Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق، در این دیدار دو طرف پیوندهای عراق و عربستان و کوشش برای گسترش آنها را در همه بخش ها بررسی کردند.

الاعرجی، وزیر کشور عراق در کابینه حیدرالعبادی، به این نکته اشاره کرد که عراق خواهان گسترش مناسبات با همسایگان عرب، کشورهای منطقه و جهان است و آن را در تثبیت امنیت و ثبات کشور و منطقه موثر می داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر عربستان نیز در این دیدار افزود که ریاض در پی گسترش روابط و آماده توسعه همکاری ها با عراق در حوزه های نفت، انرژی و اقتصاد و نیز راه اندازی کانال های ارتباط امنیتی میان دو کشور است.

الاعرجی در ادامه این دیدار از آنچه«نقش عربستان سعودی و مواضع شرافتمندانه آن» خواند، قدردانی و تأکید کرد که عراق به دنبال گشودن افق های تازه در همکاری با عربستان و انتقال تجارب در  تمام بخش ها است.

دولت های پیشین عراق بویژه در دوران جنگ علیه داعش و نیز احزاب و گروه های مقاومت، همواره از نقش منفی سعودی ها و اخلالگری آنان در روند سیاسی و امنیتی کشورشان انتقاد داشتند و از ریاض درخوست می کردند دست از فتنه انگیزی در عراق بردارد. مهمترین نقش بازدارنده سعودی ها درجنگ علیه داعش ، در مارس ۲۰۱۵ هنگام آزاد سازی تکریت و تابستان ۲۰۱۶ در بحبوحه آزادی سازی فلوجه خود را نشان داد که بیشترین فشار را به دولت عراق برای جلوگیری از عملیات آزادسازی به وارد آوردند.

یکی از معضلات قدیمی در روابط عربستان با عراق، تعداد بیشمار جنگجویان سعودی عضو گروه های تروریستی القاعده و داعش از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون بوده است که تعداد زیادی از آنان به عنوان جنایتکاران خطرناک در زندان های عراق بسر می بردند.

الشمری سفیر عربستان سعودی در بغداد همچنین روز گذشته در گفت و گویی تلویزیونی ادعا کرد که کشورش پروژه های بزرگی در عراق اجرا خواهد کرد که تأثیر مهمی بر زندگی مردم این کشور خواهد داشت.

الشمری از نیت عربستان برای اجرای پروژه های بزرگ در سه حوزه در عراق خبر داد و مدعی شد که شرکت های سعودی قصد دارند در آینده پروژه هایی در عراق اجرا کنند و این نشان می دهد که به زودی  نشست ها و دید و بازدیدهای بیشتری برای اجرای این طرح ها انجام خواهد شد و در نتیجه بر مردم عراق تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی افزود: در دوره جدید شاهد اجرای بسیاری از پروژه های بزرگ راهبردی در زمینه های گاز، انرژی و پتروشیمی در عراق خواهیم بود.

عبدالعزیز الشمری، سفیر عربستان که به دلیل شیوع ویروس کرونا اسفند ۹۸ خاک عراق را ترک کرده بود، اواخر خرداد ۹۹  دوباره فعالیت خود را در سفارت این کشور در بغداد از سرگرفت.

معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی عراق در جریان سفر به ریاض در ۲۳ ماه مه (سوم خرداد۹۹) از عربستان خواسته بود که سفیر این کشور فعالیت خود را در بغداد از سرگیرد که متعاقب آن «ملک سلمان» شاه سعودی در حکمی دستور بازگشت الشمری را به بغداد صادر کرد.

روابط عراق و عربستان از زمان آغاز به کار دوباره سفارت این کشور در بغداد در دسامبر ۲۰۱۵ همواره با فراز و نشیب و تنش‌ همراه بوده است.

«ثامر السبهان» نخستین سفیر سعودی در عراق پس از ۲۵ سال قطع مناسبات با بغداد در ۲۰۱۵ فعالیت خود را از سرگرفت، اما دخالت‌های او در امور داخلی عراق و اهانت های وی به شیعیان تا جایی پیش رفت که بغداد ناچار به اخراج وی به عنوان عنصر نامطلوب شد.

مناسبات عراق و عربستان به همین دلیل به سردی گرایید تا اینکه با تشکیل دولت «حیدر العبادی»، ریاض سرتیپ «عبدالعزیز الشمری» وابسته نظامی خود در آلمان را در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهرماه ۹۵) به عنوان کاردار عربستان در بغداد معرفی کرد.

با توسعه بیشتر روابط و ایجاد شورای عالی هماهنگی مناسبات بین بغداد و ریاض، عربستان، کاردار خود را به سطح سفیر ارتقا داد، اما در جریان شیوع کرونا در دو کشور عراق و عربستان، سفیر سعودی محل کار خود را ترک و به ریاض بازگشت.

با تشکیل دولت جدید عراق به رهبری «مصطفی الکاظمی»، عربستان بار دیگر تمایل خود را برای گسترش مناسبات با بغداد اعلام کرده است.

برچسب‌ها گروه تروریستی داعش حیدرالعبادی ملک سلمان مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش حیدرالعبادی ملک سلمان مصطفی الکاظمی گروه تروریستی داعش حیدرالعبادی ملک سلمان مصطفی الکاظمی اخبار کنکور عراق و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۵۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد

توصیف رئیس‌جمهور ترکیه از بغداد به عنوان «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» با واکنش‌های گسترده کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پس از پایان سفر به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهن ما، بسیار خرسند شدم».

این پیام با انتقادات گسترده کاربران پلتفرم ایکس در عراق مواجه شد و بسیاری آن را محکوم کردند.

برخی از کاربران با اشاره به استعمارگری امپراطوری عثمان در عراق، نوشتند اشغال این کشور توسط عثمانی بدترین چیزی است که در تاریخ بغداد به یادگار مانده است و مقدمه تمامی درد و رنج امروز عراق است.

توییت اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پس از ۱۳ سال به بغداد و اربیل سفر کرده و با مقامات عراق دیدار کرد.

در این سفر چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های گوناگون میان ۲ کشور امضا شد و موضوع مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از محورهای اصلی مذاکرات ۲ طرف بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس