Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-یک نویسنده کتاب گفت: تیراژ‌های پایین کتاب ضربه بسیاری را به نویسنده می‌زند، در این شرایط نویسنده نمی‌تواند افکا، آرا و عقاید خود را در سطح وسیعی گسترش دهد، زیرا تیراژ‌های هزارتایی کتاب نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی توازن را برقرار نمی‌کند.

مرتضی نوربخش در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مشکلات امروز نویسندگان گفت: وضعیت نشر کتاب در شرایط مناسبی قرار ندارد، این موضوع علاوه بر نویسندگان نوپا گریبان نویسندگان باسابقه‌ را نیز گرفته است، از طرفی با وجود توانایی‌های فراوان نویسندگان با سابقه هنوز هم شاهد بی عدالتی در حوزه قرارداد‌های ناشران و نویسندگان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عمده‌ترین مشکل حوزه نشر را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: تیراژ‌های پایین کتاب ضربه بسیاری را به نویسنده می‌زند، در این شرایط نویسنده نمی‌تواند افکا، آرا و عقاید خود را در سطح وسیعی گسترش دهد، زیرا تیراژ‌های هزارتایی کتاب نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی توازن را برقرار نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

نوربخش به بررسی فعالیت‌های ناشران دولتی پرداخت و افزود: فعالیت ناشران دولتی در حوزه نشر بهتر از ناشران خصوصی نیست، برخی از ناشران تیراژ کتاب را روی جلد حدود ۲۵۰۰ عدد قید می‌کنند در حالیکه تنها هزار و یا پانصد عدد کتاب را به چاپ رسانده‌اند و هنگامی که پای میز محاسبه با نویسنده می‌نشینند اعتراف می‌کنند که میزان تیراژ تا چه حد پایین بوده و تیراژ روی جلد کتاب یک ترفند بوده است.

نویسنده کتاب «هزار گوهر» روابط ناشران خصوصی با نویسندگان را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: ناشران خصوصی رویه‌ مخصوص به خود را دارند، تا زمانی که نویسنده هیچ دستمزد نمی‌خواهد و تنها به چاپ کتاب خود توسط ناشر بسنده می‌کند مشکلی وجود ندارد، اما به محض اینکه نویسنده دستمزد خود را به صورت وجه نقد می‌خواهد آن وقت تاخیر در پرداخت و مشکلاتی از این قبیل ایجاد می‌شود.

نوربخش وضعیت حوزه نشر را مورد بررسی قرار داد و افزود: وضعیت حوزه نشر در شرایط خوبی قرار ندارد، همین شرایط سخت و دشوار تاثیر مستقیمی بر نویسندگان دارد، ناشران همواره از عدم فروش کتاب‌ها در سطح جامعه سخن می‌گویند، بی‌علاقگی مردم به فرهنگ کتاب و کتابخوانی مهم‌ترین بن‌بست حوزه نشر به حساب می‌آید. این موضوع مهم قلمداد می‌شود، زیرا ناشران سرمایه‌های خود را در معرض خطر می‌بینند و دیگر تمایلی بر سرمایه گذاری ندارند.

وی قیمت بالای کاغذ را عاملی تاثیرگذار بر وضعیت نویسندگان دانست و ابراز کرد: اگرچه کاغذ به عنوان یکی از کالا‌های مرتبط با حوزه نشر مطرح می‌شود، اما تاثیر مستقیمی بر فعالیت نویسندگان دارد، افزایش قیمت این کالای اولیه در حوزه نشر سبب شده تا نویسندگان کم کارتر شوند و تولیدات ارزشمند فرهنگی تا حدود چشمگیری کاهش پیدا کند.

نویسنده کتاب «به مقصد چشم‌های تو» نقش کاغذ در سرانه مطالعه کتاب را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: متاسفانه با افزایش قیمت‌ها در همه حوزه‌های اقتصادی و کوچکتر شدن سبد خانواده، کتاب به عنوان کالای فرهنگی از نیاز همیشگی خانوار حذف شده است، این امر به فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز صدماتی جبران‌ناپذیر وارد کرده است.

نوربخش مشکلات و تاثیر کاهش تیراژ‌ کتب را مطرح و تصریح کرد: کاهش تیراژ کتاب‌ها بی‌میلی و بی‌رغبتی نویسنده را در پی دارد، زیرا کتاب‌ها اصلاً دیده نشده چراکه به دست مخاطب رسانده نمی‌شوند.

وی رویکرد نویسندگان در مقابل برخورد‌های ناشران را مورد بررسی قرارداد و بیان کرد: نویسندگان قشر فرهنگی هستند و هرگز برخورد و شکایت و کشمکش بر سر پول را درست نمی‌دانند لذا قرارداد‌ها و نوع محاسبه دستمزد با این قشر فرهنگساز باید مورد بررسی قرار گرفته و با تولیدکنندگان فرهنگ کشور برخورد‌های مناسب و در شان آنها انجام شود.

نوربخش تدبیر متولیان امور فرهنگی درباره مشکلات عرصه نویسندگی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: تدبیر برای رفع مشکلات نویسندگان بر عهده متولیان امور فرهنگی است و باید در این زمینه رویکرد اثرگذار در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر مورد بررسی قرار حوزه نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۲۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی

به گزارش خبرگزاری مهر، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ۱۴۰۳، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی منتشر شد.

مجله خیمه در شماره اردیبهشت در بخش رویدادها و روایت‌ها ۵ رویداد مهم فروردین ماه ۱۴۰۳ را بررسی کرده است. تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه، بررسی ماجرای مسجد سازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴ پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق، بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌الاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر (ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه، روایتی از اشعار روضه‌های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی و برگزاری محفل صد هزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه‌ای.

سوژه بخش چهره خیمه، «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی است. آثار این بانوی نویسنده متولد اردیبهشت، از نگاه ۱۶ نویسنده و کارشناس حوزه و دانشگاه بررسی شده است.

این چهره‌ها عبارتند از: محسن چینی‌فروشان، موسی بیدج، حسن احمدی، حبیب احمدزاده، غلامرضا حیدری ابهری، ناصر نادری، مریم جلالی، آسیه رحمتی، حسین راجی، سیدمحمد مهاجرانی، سیده مریم شهیدی کریمی، رقیه فاضل، علی مهدوی، بهاره بهنام نیا، زهرا شیرخانیان.

مجله خیمه در بخش پرونده ماه به ۱۲ سال تلاش برای حل مشکل فقهی اهدای عضو پرداخته و ماجرای اهدای عضو ۱۲ طلبه و ۴ مداح را بررسی کرده است. پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است. این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴ مداحی آشنا می‌کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده‌اند.
همچنین ایرج فاضل، ۱۲ سال پیگیری برای رفع محدودیت‌های فقهی و قانونی اهدای عضو را تشریح کرده است. علی اکبر صالحی هم چگونگی عبور از نگاه بسته مذهبی در این موضوع را بیان کرده است. کتایون نجفی زاده، از سه دهه تلاش و دیدارهایش با مراجع قم و نجف به ویژه دیدارش با آیت الله سیستانی گفته و کمیل نظافتی، اهدای کلیه‌اش به کودک کلاله را تشریح کرده است. مهدی حیدری هم از مستند ساخته شده درباره ماجرای این کلیه گفته است.

خیمه در بخش یادمان به سراغ یادبود مرحوم محمود امیری، مدیر انتشارات و کتابفروشی امیری رفته و ماجرای کتاب مهدی آذر یزدی، کتابفروشی امام حسین و شهادت دو برادر مرحوم امیری را روایت کرده است. همچنین مرتضی آخوندی، مدیرانتشارات دارالکتب الأسلامیه از روایت پنج دهه دوستی‌اش با مرحوم امیری سخن گفته و روایت علی قائمی، محقق و نویسنده‌ای که ۵۰ کتابش در انتشارات امیری منتشر شده است هم در این بخش آمده است. محمدهادی فاضل، مهدی رئوفی، مرضیه امیری و سید یاسر شریفی از نزدیکان آن مرحوم هم یادداشت‌هایی در این پرونده نوشته‌اند.

این شماره از مجله در بخش کتاب خیمه هم به آشنایی با ۶۳ نویسنده و تصویرگر انتشارات خیمه پرداخته و به مناسبت نمایشگاه کتاب، موضوعات زیر را هم از نظر گذرانده است:

کتابی کاملاً کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»

مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه‌های مترسک.»

کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی

یادداشت‌های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

شماره اردیبهشت خیمه، با سرمقاله‌ای از حجت الاسلام دکتر محمدرضا زائری (مدیرمسئول مجله)، و نیز یادداشت‌هایی از ۷ نویسنده و چهره حوزوی و دانشگاهی در آغاز مجله، منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه مجله خیمه با شماره ۰۹۰۲۸۲۴۲۹۸۱ تماس بگیرند.

کد خبر 6086179

دیگر خبرها

  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم