Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح دولت برای فروش اوراق سلف نفتی با انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس روبرو شده بود که اگر این طرح توسط دولت اجرا می‌شد پیامدهای زیادی در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی برای کشور در دو سال آینده به‌وجود می‌آمد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا،  حسن روحانی، رئیس‌جمهور 15 مرداد در جلسه هيئت دولت درباره طرح جدید اقتصادی خود گفته بود: «در جلسه دیروز سران قوا تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و موافقت مقام معظم رهبری اعلام می‌شود که گشایشی اقتصادی در کشور بوجود می‌آید».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح روحانی برای اقتصاد کشور معروف به «گشایش اقتصادی» شد. بعد از حرف‌های رئیس‌جمهور تحلیل‌های زیادی درباره طرح پاستور مطرح شد. برخی عرضه شرکت‌های دولتی در بورس و بعضی دیگر فروش اوراق سلف نفتی به مردم را طرح دولت برای گشایش اقتصادی معرفی کردند.

به مرور زمان خبرهای بیشتری از طرح گشایش اقتصادی دولت منتشر شد. برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان گشایش اقتصادی دولت را همان فروش اوراق سلف نفتی اعلام کردند.

ایده فروش نفت به مردم برای نخستین بار توسط حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از مدیران ارشد دولت هاشمی و خاتمی به حسن روحانی پیشنهاد شده بود. این طرح بعد از انتشار مورد نقد بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی قرار گرفت.

دولت بعدی 190 هزار میلیارد تومان بدهکار می‌شود!

بر اساس طرح دولت، باید نفت دو سال آتی به مردم فروخته شود و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و قیمت نفت روز دولت وقت اقدام به بازپرداخت به مردم کند. به گفته‌ای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این طرح سبب بدهکاری 190 هزار میلیاردی دولت بعدی به مردم خواهد شد.

در این طرح قرار بود دولت اوراق ۲۲۰ میلیون بشکه نفت خام را به مردم پیش‌فروش کند و بعد از دو سال امکان فروش این اوراق وجود دارد. کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گویند هرچند این طرح سود سرشاری را نصیب دولت دوازدهم خواهد کرد و نیز به روحانی کمک می‌کند تا این دوره یک‌ساله باقی‌مانده از عمرش را با خیالت راحت به پایان برساند، اما به احتمال بسیار زیاد دولت بعدی را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد ساخت.

در همین زمینه حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار آنا، با تأکید بر اینکه دولت قصد پیش‌فروش نفت به مردم را دارد، در حالی که دولت بعدی در پی این تصمیم بدهکار خواهد شد، افزود: «در پی این تصمیم زمین سوخته‌ای از دولت فعلی به دولت بعدی خواهد رسید».

نکته مهم دیگری که صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد، عدم اطلاع بهارستان از طرح فروش اوراق سلف نفتی توسط دولت بود. روحانی با مطرح کردن این موضوع در جلسه سران قوا قصد داشت به تنهایی مانند؛ افزایش قیمت بنزین این طرح را به پیش ببرد.

حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین رابطه گفته بود: «در بودجه سال ۹۹ هیچ مجوزی برای فروش نفت سلف وجود ندارد؛ بنابراین دولت مجوز فروش اوراق نفت سلف در روز یکشنبه ۲۶ مرداد را اعلام نماید».

صحبت‌های نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که دولت در رأس آن روحانی و جهانگیری قصد داشتند کسری بودجه خود را با طرح فروش سلف نفتی جبران کنند و دولت بعدی که احتمال دارد از جریان رقیب روحانی باشد را بدهکار کند.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به طرح دولت تحت عنوان گشایش اقتصادی گفت: «دولت متاسفانه به زعم خود می‌خواهد با پیش‌فروش نفت گشایش ایجاد کند».

وی با بیان اینکه پیش‌فروش نفت مانند اوراق قرضه تبعات بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، افزود: دولت می‌خواهد با پیش‌فروش نفت، کابینه بعدی را بدهکار کرده و دردسرهای عدیده‌ای ایجاد کند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه دولت به جای ایجاد قرض برای دولت بعدی باید بورس نفت خام را احیا کند، تصریح کرد: شناسایی و رفع معایب بورس نفت توفیق در آن را بیش از پیش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فروش نفت به مردم به معنی واگذاری سرزمین سوخته به دولت آتی است، گفت: مجلس به طور حتم به موضوع فروش نفت به مردم ورود خواهد کرد زیرا این طرح هیچ گشایشی در پی نخواهد داشت.

انتقادهای زیاد نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی سبب شد که دولت در طرح خود تجدید نظر بکند. روحانی بعد از انتقادهای فراوان به این طرح در جلسه هیئت دولت گفت: «برای فروش نفت طرحی در نظر گرفته شد و در سه قوه نیز این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دولت این طرح را 100 درصد به نفع کشور می‌داند و بهترین راه تامین مالی و بهتر از اوراق است».

وی تاکید کرد: «از طرفی این طرح تو دهنی به آمریکاست. زیرا آمریکا می‌خواهد نفت فروخته نشود ولی اگر روسای دو قوه دیگر حمایت و موافقت کردند، طرح اجرایی آن را عملیاتی می‌کنیم. اگر هم موافقت نکردند پیگیر طرح‌های دیگر خواهیم شد».

روحانی و جهانگیری عقب نشستند

عقب‌نشینی دولتمردان از طرح فروش اوراق سلف نفتی ادامه پیدا کرد و روز گذشته اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اقتصاد گفت: «متاسفانه این طرح که گفته می‌شد می‌تواند تا 140 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کند، به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها از دستور کار خارج شد».

وی ادامه داد: «در سال آینده طرح‌ها و ایده‌های مشابهی که بتواند درآمد لازم را برای دولت ایجاد کند، تدوین می‌شود».

البته بعد از صحبت‌های جهانگیری، دفتر اطلاع‌رسانی وی در بیانیه‌ای حرف‌های او را تصحیح کرد و نوشت: «علی‌رغم طولانی شدن فرآیند بررسی این طرح و نیز لزوم ایجاد هماهنگی با سایر قوا، طرح مذکور از دستور کار دولت خارج نشده است و دولت همچنان بر اجرای آن اصرار داشته و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد».

در پایان می‌توان به این نکته اشاره کرد که اصرارهای مجلس و نظارت دقیق آن روی طرح نفتی دولت سبب شد که جلوی ماجرای خطرناک دیگری توسط دولت روحانی گرفته شود. موضوعی که می‌توانست طبعات شدید امنیتی و اعتراضی بیشتری نسبت به بنزین را برای کشور درست کند.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: دولت روحانی طرح گشایش اقتصادی اوراق سلف نفتی فروش اوراق سلف نفتی فروش نفت به مردم نمایندگان مجلس گشایش اقتصادی پیش فروش نفت دولت بعدی طرح دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند

رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

به گزارش ایسنا، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد به صادرات کالاها کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشورما عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارهای برای با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ۵ تا ۱۰ نوامبر  (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود. دفاتر بین المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارد و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند. چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند. باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اصواگرایان به دنبال تسویه حساب درون گروهی در مجلس دوازدهم؟/ پیش‌بینی متفاوت رشیدی کوچی از پارلمان آینده
  • تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم
  • اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی قم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • فروردین: مالکان جدید استقلال و پرسپولیس دنبال تغییر فوری مدیریت باشگاه‌ها نباشند
  • شمس آذر ترمز پیکان را کشید
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟