر کرونا، به مراتب، بی دفاع تر و ضعیف تر خواهند بود.

کرونا، سیاست و اقتصاد

بدون تردید، ویروس کرونا در نظام حزبی ترکیه و از سوی احزاب متعدد این کشور، فاکتور مهم و قابل توجهی است که کسی نمی تواند از کنار آن بگذرد.

حزب حاکم تلاش می کند تا اقدامات خود، برای مقابله با ویروس مزبور را به عنوان سندی از توانمندی و کارآمدی به نمایش بگذارد و صد البته مخالفین هم تلاش می کنند نشان دهند که دولت در مبارزه با کرونا، کارنامه قابل دفاعی ندارد و ناتوان عمل کرده است.

اما آن چه در این میان، اهمیت شایان توجهی دارد، لابی گری و فشار رسانه ای برخی از گروه های متنفذ صاحبان شرکت های توریستی است که معتقدند نه دولت و نه بخش خصوصی، بیش از این تحمل رکود اقتصادی را ندارند و اگر حتی دوران عادی سازی پساکرونا هم آغاز نشود، باز هم باید به منظور حفظ بقای اقتصاد و تامین ارز، توریسم و تجارت را سر پا نگه داشت.

آخرین آمار ابتلای به ویروس کرونا در ترکیه/جان باختن 57 نفر دیگرنرخ بیکاری در ترکیه به 13.4 درصد رسیدیادداشت نویسنده ترکیه‌ای درباره 4 موضوع خارج از کنترل اردوغان

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه آغاز تا امروز مبارزه با کرونا فاصله اجتماعی ویروس کرونا حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۲۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ایران، اسرائیلی ها را روان پریش کرد | اعلام آمار عجیب روی آنتن زنده رژیم اشغالگر

به گزارش همشهری آنلاین سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه از افزایش روان پریشی در میان صهیونیست‌ها پس از حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی خبر داد.بر اساس این گزارش، پس از حمله اخیر ایران به اسرائیل که «وعده صادق» نام گذاری شده، تعداد متقاضیان دریافت کمک‌های روانی در اسرائیل 400 درصد افزایش داشته است.رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نتانیاهو، با وجود گذشت 200 روز از حملات همه جانبه به باریکه غزه، همچنان به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.

ابوعبیده، سخنگوی نظامی گردان‌های عزالدین القسام امروز در سخنانی با اشاره به اینکه اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی به جز رسوایی و ننگ، چیزی عایدش نشده است، گفت: 200 روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در باتلاق غزه گرفتار مانده و فقط مشغول کشتار و تخریب بیشتر است.وی با بیان اینکه هیچ افقی پیش روی اسرائیل وجود ندارد تا بتواند اسرای خود را آزاد کند، ادامه داد: مقاومت همچنان در غزه پابرجاست. حملات ما به دشمن نیز ادامه خواهد داشت و نوع جدیدی به خود خواهد گرفت.

کد خبر 846800 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • آماری هولناک؛ «۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند»
  • هشدار فرشاد مؤمنی؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • پیش بینی روند افزایش دما در آبادان و خرمشهر
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • حمله ایران، اسرائیلی ها را روان پریش کرد | اعلام آمار عجیب روی آنتن زنده رژیم اشغالگر
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید