Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@05:31:35 GMT

آژیر خطر

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۷۲۹۰

آژیر خطر

اتفاقی در شرف وقوع است که رسماً آژیر خطر را برای جمهوری اسلامی ایران به صدا در آورده است، خطری که می‌تواند سد محکمی در مقابل امید مردم و رشد و بالندگی جمهوری اسلامی باشد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی پیوندی یزدی؛  ترکش های خطری که پیش روی ایران قرار دارد به وسیله دولتمردان به خصوص وزارت امور خارجه قابل دفاع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از ورود به موضوع اصلی شاید مرور یا به بیان بهتر یادآوری یک خطر بزرگ خالی از لطف نباشد.


بدون تردید از همان ابتدا که ایران اسلامی بیرق استقلال و آزادی خود را علم کرد وارد چالش های عظیمی شد که صد البته تحقق آرمان ها و ارزش های آن در گرو پشت سر نهادن عزتمندانه آن چالش ها می باشد . یکی از چالش های اساسی این نظام تا به امروز، برخی مدیران و مسئولانی هستند که با ژست و چهره انقلابی در مناصب و مشاغل گوناگون گمارده شده و تیشه به ریشه انقلاب میزنند. مسئولانی که متأسفانه دم زدن از شعارها و آرمان های انقلاب تنها لقلقه زبانشان شده ولی در عمل "گرگانند در لباس میش".


مسئولانی که اگر فرزندان انقلاب و دلسوزان نظام ، در پیش گرفتن اهداف انقلاب را از آنها مطالبه نکنند ، آن اهداف را طرد کرده ، تن به مذاکره و سازش ذلیلانه با دشمن داده و در نهایت پشت سر این و آن کِز کرده و تقصیر خود را گردن این و آن می اندازند.


یکی از سازش هایی که به معنای واقعی بلای انسانی بود و بلایا و خسارات دیگری به همراه داشت "برجام" است . توافقی که پس از ترور بزدلانه شهدای هسته ای با دشمن تروریست منعقد شد اما هیچوقت از سوی او عملی نشد بلکه به بهانه های واهی آنقدر مسکوت ماند تا در نهایت طرف اصلی از آن خارج شد و دست مسئولین ما را در پوست گردو گذاشت.


نمایندگان ایران در کمال بی توجهی به تذکرات مقام معظم رهبری توافق را امضا و به تعهدات خود به طور کاملاً یک جانبه عمل کرده بودند ، زندگی روز به روز بر ایرانیان خوشبین و امیدوار به کدخدا سخت تر میشد اما طرف های اروپایی وقیحانه تداوم پایبندی ایران به برجام را خواستار بودند و در مقابل وعده های سر خرمن می دادند. این که اروپایی ها چنین درخواستی از ایران داشتند هیچ جای تعجب ندارد چون دیگر همه دنیا با ترفندها و سیاست های کثیف اروپایی ها آشنا هستند و شاید عده ای بگویند فلان کشور حسابش جداست ولی نباید فراموش کرد که "سگ زرد برادر شغال است" اما در مقابل، پذیرش این وعده های موهوم و تداوم پایبندی ظاهری چند طرفه و در واقع یک طرفه ایران به برجام بیشتر تعجب انسان را بر می انگیخت.


حالا پس از گذشت بیش از ۵ سال از امضای برجام و خروج آمریکا از آن و البته پیشرفت های ایران اسلامی با وجود تشدید تحریم ها و اعمال فشارهای حداکثری و عدم توفیق دشمن در توقف موفقیت های چشمگیر ایران و همچنین افزایش حضور و محبوبیت ایران در منطقه و افزایش قدرت دفاعی و نظامی ایران حتی پس از شهادت مظلومانه سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی ، آمریکا خواستار استفاده از "مکانیسم ماشه" شده که نشان از استیصال و درماندگی عمیق او دارد.


پس از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ ، شورای امنیت سازمان ملل ، قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد و توافق برجام را ضمیمه این قطعنامه کرد . طی این قطعنامه ، تحریم های هسته ای شورای امنیت علیه ایران که قبل از قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شده بودند ، تعلیق شدند و بنا بر این شد که تحریم های تسلیحاتی پس از ۵ سال و تحریم های موشکی پس از ۸ سال برداشته شوند .


آمریکا که در تلاش بود تحریم های تسلیحاتی ایران ادامه پیدا کند ، یک پیش نویس قطعنامه به شورای امنیت ارائه کرد که با ۲ رای موافق ، ۱۱ رای ممتنع و ۲ رای مخالف شکست مفتضحانه ای برای او به بار آورد که نشان دهنده انزوای بسیار زیاد این کشور در میان کشورهای عضو این شوراست. پس از عدم تصویب آن ، آمریکا به دنبال سناریوی دوم خود یعنی مکانیسم ماشه یا اسنپ بک رفت. نکته مهم این است؛ بر خلاف تصوری که بعضی از مسئولین جمهوری اسلامی ایران و اغلب مردم دارند، آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه با بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام کاری ندارد بلکه از بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده می کند . بله ، آمریکا دیگر در برجام نیست اما ادعایش این است که این کشور شان هیئت موسس دارد و این موضوع ربطی به حضور آمریکا در برجام ندارد.


و اما در روزگاری که از دولت تزویر و نومیدی بخاری بلند نمی شود ، ناگزیر باید به سراغ کسانی رفت که وظیفه قانونگذاری دارند . قشر دانشجو که به فرموده شهید بهشتی (ره) موذن جامعه است وظیفه دارد درباره اینگونه مسائل روشنگری کند و حال باید نگاه ها به مجلس شورای اسلامی باشد و منتظر ماند و دید مجلسی که ادعای انقلابی بودن دارد و قادر به ساخت سدهایی محکم و استوار در برابر فشارهای خارجی است می تواند چهره مجلس را که در زمان نمایندگان پیشین خدشه دار شده احیاء کرده و دولت را به اقدامات پیشگیرانه و در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه اقدام متقابل و متوازن ملزم کند یا خیر؟

 

محمدعلی پیوندی یزدی - دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور بندرعباس

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مکانیسم ماشه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۷۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قوی مدیون خون شهدا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادواره شهدای خان طومان و ۹ شهید از کارکنان استانداری مازندران گفت: امروز ایران به سطحی از قدرت رسیده است که دشمن با هر قدرتی که باشد را خلع سلاح می کند و این را مدیون خون شهدا هستیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: نام رژیم صهیونسیتی به عنوان قدرت در جهان از بین رفته است و از سوی دیگر سیاست آمریکا در عادی سازی روابط رژیم صهیونسیتی با کشور‌های منطقه نیز شکست خورده است.

وی با بیان این که دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی ایران به خصوص رژیم صهیونیست جهانی به این نتیجه رسیده است که هیچ گونه بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را از پای در نخواهد آورد، ادامه داد: این درحالی است که سالانه میلیارد‌ها دلار به رژیم صهیونسیتی کمک مالی می‌شود این درحالی است که در سراسر دنیا دانشجویان حامی غزه اکنون خواستار این هستند که همکاری علمی با رژیم صهیونسیتی و کودک کش را قطع کنند.

 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ذکر این نکته که منافع اقتصادی آمریکا در منطقه متزلزل شده است گفت: امروز آمریکا ناچار است تا در هر اقدامی در منطقه با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند.

دیگر خبرها

  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • اعلام آمادگی دانشگاه قم برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا
  • آژیر خطر به صدا در آمد: خوزستان روی گسل سقوط!
  • ایران قوی مدیون خون شهدا
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • آژیر قرمز آموزش عمومی؛ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد