Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروهای ائتلاف سعودی عملیاتی را در جنوب استان الجوف برای فرار از بزرگترین شکست در یمن انجام دادند اما باز هم به بن بست خوردند تا همه مقدمات برای آزادی شهر مهم و راهبردی مارب فراهم شود.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش و رزمندگان کمیته های دفاع مردمی یمن در روزهای گذشته پیروزی های ارزشمندی را در استان های «البیضاء، الجوف و مارب» به دست آوردند و با آزادسازی بیش از ۴ هزار کیلومتر مربع از مساحت اشغالی ضربه مهلکی را به پیکره ائتلاف سعودی وارد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ائتلاف پس از تحقیرهای میدانی و شکست های سنگینی که متحمل شد برای کاهش فشار روانی بر نیروهایش و متوقف کردن پیشروی رزمندگان یمنی تمام قدرتش را به میدان آورد و انجام یک عملیات را در جنوب استان الجوف در دستور کار قرار داد.

عملیات ائتلاف سعودی برای اشغال دوباره مناطق جنوبی استان الجوف از جمله پایگاه مهم «اللبنات»، همزمان با پیشروی گسترده نیروهای یمنی در محور مرکزی بخش «خب و الشعف» در استان الجوف و بخش های «رحبه، مدغل و...» در استان مارب آغاز شد.

براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر ائتلاف پس از درگیری های سنگین با خسارت های قابل توجه و دهها کشته و زخمی توانستند تنها مناطق «قرن سالم، فریده، زین مین» را در جنوب استان الجوف دوباره به اشغال دربیاورند.  

در این عملیات که نتیجه آن فقط تصرف منطقه ای کوچک بود، ائتلاف شماری زیادی از نیروهای تحت فرمانش از جمله چندین فرمانده میدانی را از دست داد؛ در لیست کشته شدگان نام های «علی ناصر العبیدی، عبدالعزیز الحداد محسن سعید عیضه العبیدی و... و.» دیده می شود.

به گفته منابع میدانی، نیروهای ائتلاف سعودی در جریان این عملیات پرهزینه و زیان بار فقط مساحتی در حدود ۸۰ کیلومتر مربع را به تصرف درآوردند که البته ۹۰ درصد از این مناطق تازه اشغال شده بیابانی و فاقد هرگونه اهمیتی بودند.

اعلام الحربی

به گزارش مشرق، مناطق بیابانی کم ارزش که در این محدوده اشغال شدند در حدفاصل کوه های «النضود و العلم الابیض» قرار دارند و جزء خط تماس میان نیروهای ائتلاف سعودی و رزمندگان یمنی محسوب می شوند.

یک منبع میدانی که تحولات را در استان الجوف از نزدیک دنبال می کند در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: پیروزی نیروهای ائتلاف سعودی دوام زیادی نداشت و رزمندگان انصارالله به همراه نیروهای ارتش یمن عملیات معکوسی را از حومه جنوبی پایگاه «اللبنات» آغاز کردند.

به گفته این منبع میدانی، نیروهای یمنی در جریان این عملیات موفق شدند علاوه بر متوقف کردن پیشروی شورشیان، ضربات سختی را به آن ها وارد کنند.

اعلام الحربی

این منبع میدانی افزود: عملیات بی نتیجه اخیر عناصر مزدور در جنوب استان الجوف در شرایطی انجام شد که ائتلاف سعودی به خوبی متوجه شده دیگر جایی در جنوب و شمال غرب استان مارب (مدغل، رغوان، رحبه و...) ندارد و شکست را پذیرفته است.

این منبع میدانی با بیان این که شمارس معکوس برای آزادسازی مارب (مرکز استان) به صدا درآمده است، خاطرنشان کرد: سعودی ها می دانند که باید مهم ترین پایگاه تحت اشغال را در مرکز یمن تخلیه کنند و این واقعیت میدانی آنان را بسیار بی روحیه کرده است.

به گزارش مشرق، با ادامه پیشروی میدانی نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله در استان الجوف و مارب، قبایل هم از نیروهای ائتلاف سعودی فاصله گرفته اند چرا که کار آنان را تمام شده می دانند و در تلاش هستند با نیروهای یمنی متحد شوند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین استان مآرب شورشیان ائتلاف ائتلاف سعودی استان الجوف رزمندگان یمنی انصارالله تحولات یمن اخبار داغ یمن جنگ یمن ارتش یمن انصارالله یمن تحولات منطقه نیروهای ائتلاف سعودی جنوب استان الجوف ائتلاف سعودی منبع میدانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ

همزمان با نزدیک شدن جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به توافق صلح، پرچم کشورهای روسیه و ترکیه از منطقه‌ای در قره باغ به نشانه خروج نیروهای حافظ صلح پایین آورده شد.

به گزارش مشرق،پس از آنکه نیروهای حافظ صلح روس به حضور چند ساله خود در منطقه قفقاز جنوبی پایان دادند، پرچم روسیه و ترکیه نیز دیروز جمعه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش بس در قره باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) نزدیک به دو هزار نیروی حافظ صلح روسیه بر اساس توافقی با میانجیگری مسکو که به شش هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پایان داد، به قره باغ اعزام شدند.

اما در سپتامبر سال گذشته جمهوری آذربایجان در نهایت قره باغ را با زور بازپس گرفت و باعث کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه شد.

پس از این رویداد، ارمنستان مسکو را به عدم حمایت از منافع ایروان متهم کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرد.

روسیه نیز که پیش از این قرار بود نیروهای حافظ صلح خود را تا سال ۲۰۲۵ در منطقه حفظ کند، در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم به خروج آنها گرفت.

این نیروها شامل سربازانی از روسیه و ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان بودند که در شهر متروکه ای به نام آغ دام که از سال ۲۰۲۰ در کنترل باکو قرار دارد، مستقر شده بودند.

سرگئی ایستراکوف معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه پس از خروج نیروهای حافظ صلح روس از این منطقه، از دوستی میان سه کشور قدردانی کرد و گفت: اولویت حقوق بشردوستانه بین‌المللی این امکان را فراهم کرده تا عملیات زودتر از موعد تکمیل گردد.

در حال حاضر گفته می شود که جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به سمت یک توافق صلح برای پایان مناقشه قره باغ گام برداشته اند.

یک منبع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در همین زمینه به رویترز گفت که آخرین گروه از نیروهای حافظ صلح قرار است در پایان ماه مه (۱۱ خرداد) منطقه را ترک کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز پیش از این در همین زمینه اظهار داشت: باکو ممکن است قبل از کنفرانس صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان (COP۲۹) که در ماه نوامبر (آبان) به میزبانی باکو برگزار می‌شود، توافقنامه صلح امضا کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • جاده کرج ـ چالوس بسته شد
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • از نقشه‌های آمریکا با خبر هستیم
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • دانشجویان و اساتیدِ ایرانی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت اصلی خود بدانند
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور