Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@23:23:46 GMT

تخت‌خلیل، بنایی ناشناخته که در حال تخریب است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۱۸۶۳

تخت‌خلیل، بنایی ناشناخته که در حال تخریب است

دهیار روستای کاج با بیان اینکه این روستا تنها اسم روستای گردشگری را یدک می‌کشد، گفت: متأسفانه قلعه روستا که نماد کاج است، در حال تخریب است.

محسن حجاری‌مکان بیان کرد: این قلعه‌ که اهالی به آن قلعه «تخت‌خلیل» می‌گویند در بالای تپه روستا واقع شده و حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد، نامه‌نگاری‌هایی با میراث فرهنگی برای ثبت آن انجام دادیم که متأسفانه نتیجه‌ای نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مطرح کرد: مشکلاتی در حوزه صنایع‌دستی روستا که قاب‌سازی است، وجود دارد که مواد اولیه و بازار فروش از جمله آن‌هاست، پیش‌تر قاب‌سازی کاج صادر می‌شد اما در حال حاضر صنعتگران دسترسی به بازار ندارند.

حجاری‌مکان عدم دسترسی به سایت‌های تبلیغاتی، نبود زیرساخت‌های لازم گردشگری، نداشتن اقامتگاه بوم‌گردی و ماندگار نبودن گردشگران در روستا و نداشتن بازارچه محلی را از معضلات این روستای هدف گردشکری دانست.

وی درباره تأسیس اقامتگاه بوم‌گردی در روستا گفت: متأسفانه وام‌های بنیاد مسکن برای مقاوم سازی باعث تخریب خانه قدیمی شده است و مردم روستا رغبتی برای راه‌اندازی خانه بوم‌گردی ندارند.

دهیار روستا با بیان اینکه کاج ۱۰۵۳ نفر جمعیت دارد و شغل اهالی دامداری، کشاورزی و کامیون‌داری است، اظهار کرد: حدود ۹۰ کارگاه صنایع‌دستی در روستا وجود دارد و در هر کارگاه چهار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه کاج از سال ۸۶ به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده است، خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها میراث فرهنگی هیچ‌ هزینه‌ای بابت این قضیه به روستا نداده و خود نیز هزینه‌ای صرف نکرده‌ است.

روستای هدف گردشگری «کاج» در شهرستان رزن و ۱۰۰ کیلومتری همدان قرار دارد و به علت داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و صنایع‌دستی منحصربفرد آن بیش از ۱۰ سال است که عنوان روستای هدف گردشگری گرفته است.

کمتر کسی از قلعه «تخت‌خلیل» خبر دارد. بنایی در روستای دورافتاده ای به نام کاج در شهرستانی به نام رزن در نزدیکی همدان. این بنا که محلی ها می گویند نزدیک ۷۰۰ سال از قدمت آن می گذرد، سال های سال است که به فراموشی سپرده شده و حتی در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت نشده است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: روستای هدف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

شهر حاجی آباد در استان هرمزگان واقع شده است. بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل جاده روستای بقرایی به سمت شهر حاجی آباد به طور کامل تخریب شد.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - هرمزگان

 

بیشتر بخوانید:

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم
  • راه ارتباطی ۵۰ روستا در گنبکی مسدود شد
  • تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم
  • تخریب بند خاکی دوازده امام روستای نوده
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان