Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:47:14 GMT

نظارت خودکار بر سطح قند خون با کاغذ!

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۴۱۵۱

نظارت خودکار بر سطح قند خون با کاغذ!

محققان ژاپنی یک برچسب کاغذی دارای سوزن‌های بسیار ریز ساخته‌اند که برای نظارت خودکار بر سطح گلوکز خون طراحی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، تاکنون در مورد پچ‌ها یا برچسب‌های میکروسوزنی و همچنین در مورد کیت‌های آزمایشی زیست پزشکی یک بار مصرف ارزان و قابل دفع شنیده‌ایم. اکنون دانشمندان ژاپنی دانشگاه توکیو این دو مورد را در یک برچسب میکروسوزنی کاغذی که سطح گلوکز خون را اندازه گیری می‌کند، ترکیب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برچسب از یک مربع کوچک پلیمری تشکیل شده است که در قسمت زیرین آن مجموعه‌ای از سوزن‌های ریز قرار گرفته است.

هنگامی که این برچسب بر روی پوست فشار داده می‌شود، سوزن‌های ریز آن لایه بالایی پوست را بدون درد سوراخ می‌کنند و فرو می‌روند. سپس این سوزن‌ها مایع میان بافتی را که سلول‌های پوست را احاطه کرده است، می‌مکند. بنابراین می‌توانند آن را تجزیه و تحلیل کنند.

از آنجا که سطوح نشانگر زیستی در این مایع به طور معمول با میزان آن در جریان خون مطابقت دارد، اغلب می‌توان از برچسب‌های میکروسوزنی به جای سوزن‌های زیر پوستی دردناک که نمونه‌های خون را می‌گیرند، استفاده کرد.

تیمی از دانشگاه توکیو برای ساخت این دستگاه جدید کار خود را با ریختن مخلوطی از پلیمر قابل تجزیه و نمک ذوب شده در یک قالب که دارای حفره‌های کوچک مخروطی شکل بود، شروع کرد تا میکروسوزن‌ها ساخته شوند. سپس قالب را بیرون آوردند و پشت لایه پلیمری را به یک ورق کاغذ فشردند. این باعث شد که پلیمر به داخل منافذ کاغذ برود و با آن پیوند بخورد.

پس از حذف ترکیب پلیمر-کاغذ از قالب، میکروسوزن‌های آن در محلولی که نمک را بیرون می‌کشد، خنک شد. این کار باعث شد که سوزن‌ها پر از هزاران منافذ ریز شوند که مایع درون پوست را به شکل مویرگی جذب می‌کند. سرانجام با استفاده از یک چسب دو رو، یک قطعه کاغذ حساس به گلوکز به کاغذ پایه متصل شد.

هنگامی که برچسب‌های حاصل روی ژل آگاروز حاوی گلوکز محلول آزمایش شد، منافذ موجود در سوزن‌ها با موفقیت مایع را از طریق کاغذ پایه به سمت بالا حرکت داده و به کاغذ سنجش گلوکز کشاند. این کار باعث تغییر رنگ کاغذ سنجش گلوکز شد که نشان دهنده مقدار گلوکز موجود در ژل بود.

اکنون امید است هنگامی که این برچسب‌ها بیشتر توسعه یابند تا مشتریان بتوانند از دستگاه‌های ارزان قیمت، یکبار مصرف، قابل تجزیه و زیست سازگار در خانه خود استفاده کنند و سطح قند خون خود را دریابند.

گفته می‌شود با استفاده از کاغذی که به نشانگرهای زیستی غیر از گلوکز حساس است، می‌توان این فناوری را در شرایط مختلف دیگری نیز عملی کرد.

این تحقیق در مجله Medical Devices & Sensors منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قند خون گلوكز دیابت برچسب ها سوزن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۴۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوتیوب از سازندگان ویدیوها می‌خواهد که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را فاش کنند

ایتنا - یوتیوب اعلام کرد که از سازندگان می‌خواهد که محتوایی که با هوش مصنوعی ساخته شده را برای بینندگان فاش کنند.
یوتیوب در حال معرفی ابزار جدیدی است که از کاربران می‌خواهد محتوایی را که بینندگان می‌توانند به‌عنوان یک شخص، مکان یا رویداد واقعی اشتباه بگیرند، که با رسانه‌های تغییریافته یا مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی مولد، ایجاد شده است، افشا کنند.

به گزارش ایتنا، هدف از افشای اطلاعات جدید جلوگیری از فریب دادن کاربران است، زیرا ابزارهای مولد جدید هوش مصنوعی تشخیص واقعی و جعلی را دشوارتر می‌کنند. کارشناسان هشدار داده‌اند که هوش مصنوعی و دیپ‌فیک خطر قابل‌توجهی در طول انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده به همراه خواهند داشت.

یوتیوب در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد به‌روزرسانی را به عنوان بخشی از معرفی بزرگ‌تر سیاست‌های جدید هوش مصنوعی ارائه کند.

یوتیوب می‌گوید که خط ‌مشی جدید سازندگان را ملزم نمی‌کند که محتوایی را که به وضوح غیرواقعی یا متحرک است را افشا کنند. همچنین سازندگان را مجبور نمی‌کند که به افشای محتوایی که از هوش مصنوعی مولد برای کمک به تولید، مانند تولید اسکریپت‌ها یا زیرنویس‌های خودکار استفاده می‌کنند، بپردازند.

این پلتفرم ویدیوهایی را هدف قرار می‌دهد که از شباهت یک فرد واقعی استفاده می کنند. به‌عنوان مثال، سازندگان باید افشا کنند که چه زمانی محتوایی را به‌صورت دیجیتالی تغییر داده‌اند تا صورت یک فرد را با چهره دیگری جایگزین کنند یا به‌طور مصنوعی صدای یک فرد را برای روایت یک ویدیو تولید کنند.

یوتیوب می‌گوید که اکثر ویدیوها دارای برچسبی هستند که در توضیحات ظاهر می‌شوند، اما برای ویدیوهایی که موضوعات حساس‌تری مانند سلامت یا اخبار را لمس می‌کنند، این شرکت برچسب برجسته‌تری را روی خود ویدیو نشان می‌دهد.

بینندگان در هفته‌های آینده برچسب‌ها را در همه قالب‌های یوتیوب، از جمله برنامه تلفن همراه و به زودی روی دسک‌تاپ و تلویزیون، مشاهده خواهند کرد. یوتیوب  همچنین قصد دارد اقدامات اجرایی را برای سازندگانی که به طور مداوم از برچسب‌ها استفاده نمی‌کنند، در نظر بگیرد.

دیگر خبرها

  • راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش بر روی کاغذ باقی نماند
  • قابلیت جدید اندروید ۱۵ برای استفاده از گوشی در رخت‌خواب
  • یوتیوب از سازندگان ویدیوها می‌خواهد که محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را فاش کنند
  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار
  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • صد و شصت و یکمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • بهروز افخمی و خاطرات یک بازپرس دادگستری
  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند