نماز و روزهای که انسان را جهنمی میکند!
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۶۴۹۵
به گزارش افکارنیوز،
حجتالاسلام و المسلمین ابوذر گودرزی مدرس و پژوهشگر دینی،درباره حقیقت ظاهر و باطن اعمال و رفتار انسانها اظهار کرد: خداوند در آیه ۶۳ سوره نحل میفرماید «تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ»؛ به خدا سوگند، به سوی امتهای پیش از تو پیامبرانی فرستادیم؛ امّا شیطان اعمالشان را در نظرشان آراست و امروز او ولیّ و سرپرستشان است و مجازات دردناکی برای آنهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با توجه به این آیه قرآن ادامه داد: اگر بخواهیم برداشت صحیحی از واقعه کربلا داشته باشیم، باید به پدیدآورندگان این حادثه بنگریم که چگونه زمینه ساز این واقعه شده اند. واقعهای که یک طرف آن فرزند دختر پیامبر اسلام و طرف دیگر آن فردی به نام یزید از آل ابی سفیان است.
این کارشناس مذهبی در ادامه به نقد و بررسی تفکر و اندیشه هر دو گروه پرداخت و افزود: سوال اینجاست که این افراد با چه تفکر و اندیشهای به این قیام وارد شدند و در مقابل خاندان نبوت با نظام و دینی مملو از تفکرات و اندیشههای الهی ایستادند.
حجت الاسلام گودرزی افزود: در طرفی حسین بن علی (ع) با عدهای قلیل و در سویی یزید با تعدادی کثیر ایستادند؛ اگر ما شناخت درستی از آنها و منش آنها نداشته باشیم، در پیدا کردن حق از باطل دچار مشکل میشویم. یزید هم در ظاهر نمیخواست با دین رسول خدا (ص) مخالفت کند؛ اما در اصل شراب خواری، قمار و بقیه لهو و لعبها را منافی با دین نمیدانست.
وی گفت: خداوند در سوره بقره میفرماید «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ»؛ کسانی که به جهان غیب ایمان آورند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم به فقیران انفاق کنند». این ایمان به غیب که در آیه بر نماز مقدم شده در واقع همان کشف باطنی است. خداوند در قرآن مرتب به ما تذکر میدهد که ای بندگان من باید دست از ظاهر بردارید و حقیقت را در جای دیگر جستجو کنید.
این مدرس حوزه تصریح کرد: اگر قبل از نماز به غیب اعتقاد پیدا نکنیم، دچار ماتریالیست دینی میشویم و تا جایی پیش میرویم که در مقابل حق میایستیم. امام حسین (ع) در جایجای حرکت به سمت کربلا و در مسیر توحیدی خود به همه یاران و عاشقان حقیقی خود تا روز قیامت میآموزد که باید «الذین یومنون بالغیب» باشند؛ یعنی باید به باطن و حقیقت الهی متصل و مومن شویم.
حجت الاسلام گودرزی به رمز ماندگاری واقعه کربلا در دل تاریخ اشاره کرد و گفت: تمام شهدای کربلا با امام اتحاد نفسی و ذاتی پیدا کردند که این همان رمز ماندگاری کربلا است. به این معنا که امام حسین پیروان و یاران خویش را از طریق نفس و باطن حرکت داد نه صرفاً به وسیله چند عمل ظاهری مانند نماز، روزه و عبادات. عبادتهای ظاهری زمانی جان دارد که ما باطن و نفس خود را به امام بسپاریم لذا در تاریخ این انحصار فقط در واقعه کربلا است.
وی توضیح داد: عمل و عبادت زمانی اثرگذار است که از ظواهر فریبنده دور و خواست ما با خواست خداوند یکی باشد؛ لذا راه و مسیر امام حرکت از باطن و ظاهر است. باید به این نکته توجه داشت که باطن نیکو لاجرم ظاهری آراسته و صحیح را در پی دارد. مراد خداوند از «الذین یومنون بالغیب» مقدم بودن باطن الهی بر عمل ظاهری نماز و عبادات است.
این کارشناس مذهبی به نقطه مقابل یاران اباعبدالله (ع) در واقعه کربلا اشاره کرد و افزود: در مقابل ابا عبدالله (ع) کسانی هستند که دنبال کثرت گرایی و کمیت هستند که باعث گمراهی میشود. خداوند در آیه ۶۳ سوره نحل فرمود «شیطان اعمالشان را در نظرشان آراست و امروز او ولیّ و سرپرستشان است»؛ در تاریخ کربلا مشاهده میکنیم۳۰ هزار نفر اینگونه در مقابل اباعبدالله (ع) ایستادند و امام حسین آمد و این ظواهر را که انسان را در وادی دنیا خواهی قرارمی دهد، از ما گرفت.
حجت الاسلام گودرزی در پایان گفت: باید به این نکته توجه کنیم که دشمنان اباعبدالله (ع) انسانهای کافر و بی دین نبودند؛ اتفاقا اهل نماز شب، تلاوت قرآن و عبادت نیز بودند. اما فقط به ظاهر دین عمل میکردند؛ می گفتند ما وظیفه داریم نماز بخوانیم و این کار را انجام میدهیم، اما نماز را با اندیشه بدون ایمان به غیب میخواندند. بنابراین امام در روز عاشورا ظاهر خود را فدای باطن خود کردند و با شهادت خود، یاران، فرزندان و اسارت اهل بیت عصمت و طهارت ظواهر را در بالاترین مقام و رتبه فدا کردند تا کشتی هدایت شوند و ما را متوجه بواطن دین کنند.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: کربلا رسول خدا ص امام حسین ع واقعه کربلا نماز امام حسین ع نماز و روزه واقعه کربلا واقعه کربلا حجت الاسلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق طی سال گذشته در استان خبر داد.
علی جوکار در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در کردستان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.
وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰۲۱۶ واقعه بوده است.
مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.
جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱/۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادتهای ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.
ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستانوی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دو قلوزایی و ۱۱ واقعه سه قلو زایی بوده است.
مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.
جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آن یا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.
افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستانوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.
جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.
کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستانوی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواجهای ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.
جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواجهای ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.
وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.
کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستانمدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.
جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاقهای ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.
مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاقهای ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.
جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.
کد خبر 751027