Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@16:03:16 GMT

دومین شمارۀ مجلۀ ادبی «نوپا» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۵۶۲۳

دومین شمارۀ مجلۀ ادبی «نوپا» منتشر شد

به گزارش الف کتاب، «نوپا» با سردبیری مجتبی نریمان که دومین شماره آن به تازگی وارد بازار شده است.  چنانکه از شعار و رویکرد آن: «رسانه‌ای برای نویسندگانی که رسانه ندارند»، پیداست؛ بیش‌ترِ حجم مطالب خود (اعم از شعر و داستان و ترجمه و...) را به نویسندگانی اختصاص می‌دهد که تا کنون اثری از آن‌ها به‌چاپ نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشفِ استعدادهای نوظهور در ادبیات ایران، از مهمترین رسالت‌های مجلۀ «نوپا» است و گفتنی‌ست که تمام آثار را همراه با نقد و یادداشت به چاپ می‌رساند. 

 مدیرمسئول و سردبیر مجله می‌نویسد: «هدفِ این مجله چیزی نیست جز نگاهی انتقادی به ادبیات معاصر ایران، آموزش و شناساییِ نویسندگان و شاعرانِ با استعدادی که رسانه‌ای برای بیان و انتشارِ آن‌چه می‌نویسند نمی‌یابند.»

در بخش شعر دکتر مهدی سالاری‌نسب، (دبیر شعر و مشاور مجله) همچون شمارۀ پیش به معضلات شعر معاصر پرداخته و با تیتر «دو اشکالِ اساسیِ شعر امروز ایران» این مسئله را موشکافی کرده است. در این شماره نیز، شعرهایی از شاعران نوظهور را همراه با نقد و معرفی چند دفتر شعر قابل قبول و نامطلوب از میان تازه‌های چاپ در حوزۀ شعر خواهید خواند.

در بخش داستان، دو داستان از جمال میرصادقی آمده و هشت داستان از داستان‌نویسان نوپا همراه با نقدهایی بر داستان‌هامنتشر شده است. فصل‌هایی از رمان جدید و در درستِ چاپ بختیار علی، ترجمۀ مریوان حلبچه‌ای آمده است. 

در بخش ترجمه، ترجمه‌ای منتشر نشده از صفدر تقی‌زاده، ترجمه‌‌ داستان‌هایی کوتاه از جان چیور و برتولت برشت (ترجمۀ حسام جنانی) آمده و در انتها دو شعر از فیض احمدفیض و فدریکوگارسیا لورکا ترجمۀ طناز تقی زاده منتشر شده است.

در بخش نقدها و مقالات آثاری از دکتر مهدی سالاری‌نسب: «نقد شعر در ادبیات فارسی در زبانِ نویسندگان و شاعران از گذشته تا کنون همراه با لطایفی از تذکره‌های فارسی»؛ فرامرز آقابیگی: «نیما، قافیه‌اندیشِ با قافیه»؛محمد قاسم زاده: معرفی کتاب آموزشیِ «داستان‌نویسی مقدماتی» حسین ورجانی و نیز معرفی چند کتاب تازه‌چاپ توسط آرمان فاتح و سالار خوشخو را خواهید خواند. 

پروندۀ این شماره به دکتر محمدرضا باطنی اختصاص دارد؛ استادی اختصاص یافته که نزدیک به نیم قرن می‌شود که کلاس درسی ندارد. استادی که تأثیرگذاری‌اش در زبان‌شناسیِ نوین و نقد اصولی، غیرقابل انکار است. 

در این پرونده علاوه‌بر گفت‌وگوی قدیمی سیروس علی‌نژاد با دکتر باطنی، بخشی از ترجمۀ منتشر نشده‌ی ایشان از کتاب «درد» را می‌خوانیم.

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر سمین کریمی، دکتر کورش صفوی، دکتر رضا نیلی‌پور، دکتر ایرج پارسی‌نژاد، داوود موسایی، عبدالنبی قیّم، دکتر عبدالرحمان نجل رحیم و زهرا احمدی‌نیا نیز در این پرونده از تجربه همکاری و دوستی با دکتر باطنی نوشته اند.

در بخش پایانیِ مجله «به عبارت دیگر»،  حسین آتش‌پرور به روایت چاپ اولین داستان خود در مطبوعات پرداخته و نیز روایتی داستانی از مطب دکتر سرمد قباد، جراح مغز و اعصاب که غذای نذری نام دارد، منتشر شده است.

دومین شمارۀ مجلۀ نوپا را با 312 صفحه قطع رقعی و قیمت 35 هزار تومان می‌توانید از کتاب‌فروشی‌ها و  روزنامه‌فروشی سراسر کشور تهیه کنید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برای قلب‌های شکسته» نوشته مریم هاشمی به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به گفته نویسنده‌اش شامل یک روایت بلند درباره عشق است.

این کتاب درباره انسان‌هایی است که در تلاطم روزمرگی‌ها زمانی را نیز به عاشقی اختصاص می‌دهند و در میان تمامی آشوب‌ها و سختی‌های اجتماعی، شعله عشق و محبت را در دل خاموش نمی‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«وقتی دلت می‌شکند همه این کلمات گم می‌شوند و تا بیایی دوباره پیدایشان کنی بخش زیادی از عمر گذشته و این در حالی است که ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و فقط یک بار صد درصد با شور و اشتیاق عاشق می‌شویم و اعتماد می‌کنیم و وای به حال آن‌هایی که این صددرصد ها را کم و کمتر می‌کنند… از آدم‌های صادق خوشم می‌آید، از آنهایی که تکلیفشان با خودشان و دیگران معلوم است، اصلاً آدم‌هایی که رک هستند و مثلاً وقتی تو را می‌بینند و از تو خوش‌شان نمی‌آید محکم حرف‌شان را پرت می‌کنند توی صورتت، اما حداقل با دروغ مثل یک خنجر ذره ذره درون تو فرو نمیبرندش تا کم کم زجر بکشی و از بین بروی… آنها حداقل کمتر وقت زندگی‌ات را می‌گیرند!»

این کتاب با ۶۴ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6089786 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نقد کتاب مویه های آمو
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟