Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@13:02:03 GMT

۱۰۰۰ زندانی از زندان‌های یزد آزاد شدند

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۰۷۳۲

۱۰۰۰ زندانی از زندان‌های یزد آزاد شدند

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی دهشیری صبح امروز در جلسه اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری اظهار داشت: با استفاده از تأسیسات ارفاقی و اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های واصله از قوه قضائیه، علاوه بر آزادی هزار نفر، بیش از ۵۰۰ نفر نیز از مرخصی بهره مند شدند.

وی با اشاره به آثار و تبعات منفی مجازات زندان برای زندانی، خانواده او و جامعه افزود: باتکامل جوامع بشری نوع، شکل، جنس و مصادیق مجازات‌ها دستخوش تحول و تغییراتی شده است؛ به دلیل روحیه انتقام و سزادهی در قرون گذشته، فرایند سزا دهی برای افراد بزهکار مجازات‌های بسیار سنگینی با قساوت قلب در حق محکوم اجرا می‌شد که با رشد اندیشه و تفکرات بشردوستانه و تقلیل گرایش به سزادهی و برجسته شدن روحیه اصلاح و بازپروری و پیشگیری از وقوع جرم، از شدت مجازات‌ها کاسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: اما مجازات زندان نیز با توجه به آثار و تبعات منفی آن کارایی و اثر بازدارندگی غالب خود را از دست داده و حبس مجازاتی سوخته محسوب می‌شود، لذا باتوجه به پیشرفته شدن بزهکاران و وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم، واکنش‌های نوین را می‌طلبد که تناسب با جرم و بازدارندگی مجازات داشته باشد که در راستای اخلاق و انسانیت و اجرای صحیح مجازات بمنظور تحقق اهداف آن، جایگزین‌های حبس وارد نظام کیفری کشور شد.

وی تصریح کرد: در ایران نیز با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ عملاً تأسیسات ارفاقی جدیدی همچون؛ تعلیق، تعقیب مراقبتی، نظام نیمه آزادی، تعویق صدور حکم، معافیت از کیفر و … در جهت حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری مد نظر قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان یزد از برگزاری جشنوراه آرا برتر جایگزین حبس خبر داد و گفت: قطعاً برگزاری این جشوراه می‌تواند در ارتقا کمیت و کیفیت آرا جایگزین حبس و ترویج فرهنگ حبس زدایی در دادگستری استان نقش داشته باشد.

وی هدف از مجازات را اصلاح مجرم و تأمین امنیت جامعه ذکر کرد و بیان داشت: گرچه هنوز برای جرایم خشن، راهی جز استفاده از مجازات حبس با هدف تأمین امنیت آحاد جامعه وجود ندارد، اما باید اذعان کرد در جرایم خُرد و سبک مجازات‌های جایگزین حبس بالاخص باتحولی که قانون کاهش مجازات حبس ایجاد کرد و شامل جرایم درجه ۲ تا ۴ هم با رعایت شرایطی می‌شود به مراتب تأثیر بیشتری در بازاجتماعی کردن مجرم و اصلاح آنان دارد.

کد خبر 5024404

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد آزادی زندانیان ویروس کرونا شیراز بازگشایی مدارس شهرکرد بوشهر آمار کرونا گرگان انتخابات مجلس شورای اسلامی توهین به پیامبر محرم 99 شیوع کرونا کرمانشاه انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم هفته دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۰۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»

در چهل و یکمین مرحله از پویش ملی نذر هشتم، ۱۸ زندانی نیازمند زندان سبزوار، با کمک‌های نمازگزاران مساجد شهرستان، خیران نیک‌اندیش، ستاد دیه و بهره‌مندی از تخفیفات قضایی آزاد شدند.

این برنامه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اداره کل زندان‌های خراسان رضوی و با حضور آیت‌الله مغیسه، امام جمعه سبزوار، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدرزاده، معاون اجرایی و دیگر مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و نیز دادستان و رئیس زندان سبزوار در مسجد الغدیر این شهر برگزار شد.

در این جلسه که هم‌زمان با سالگرد شهید مدافع امنیت، حمیدرضا الداغی برگزار شد، از خانواده این شهید تجلیل شده و در ادامه به هرکدام از زندانیان آزادشده بسته حمایتی معیشتی توسط انجمن حمایت از زندانیان سبزوار اهدا شد.

گفتنی است، نذر هشتم پویشی مردمی و مسجدی است که طی آن در هشتم هر ماه به نیت امام هشتم(ع)، زمینه آزادی حداقل ۸ زندانی نیازمند فراهم می‌شود و تاکنون ۱۳۰۶ نفر از زندانیان خراسان رضوی در این اقدام خداپسندانه آزاد شده‌اند.

همچنین از سال گذشته تاکنون ۲۲۰ زندانی جرایم مالی در قالب این طرح و به‌نیت امام رضا(ع) با کمک خیران و نمازگزاران مساجد این شهرستان از زندان سبزوار رهایی یافته‌اند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • بابک زنجانی از زندان آزاد می‌شود؟/ توضیحات قوه قضائیه
  • «نقض حکم اعدام» بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • نقض حکم اعدام بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • عفو ۱۴۵ هزارو ۸۰۷ زندانی در سال گذشته
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • فرار بیش از ۱۰۰ زندانی در نیجریه
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان