Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:33:10 GMT

چهل خانه، کالبد و زندگی در ۴۰ خانه تاریخی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۷۴۶۵

چهل خانه، کالبد و زندگی در ۴۰ خانه تاریخی

عاطفه کرباسی با بررسی ۴۰ خانه تاریخی در شهرستان نجف‌آباد در استان اصفهان، معماری و زندگی در گذشته و حال این خانه‌ها را در قالب کتابی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، کتاب «چهل خانه؛ کالبد و زندگی در چهل خانه تاریخی نجف‌آباد» نوشته عاطفه کرباسی - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی - در دو فهرست مجزا به معرفی ۴۰ خانه نجف‌آباد و تصاویر آن‌ها در قالب توصیف معماری خانه و زندگی در خانه در گذشته و حال پرداخته که توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمحمد بهشتی - عضو پیوسته و مدیر گروه معماری فرهنگستان هنر و رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - در مقدمه این کتاب آورده است:
«این کتاب درباره «نجف‌آباد» است و درباره «خانه». دغدغه آن ثبت خانه‌هاست؛ خانه‌های نجف‌آباد.

بیم آن محو شدن خانه‌هاست، خانه‌هایی که یکی پس از دیگری متروک می‌شوند ، تخریب می‌شوند و جایشان را چیزهای دیگری می‌گیرد. نه آنکه فقط خانه‌ها از دست روند؛ این تهدیدی است که گریبان همه بناها را گرفته است، حمام‌ها ، آب‌انبارها، عصارخانه‌ها و ... تحولات به قدری پردامنه و سرعت آن چنان زیاد است که هیچ چیز از آن مبری نیست .بازار و دکان هایش؛ آن کفاش، آن حلاج ، آن یکی و... همه و همه یکی از پس از دیگری از صحنه محو می شوند .

شاید فقط مسجدها بمانند .ولی آنها به قدری تغییر می کنند که صورتی غیر قابل تشخیص می یابند .این تهدید منحصر به نجف آباد نیست ؛نجف آباد یکی از ده ها و صدها شهر این چنینی است ...»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نجف آباد نجف آباد خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای سومین مرحله طرح «محله من محله زندگی» در رحیم‌آباد

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: سومین مرحله از طرح «محله من محله زندگی» در محله رحیم‌آباد در حال اجراست.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اجرای سومین مرحله از طرح محله من محله زندگی در محله رحیم آباد اظهار کرد: بعد از شهرک کاوه و محله فروردین، با هدف بررسی و رفع معضلات جاری شهروندان، طی ۱۰ روز شهرداری منطقه نگاه عمیق‌تری به محله رحیم آباد خواهد داشت.

وی افزود: پیاده روسازی، اصلاح و ترمیم بلوک فرش پیاده روهای معیوب و ساماندهی جداول در این محله در دستور کار است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تصریح کرد: در ادامه رفع معضلات حوزه عمران در این محله، روکش آسفالت برخی معابر و کوچه‌ها و همچنین لکه گیری وسیع در سطح محله در حال انجام است.

سلطان‌آقایی گفت: بنا به درخواست‌های مکرر شهروندان این محل، قطعه‌های فضای سبز خیابان آزادی، خیابان کاوه و کوچه‌های منتهی به خیابان آزادی نیز در حال ساماندهی است.

وی افزود: علاوه بر ایمن‌سازی و رنگ‌آمیزی دیواره‌های فرسوده محله، ۴ پلاک موجود در این محله که دارای دیواره‌های بزرگ بود، نیز ساماندهی و در دستور کار برای زیباسازی قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: تسطیح و پاکسازی زمین‌های بایر، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، شستشوی معابر و ساماندهی مبلمان‌های شهری نیز در حال اجراست.

وی ادامه داد: حریم مادی فرسخ واقع در خیابان کاوه و خیابان غرضی نیز بنا به درخواست شهروندان پاکسازی و فضای سبز آن ساماندهی و روشنایی آن بهینه می‌شود.

کد خبر 751314

دیگر خبرها

  • شرایط حفاظت از اسناد تاریخی در خانه‌ها مناسب نیست
  • همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی
  • جای خالی یک سریال ایرانی درباره حسن صباح 
  • بهترین خانه‌های جهان در ماه آوریل 2024 (+عکس)
  • هفدهمین دوره میرمیران و روز معمار
  • اجرای سومین مرحله طرح «محله من محله زندگی» در رحیم‌آباد
  • نورپردازی برج آزادی با نام خرم آباد
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار