Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:10:00 GMT

ازون عزیز

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۰۱۶۷

ازون عزیز

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: لایه ازون با جذب پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی بر روی کره زمین می‌شود و نابودی آن به منزله نابودی حیات انسان هاست.

رضا میرزایی به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اُزون در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: لایه ازون تنها سپر حفاظتی زمین در برابر پرتوهای زیانبار و سرطان‌زای خورشید است، تخریب و سوراخ شدن آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موجودات روی کره زمین وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شعار امسال که"اوزن برای زندگی " است، افزود: لایه ازون با جذب پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی بر روی کره زمین می‌شود و نابودی آن به منزله نابودی حیات انسان هاست، اما روند تخریب و نازک شدن آن طی دهه‌های گذشته شدت گرفته و تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه به شکل‌گیری پروتکل مونترال برای حفاظت از لایه ازون منجر شد. طبق آخرین اطلاعات محققان امر در سال ۲۰۱۸، بخش‌هایی از لایه ازون به میزان یک تا سه درصد در هر دهه ترمیم شده و امید است تا سال ۲۰۳۰ نیمکره شمالی ترمیم و بخش‌هایی از نیمکره جنوبی نیز به سطح قابل ملاحظه‌ای از ترمیم برسد. ایران نیز در فاز نخست پروژه حفاظت از لایه ازون موفق به حذف ۹۸۰۰ تن گاز مخرب لایه ازون شد و در فاز دوم نیز باید دو هزار تن دیگر را حذف کند.

میرزایی خاطرنشان کرد:  صنایع برودتی و سردکننده‌ها، سازندگان یخچال ها و فریزرهای خانگی، صنعتی و تجاری، صنایع ابر و اسفنج سازی، بخش دفع آفات کشاورزی و سیستم های تهویه مطبوع، کپسول های اطفای حریق، اسپری های پاک کننده قطعات الکترونیکی و ساخت کولر خودروها از جمله کارخانجات مصرف کننده گازهای مخرب لایه ازون در کشورمان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: کارشناسان معتقدند اگر کشورهای عضو کنوانسیون وین و پروتکل مونترال به تعهدات خود عمل کنند و مصرف مواد مخرب لایه ازن را طبق برنامه زمان‌بندی شده حذف کنند، چرخه طبیعی تشکیل ازون به حالت طبیعی خود برمی‌گردد و حفره لایه ازون ترمیم می ‌شود، البته در شرایط مناسب و مساعد دست کم ۵۰ سال طول می‌کشد تا این حفره‌ ترمیم شود.

گفتنی است، براساس گزارش سایت جهانی محیط زیست، پروتکل مونترال تاکنون از موفق‌ترین معاهدات بین المللی زیست محیطی در سطح جهانی بوده و دارای بیشترین عضو در میان سایر معاهدات است و هرساله کشورهای عضو در ۱۶ سپتامبر مراسم بزرگداشت روز جهانی ازون را برگزار می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست لایه ازن لایه ازون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۰۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ترمیم روکش آسفالت محور اسپاین به سمت برج مراقبت فرودگاه امام

تین نیوز

ترمیم و مرمت غرب به شرق محور اسپاین از پل جاده رباط کریم به سمت برج مراقبت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اجرا شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اطلاع رسانی و امور بین الملل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، پیرو مصوبه شورای ترافیک شهر فرودگاهی و دستور صادره از سوی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در خصوص ترمیم فوری آسفالت معابر اصلی شهر فرودگاهی، امروز ۱۲ اردیبهشت ماه عملیات لکه گیری و ترمیم آسفالت در مسیر غرب به شرق محور اسپاین از پل جاده رباط کریم به سمت برج مراقبت با پیگیری و نظارت معاونت توسعه زیر ساخت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اجرا شد.

گفتنی است این عملیات با هماهنگی و همکاری پلیس راهور شهر فرودگاهی در سایر محور های برنامه ریزی شده در کمیته ترافیک شهر فرودگاهی ادامه دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اجرای ترمیم روکش آسفالت محور اسپاین به سمت برج مراقبت فرودگاه امام
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور اعلام شد
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • نگاهی به نقاط ضعف نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)