Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-26@19:55:53 GMT

بخشش یک زندانی محکوم به اعدام در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۹۹۸۳۷

ایرنا: رییس دادگستری خوی در استان آذربایجان غربی گفت: با تلاش و میانجیگری اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندانیان و جلب رضایت از اولیای دم، فردی که به خاطر قتل عمد، محکوم به قصاص شده بود، از مجازات اعدام رهایی یافت.   حسن ابراهیمی روز دوشنبه افزود: در اوایل سال ۱۳۹۸ فردی به نام ( ح - خ) اقدام به انجام یک فقره قتل عمدی کرده بود، پس از شکایت اولیای دم مقتوله و انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرای عمومی و انقلاب و صدور حکم قصاص نفس توسط محاکم قضایی این شهرستان، حکم صادره در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با وساطت مسوولان قضایی این حوزه، ریش سفیدان و سایر افراد خیّر و نیک اندیش منطقه، اولیای دم مقتوله به حرمت ماه محرم حسینی نسبت به قاتل اعلام رضایت و بخشش و از قصاص وی گذشت کردند.
رییس دادگستری خوی گفت: سه هزار و ۱۰۵ فقره پرونده طی پنج ماهه نخست سال جاری نیز در شوراهای حل اختلاف این حوزه به سازش منجر شده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت بیش از ۱۳ هزار فقره پرونده توسط شوراهای حل اختلاف در حوزه قضایی خوی رسیدگی و حل و فصل شده که حدود ۳۲ درصد از این دعاوی با صلح و سازش همراه بوده است.
وی تاکید کرد: برخی از قتل‌ها اگرچه قتل عمد بوده و قاتل به قصاص محکوم شده‌ ولی مجرم بدون برنامه‌ریزی قبلی و بر اثر درگیری ناخواسته مرتکب قتل شده‌است و شوراهای حل اختلاف در این زمینه وارد عمل می‌شود.
قصاص از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند؛ تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت و جلوگیری از جرات یافتن جنایتکاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان وضع شده است؛ البته در آموزه های اسلامی توصیه زیادی به عفو و گذشت نیز وجود دارد.

پ/

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: اعدام بخشش قصاص قتل حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۹۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توماج صالحی به اعدام محکوم شد + جزئیات حکم

به گزارش همشهری آنلاین، حکم محکومیت توماج صالحی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان صادر شد.

دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است هرچند که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تأیید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طول المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد.

قابل ذکر است سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضائی است.

کد خبر 847052 منبع: مهر برچسب‌ها اغتشاش خبر ویژه اعدام

دیگر خبرها

  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی
  • دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی
  • قصاص یک زن و ۲ مرد در زندان
  • هادی چوپان برای توماج صالحی درخواست عفو کرد
  • آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود
  • آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد + جزئیات حکم
  • دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی
  • ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین