Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش تابناک به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محسن رضایی روز دوشنبه 24 شهریور در جمع پژوهشگران جوان شبکه های اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع فضای مجازی یکی از دغدغه های ذهنی ما در چندسال اخیر است گفت: در رابطه با سیاست های کلی فضای مجازی، بحث های بسیار جدی در مجمع صورت گرفته چه در بحث های رویکردی و چه در مباحث کاربردی مانند جمعیت شناسی و جامعه شناسی فضای مجازی ذهن من درگیر بوده وبه نتایجی رسیده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع تاثیرگذاری فضای مجازی در رویدادهای سیاسی در ایران و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: با وجود رواج استفاده از شبکه های اجتماعی در جامعه ما، هنوز با بخش های ناشناخته ای از تاثیرات فضای مجازی بر زندگی مردم وسیاست روبرو هستیم و نیاز داریم که در حکمرانی در فضای مجازی و این شاخه از ارتباطات وافکار عمومی حضور فعال وتاثیر گذار داشته باشیم و در غیر این صورت حکمرانی رسمی کشور پیرو حکمرانی شبکه های اجتماعی خواهد شد.

 

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: باید رویکرد خود را نسبت به فضای مجازی تغییر دهیم. بعضی ها فضای مجازی را امتداد فضای رسمی می دانند و این نگاه در اذهان مدیران غلبه پیدا کرده است. برخی نیز فضای مجازی را فضایی حاشیه ای می دانند و فضای اصلی را فضای رسمی و واقعی می دانند. من معتقد هستم فضای مجازی، یک فضای موازی است. ما همزمان در دو جهان زندگی می کنیم. مشابه این ایده را در فیزیک داریم که نور گاهی خاصیت ذره ای و گاهی خاصیت موجی پیدا می کند. جهان های مجازی به این تفسیر نزدیک است و به موازات فضای حقیقی در جریان است.

 

دکتر رضایی گفت: در فضای مجازی هرم افکار عمومی و سلسله مراتب تاثیرگذاری در یک موضوع ممکن است در ظرف چند ساعت تغییر کند. برای همین شناخت ماهیت فضای مجازی برای تحلیلگران و مدیران لازم است. جمعیت شناسی مخاطبان در شبکه های اجتماعی هم اهمیت دارد. اینکه چطور یک شبکه افکارعمومی را مدیریت می کند، نیازمند تحلیل است تا بتوانیم درشکل گیری ان مشارکت فعال وموثر داشته باشبم .

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع ارتباط پدیده های اجتماعی و فضای مجازی در سطح منطقه اشاره کرد و گفت: تجزیه و تحلیل ها به ما می گوید که رژیم صهیونیستی در پوشش یک شرکت نرم افزاری داده پردازی از دوازده سال پیش به امارات وارد شدند و به اشراف اطلاعاتی در ابوظبی رسیده اند. باید نسبت به رویدادها، در زمان معقولی عکس العمل نشان دهیم.

 

دکتر رضایی به مفهوم باورپذیری در فضای عمومی اشاره کرد و افزود: با رسیدن به فراتحلیل هایی می توانیم قبل از شکل گیری روند و باور، عکس العمل های مناسبی در پدیده های اجتماعی و سیاسی نشان دهیم. وقتی روند شروع می شود، از شیب و سرعت و حجم پیام ها می توانیم جهت و تاثیرها را محاسبه کرد. باید با کمک فرا تحلیل علائم قبل ازاغاز روندها رویداد اینده را پیش بینی کنیم تا فرصت تاثیر گذاری را پیدا کنیم

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم آیت الله صانعی طوبی کرمانی فیلم خورشید توافق اسرائیل و بحرین حامد بهداد مجمع تشخیص مصلحت نظام محسن رضایی فضای مجازی دارا دوم آیت الله صانعی طوبی کرمانی فیلم خورشید توافق اسرائیل و بحرین حامد بهداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۲۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری فردی که با جعل هویت یک خواننده محبوب اقدام به راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی کرده بود و از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کرد، خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: یکی از خواننده های مطرح در کشور به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد یک صفحه جعلی با نام و تصاویر وی در شبکه های اجتماعی ساخته شده و اقدام به دریافت وجه و کلاهبرداری از شهروندان می کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده با سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی و محبوبیت شاکی با جعل هویت وی با استفاده از تصاویر آرشیوی و ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران کلاهبرداری می کند.

وی افزود: کارآگاهان سایبری پلیس فتا پایتخت با بهره گیری از روش های علمی مجرم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی وی پس از تشریفات قضایی متهم در یکی از مناطق شمال تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: مجرم در تحقیقات به‌عمل‌آمده به ساخت صفحه جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و دریافت وجه از بیش از ۳۰ نفر از شهروندان اعتراف و ابراز پشیمانی کرد، وی همچنین انگیزه خود را کسب مال نامشروع و مطرح شدن در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های مجازی جعلی که با جذابیت‌های ظاهری اغواکننده آراسته شده اقدام به فریب قربانیان خود کرده و از جملات زیبا و فریبنده برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند لذا هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می توانند موضوع را از طریق مرکز فوریتها سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر