Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@12:51:02 GMT

چرا سوخت‌وساز بدنمان پایین است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۷۹۹۹

یک متخصص تغذیه درباره عوامل موثر در کاهش سوخت و ساز بدن و راهکارهای افزایش آن نظراتی را ارائه کرد. ناطقان: شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: متابولیسم از دیدگاه علمی، واکنش‌های شیمیایی و فعل و انفعالاتی است که به طور روزانه در بدن انجام می‌شود. در واقع تمام این واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمیایی برای ادامه زندگی است و طی این فرآیند از ذخایر بدن برای انجام کار‌های روزانه، انرژی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: سیستم‌های مختلف بدن مانند عصبی، هورمونی و گوارش درگیر بحث متابولیسم هستند که تاثیر متقابلی نسبت به یکدیگر دارند. در واقع با خوب بودن متابولیسم، عملکرد بدن بهتر می‌شود و قدرت بیشتری برای مقابله با بیماری‌ها دارد. همچنین توده عضلات بدن، انرژی، سیستم عصبی و مغز با افزایش عملکرد بهتر رو به رو می‌شوند.
عوامل موثر در کاهش متابولیسم بدن چیست؟

اولیایی در خصوص عوامل موثر در کاهش سوخت و ساز بدن بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در تغییر سوخت و ساز بدن، کاهش توده عضلات بدن است. اگر بدن ما عضله بیشتری داشته باشد، متابولیسم بدن افزایش پیدا خواهد کرد و در صورت کاهش عضله؛ متابولیسم هم پایین خواهد آمد. از دیگر عوامل موثر در کاهش سوخت و ساز بدن می‌توان به سن افراد اشاره کرد که با افزایش سن، میزان متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند.

اولیایی گفت: بی تحرکی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد. در واقع به هر میزان که افراد تحرک منظم و مستمر داشته باشند، سطح متابولیسم بدن آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه مطرح کرد: برخی از بیماری‌ها و اختلال‌های هورمونی بدن مانند کم کاری تیروئید در کاهش سوخت و ساز بدن نقش دارند. بسیاری از افراد که در حال انجام رژیم غذایی برای کاهش وزن هستند، بعد از مدتی کاهش وزن را مشاهده نمی‌کنند و دلیل آن را می‌توان؛ کاهش متابولیسم بدن را می‌توان ناشی از رژیم‌های طولانی یا سخت دانست که بدن با واکنش رو به رو خواهد شد و از این طریق متابولیسم را کاهش می‌دهد تا ذخایر بدن را حفظ کند.

اولیایی گفت: گرسنگی، کم آبی و مصرف مایعات کم برای مدت طولانی، می‌تواند منجر به کاهش متابولیسم بدن شود. از دیگر عوامل موثر می‌توان به حذف وعده‌های غذایی اشاره کرد. در واقع به هر میزان که وعده‌های غذایی کاهش پیدا کند، سوخت و ساز بدن هم با اختلال رو به رو خواهد شد.

او افزود: در بعضی از مورد افزایش میزان استرس، می تواند تاثیر بسیار منفی بر سرعت سوخت و ساز بدن داشته باشد؛ بنابراین کسانی که در معرض استرس زیاد یا تحریک پذیر هستند، با اختلال در روند متابولیسم رو به رو خواهند شد. کسانی که به مدت زیاد و بیش از مقدار استاندارد ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابند، به اختلال در سیستم متابولیسم دچار می‌شوند.
چه اقداماتی برای افزایش متابولیسم بدن انجام دهیم؟

این متخصص تغذیه افزود: در مرحله اول اگر زندگی بی تحرکی دارید، سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. در واقع یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش متابولیسم بدن انجام ورزش‌های هوازی و بی هوازی به صورت منظم و روزانه است. توصیه می‌شود حداقل ۳۰ دقیقه در هر نوبت و ۵ روز در هفته ورزش هوازی و بی هوازی را انجام دهید. همچنین ورزش از طریق افزایش توده عضلات می‌تواند در روند سوخت و ساز بدن تاثیر مثبتی داشته باشد.متابوایسم

او بیان کرد: اگر به سلامت تیروئید خود مشکوک هستید، حتما با یک آزمایش ساده و مراجعه به پزشک متخصص از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز مشکل در تیروئید، حتما روند درمانی برای بهبود وضعیت آن و بهتر شدن عملکرد سوخت و ساز بدن را پیگیری کنید.

اولیایی مطرح کرد: اگر وعده‌های غذایی خود را کاهش داده اید، سعی کنید با افزایش این وعده‌ها و کاهش حجم آن ها؛ عملکرد مثبت متابولیسم را به بدن خود برگردانید. در صورتی که رژیم‌های سخت و طولانی مدت گرفته اید، حتما از متخصص تغذیه کمک بگیرید تا روند را به سمت افزایش سوخت و ساز بدن تغییر بدهند.

او افزود: سعی کنید مصرف شیرینی، قند، شکر، نوشابه، ژله‌ و کیک‌ را که در کاهش متابولیسم بدن نقش دارند، کنار بگذارید. توصیه می‌شود مصرف این موارد را تا حد امکان محدود کنید. همچنین سعی کنید آب را تا حد کافی مصرف کنید تا بدن به طور کامل هیدراته و پر آب باشد. مصرف حداقل ۸ لیوان آب می‌تواند نیاز بدن را برای روند سوخت و ساز تامین کند.

اولیایی در پایان تصریح کرد: منظم بودن وعده و میان وعده‌های غذایی در تنظیم متابولیسم بدن بسیار حائز اهمیت است. همچنین مصرف بعضی از مواد غذایی مانند چای سبز، فلفل، دارچین، زیره و زنجبیل به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سوخت و ساز ، پایین ، کاهش

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سوخت و ساز پایین کاهش کاهش سوخت و ساز بدن کاهش متابولیسم بدن عوامل موثر در کاهش وعده های غذایی متخصص تغذیه سعی کنید رو به رو وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان

چین به‌تازگی از یک موتور دیزلی با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصد رونمایی کرده که نخستین نمونه از نوع خود در سراسر جهان است و مصرف سوخت و انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و به این ترتیب نقش چشمگیری در کاهش آلودگی هوای شهرها خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از زمان اختراع موتور احتراق داخلی دیزل در ۱۲۷ سال پیش، مهندسان و دانشمندان تلاش کرده‌اند تا بازده حرارتی آن را بهبود بخشند. یک شرکت چینی در یک پیشرفت قابل توجه، اولین موتور دیزلی در تاریخ با بازده حرارتی ۵۳.۰۹ درصدی را به نمایش گذاشت. تیم سازنده این موتور تلاش خود را روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز کردند. این شرکت فناوری جدید خود را در کنگره جهانی موتورهای احتراق داخلی ۲۰۲۴ تیانجین چین به نمایش گذاشت و موفقیت آن توسط سازمان تست معتبر بین‌المللی و مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین به‌عنوان یک نهاد تخصصی تست موتورهای احتراق داخلی چینی به رسمیت شناخته شد.

نوآوری پیشرو در بهره‌وری

درصد انرژی احتراق دیزلی که بدون نیاز به مکانیزم بازیابی حرارت اتلاف به کار خروجی مفید موتور منتقل می‌شود، به‌عنوان راندمان حرارتی موتور پایه شناخته می‌شود و اقتصاد موتور با افزایش راندمان حرارتی موتور پایه بهبود پیدا می‌کند. شرکت چینی یادشده در شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ با رونمایی از موتور دیزلی که رکورد جدیدی را با راندمان حرارتی بدنه ۵۰.۲۳ درصد به ثبت رساند، به نقطه عطف قابل‌توجهی در این زمینه دست پیدا کرده بود. این شرکت در هشتم ژانویه ۲۰۲۲ پیشرفت بیشتری کرد و بازده حرارتی موتور را به ۵۱.۰۹ درصد رساند و در بیستم نوامبر ۲۰۲۲ به بازده حرارتی ۵۲.۲۸ درصدی دست پیدا کرد که می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه ۱۲ درصدی در مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسیدکربن شود.

تیم تحقیقاتی شرکت با سرمایه‌گذاری و تلاشی ۵۰۰ روزه روی بهینه‌سازی چهار سیستم حیاتی تأمین سوخت، ورودی هوا، احتراق و کاهش اصطکاک متمرکز شد و از پیشرفت‌های قبلی فراتر رفت. این تیم به‌طور مؤثر فناوری‌های احتراق با انبساط بالا، فشار جریان مخلوط، تزریق سوخت با راندمان بالا و کاهش اصطکاک با مقاومت پایین را توسعه داد و به دلیل این پیشرفت‌ها که با پیشرفت‌های اندک ۰.۱ درصدی به دست آمد، به نقطه عطف مهمی دست پیدا کرد. تلاش‌های تیم منجر به شکستن رکورد موتور از سد بازده حرارتی ۵۳ درصدی برای اولین بار در سطح جهان شد که این دستاورد قابل مقایسه با دویدن انسان در یک مسابقه ۱۰۰ متری در کمتر از ۹ ثانیه است.

کاهش مصرف سوخت

بر اساس برآوردهای فعلی مالکیت موتور دیزل در چین ارتقا از سطح راندمان حرارتی ۴۵-۴۶ درصد معمول به ۵۳ درصد می‌تواند اقتصاد موتور دیزل را تا حدود ۱۴ درصد افزایش دهد. این نوآوری منجر به صرفه‌جویی در سوخت سالانه حدود ۳۱ میلیون تن و کاهش انتشار کربن به میزان ۹۷ میلیون تن می‌شود. به بیان ساده‌تر یک تراکتور سنگین با مسافت پیموده‌شده سالانه ۲۵۰ هزار کیلومتر به لطف این فناوری می‌تواند در حدود ۱۲ هزار گالن سوخت دیزل صرفه‌جویی کند. این امر منجر به صرفه‌جویی سالانه تقریباً ۱۳ هزار و ۵۲۹ دلار برای مالک و با توجه به قیمت بازار سوخت دیزل ۱.۰۸ دلار برای هر لیتر سوخت می‌شود.

این پیشرفت تنها یک دستاورد فنی نیست، بلکه مزایای آن شامل کاملاً شامل حال شهرها برای کاهش آلودگی هوا می‌شود.

کد خبر 747183

دیگر خبرها

  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • چگونه می‌توان قهوه نوشید و بی‌خواب نشد؟
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال