Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیش از این اثرات نامطلوب تغییرات اقلیم بر روی همه موجودات زنده ثابت شده است. حالا دانشمندان بر مرجان ها متمرکز شده اند. به گفته ژواکیم گارابوو، پژوهشگر ارشد موسسه علوم دریایی «در حال حاضر ما شاهد تخریب اکوسیستم‌های دریایی با سرعتی هستیم که هرگز تصور نمی کردم.»

داده‌های سرویس تغییرات آب و هوایی کپرنیک می گوید ماه آگوست یکی از گرم ترین ماه ها در اروپا بوده است به طوری که دمای هوا ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درجه سانتیگراد گرمتر از متوسط دوره مرجع ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بود.

بر همین اساس اگر به نقشه ناهنجارهای دمای هوا نگاهی بیاندازیم، می توانیم برخی از روندهای بزرگ ماه اگوست  را مشاهده کنیم. در این نقشه، شمال غربی سیبری خیلی گرمتر و غرب روسیه سردتر از متوسط بوده اما در بیشتر مناطق اروپا هوا گرمتر از حد متوسط بوده است.

در واقع در یک روز در «آکل» در حومه بروکسل، دما به ۳۵.۹ درجه رسید که یک رکورد برای ماه آگوست است.

غرب آمریکا نیز بسیار گرمتر و خشک‌تر از حد متوسط بود و هوا با دمای ۵۴.۴ درجه، رکورد جهانی جدیدی در ماه آگوست در دره مرگ در کالیفرنیا بر جا گذاشته است.

موج‌های گرم دریایی هم مهم هستند. روزهایی وجود دارند که دمای آب ۲، ۳ یا حتی ۴ درجه بالاتر از حد انتظار است. این نقشه تعداد روزهای موج گرمای دریایی در سراسر مدیترانه در ماه آگوست را نشان می دهد. در این نقشه می توان دید که سواحل ایتالیا، لیبی، مراکش، اسپانیا و الجزایر بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

دانشمندان می گویند این موج‌های گرم دریایی دقیقا مانند روی زمین با هوای گرمتر تشدید شده‌اند و با تغییرات اقلیمی این پدیده را بیشتر، شدیدتر و ماندگار تر شاهد خواهیم بود.

این امواج گرم می توانند تاثیرات مخربی روی اکوسیستم‌های دریایی بویژه مرجانها داشته باشند که پناهگاههایی برای تنوع زیستی هستند.

منطقه کاتالونیا در اسپانیا یکی از مناطقی است که این امواج گرما اثرات مخرب خود را نشان داده اند. ژواکیم گارابوو زیست شناس دریایی ما را در جریان یکی از جلسات منظم غواصی‌اش در اطراف جزایر مدس راهنمایی می کند.

جزایر این منطقه از سال ۱۹۸۳ منطقه حفاظت شده دریایی هستند و مکانی ایده‌ال برای مشاهده تاثیرات امواج گرم دریا. در ۱۵ متری زیر آب جمعیت گورگونیاها که نوعی مرجان نرم هستند مشاهده می شوند که به دلیل افزایش دمای آب در حال نابودی هستند.

ژواکیم گارابوو می گوید: «کاری که می خواهیم انجام دهیم این است که تعداد کلنی‌هایی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و مرده‌اند و کلنی‌هایی که تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند را بشماریم. بطور معمول کلنی‌هایی که از وضعیت حفاظتی خوبی برخورداند زیر ۵ تا ۱۰ درصد کلنی‌های آسیب دیده هستند. بیش از ۸۰ درصد جمعیت این کلنی ها در سالهای اخیر آسیب دیده‌اند.»

در زیر آب، ‌ژ‌واکیم شمارش را آغاز می کند. در این مناطق اکثر کلنی گورگونیا مرده‌اند در حالی که یک دهه قبل هنوز حیات داشتند.

متوسط دما در مدیترانه ۰.۴ درجه در هر دهه در حال افزایش است اما مشکل اصلی امواج گرماست. آب در اعماق باید ۱۹ تا ۲۲ درجه باشد اما امروز به ۲۳ درجه رسیده است و مرجان ها نمی توانند با این دما سازگار شوند و زنده بمانند.

ژواکیم گارابوو می افزاید: «می دانیم که آستانه تحمل خیلی از این گونه‌ها حدود ۲۴ تا ۲۵ درجه است. دوره هایی که این گونه ها در معرض دمای بالاتر از این حد قرار می گیرند باعث استرس فیزیولوژیکی و تشدید قدرت عوامل بیماری زای احتمالی می شود که نهایتا منجر به این میزان مرگ و میر می شود که ما مشاهده می کنیم.»

امواج گرم دریایی به اکوسیستم‌های مدیترانه‌ای و فراتر از آن آسیب می رسانند، جلبک‌های دریایی و صخره‌های مرجانی از استرالیا تا کالیفرنیا از این موضوع رنج می برند.چشم انداز تلخی را شاهدیم. اگر حتی روند گرم شدن زمین معکوس شود بیش از یک قرن طول می کشد تا این کلنی‌ها دوباره احیا شوند

ژواکیم گارابوو می گوید: «این گونه‌ها، گونه‌هایی با عمر طولانی هستند به این معنی که می توانند دهها و صدها سال زنده بمانند بنابراین از دست دادن این کلنی ها با عمر طولانی به این معناست که همان اندازه یا بیشتر طول می کشد که در آینده احیا شوند.»

برچسب هاتغییرات اقلیمی شبکه خبری یورو نیوز (EuroNews) صخره مرجانی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی صخره مرجانی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو امواج گرم ماه آگوست کلنی ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۶۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وزش شدید باد در زنجان

محمدرضا رحمان‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پدیده جوی خاصی طی این هفته در استان نخواهیم داشت، گفت: پدیده غالب جوی امروز وزش باد شدید از بعد از ظهر در استان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آسمان اغلب مناطق استان غالباً صاف گزارش شده است، افزود: شرایطی که امروز در استان حاکم شده، تا اواسط هفته جاری در استان تداوم داشته و از اواسط هفته بارندگی برای استان پیش‌بینی شده است.

این مسؤول با یادآوری اینکه دمای هوای استان زنجان از امروز تا روز سه‌شنبه هفته جاری به تدریج روند افزایشی به خود خواهد گرفت، اظهار کرد: این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، این وضعیت از روز چهارشنبه این هفته کمی تغییر یافته و دمای هوا در اغلب مناطق استان خنک‌تر می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه دمای کنونی شهر زنجان با یک درجه سانتی‌گراد افزایش نسبت به روز گذشته در همین ساعت به ۱۲ درجه سانتی‌گراد رسیده است، خاطرنشان کرد: طی شبانه‌روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان ۴ و ۲۵ درجه، ابهر ۴ و ۲۵ درجه، خرمدره ۶ و ۲۳ درجه، آب‌بر ۱۴ و ۲۹ درجه، قیدار ۶ و ۲۱ درجه، سلطانیه ۲ و ۲۳ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۲۷ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

کد خبر 6089605

دیگر خبرها

  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان 
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • خراسان رضوی هفته ای سرد و بارانی را پیش رو خواهد داشت
  • پیش بینی وزش شدید باد در زنجان
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد
  • آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری طی ۵ روز آتی
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • دمای هوا در برخی مناطق زنجان به زیر صفر رسید
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری