Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه پایش شبکه یک گفت:گردشگری ما قبلا فرهنگی و تاریخی بود و ما خواستیم از تک‌بعدی بودن خارج شویم و تنوع محصولات گردشگری را داشته باشیم. گردشگری مذهبی ما پیش از شیوع کرونا از حالت صرفا مذهبی خارج شده بود و درآمد‌های حاصل از این شکل گردشگری افزایش پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردشگری ما امروز با توجه به حمایت‌های اندک انجام شده، سهم ۶ و ۸ دهم درصد از تولید ناخالص ملی دارد.

او افزود:نظام برنامه‌ریزی کشور باید از گردشگری به عنوان یک اقتصاد نوظهور حمایت کند، زیرا بخش اشتغال صنعت گردشگری پایدار است و ما در شرایط تحریم علی‌رغم همه اتفاقات عجیب و غریب سال ۹۸، شاهد رشد بی‌نظیر گردشگری بودیم.

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد:ما با تعداد قابل توجهی از آثار ملی و جهانی پارسال بودجه مناسبی نداشتیم و با توجه به این میزان بودجه، نتوانستیم به بخش قابل توجهی از آثار تاریخی آنچنان که باید و شاید رسیدگی کنیم. ما به بنا‌های ارزشمند کشور رسیدگی می‌کنیم، اما بخشی از کار رسیدگی به بنا‌های تاریخی را به مردم واگذار کردیم. البته باید گفت طی ۳ سال گذشته بودجه ما ۲ برابر شده است، اما نسبت به وزارتخانه‌های دیگر بودجه مناسبی به ما اختصاص داده نشده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش۴۲/۲درصدی بودجه وزارت میراث فرهنگی در مجلس


مونسان ادامه داد:تغییر همیشه سخت است و به سختی می‌توان از حالت تک‌بعدی اتکای صرف به صنعت نفت خارج شد، اما به نظر من باید بیشتر از اقتصاد‌های نوظهور حمایت شود. ما همواره به دنبال پروژه‌های بزرگ هستیم و انجام این پروژه‌ها خوب است، اما اگر به دنبال تأمین درآمد و هزینه روزانه مردم هستیم، باید از گردشگری حمایت کنیم. گردشگری اهمیت زیادی در ایجاد نشاط اجتماعی دارد.

جلسه مشترک وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و بهداشت با هدف رونق دوباره صنعت گردشگری برگزار می‌شود


او اظهار کرد:در ابتدای شیوع ویروس کرونا، گردشگری دنیا نسبتا صفر شد، اما با مهار این ویروس برخی از کشور‌ها به رونق صنعت گردشگری پرداختند. در کشور ما نیز گردشگری داخلی و خارجی تا پایان اردیبهشت ماه نسبتا تعطیل بود البته هتل‌ها هرگز تعطیل نشدند. در خرداد ماه گشایشی در صنعت گردشگری داشتیم و با آمدن موج دوم شیوع گسترده کرونا، دوباره به حالت سابق برگشتیم، اما تعطیلی نسبی صنعت گردشگری تا حدودی طولانی شده است و با تداوم این وضعیت، خسارت غیر قابل جبرانی به صنعت گردشگری می‌خورد. بنابراین من با وزیر بهداشت صحبت کردم و قرار بر آن است که در هفته آینده جلسه مشترکی داشته باشیم تا تور‌های گروهی خارجی بتوانند با شرایط خاص به کشورمان بیایند. در حوزه گردشگری داخلی نیز به سمتی خواهیم رفت که به جای سفر نرویم به سفر مسئولانه برویم، فکر کنیم.

بیشتر بخوانید:

اقامتگاه‌های بومگردی چگونه از بحران رکود کرونایی خارج می‌شوند؟


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:یکی از کار‌های وزارتخانه توزیع مناسب گردشگری در سراسر کشور بود و ما در ۲ سال گذشته روی گردشگری غرب کشور کار کردیم. این منطقه بسیار زیباست و زیرساخت‌های ما در این منطقه شاید به اندازه کافی نرسیده باشد، اما قابل قبول است. امروز با راه افتادن بوم‌گردی‌ها ما در سراسر کشور مکان اقامتی داریم. کاروانسرا‌ها به مراکز اقامتی تبدیل شده‌اند و بوتیک‌هتل‌ها نیز راه افتاده‌اند. بوتیک‌هتل‌ها نوعی از مراکز اقامتی هستند و با صنایع دستی تجهیز شده‌اند.


مونسان افزود:اگرچه برخی از افراد از دشواری طی فرآیند اخذ مجوز فعالیت در صنعت گردشگری انتقاد کرده‌اند، من به همکارانم گفته‌ام که در طی این فرآیند برای درخواست‌کنندگان فعالیت در صنعت گردشگری سخت نگیرند، زیرا صدور مجوز برای ما فقط راهی برای کنترل واحد‌های فعال در صنعت گردشگری است.

تأکید وزیر میراث فرهنگی به ساماندهی دست‌فروشان و نقش آنها در جذب گردشگر


او بیان کرد:من به واسطه تجربیاتم با ظرفیت‌های گردشگری جهانی آشنا هستم و ما باید برای ایجاد این ظرفیت‌ها در کشورمان، هزینه کنیم البته ایران ظرفیت‌های گردشگری دارد که باید شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم از آن‌ها بهره ببریم.


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:درآمد صنعت گردشگری مستقیم به بازار می‌رفت و این صنعت درآمد ارزی بالایی دارد البته این درآمد مستقیما به جیب دولت نمی‌رود.


مونسان ادامه داد:شهرداری‌ها باید به جای مخالفت با فعالیت دستفروشان، کار این صنف را ساماندهی کنند. ما سال گذشته با همکاری شهرداری تهران به دنبال ایجاد پنجشنبه‌بازار هنری بودیم، اما این طرح به دلیل اعتراض صنوف فعال در این راستا به  نتیجه نرسید. فعالیت این گونه گذر‌ها صدمه‌ای به کار صنوف مختلف کشور نمی‌زند.


او اظهار کرد:در خصوص بسته حمایتی از مشاغل زیان‌دیده از شیوع ویروس کرونا باید گفت این بسته حمایتی به کارفرمایان اختصاص پیدا می‌کند، اما منفعت آن به کارمندان می‌رسد.

 برند ملی گردشگری در هفته گردشگری رونمایی می‌شود


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سند توسعه راهبردی گردشگری گفت:این سند پس از ۲ سال به تصویب رسید و ابلاغ شد. سند اقدام ملی که پروژه‌های گردشگری را مشخص می‌کند نیز با همکاری سازمان جهانی گردشگری به مراحل خوبی رسیده است. سند برند ملی گردشگری هم به مرحله‌ای رسیده که شعارش مشخص شده است و این سند در هفته گردشگری رونمایی می‌شود.


مونسان در خصوص وضعیت گردشگری در سیستان و بلوچستان اعلام کرد:من توجه خاصی به صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان دارم و گام‌های خوبی در جهت رونق گردشگری این استان برداشته شده است.


او گفت:ما در خصوص استرداد اشیای تاریخی نیز کار‌های خوبی کردیم و یکی از سردیس‌های ارزشمند هخامنشی را در همین شرایط تحریمی به کشورمان برگرداندیم.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی علی اصغر مونسان آثار تاریخی صنعت گردشگری گردشگری و صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۹۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز بازدید از شهرستان اشتهارد، با امام جمعه محترم و دادستان این شهرستان دیدار کرد و همچنین از بنا‌های تاریخی این شهرستان از جمله امامزاده سلیمان (ع)، مجموعه صیادیه، مسجد جامع اشتهارد و مجتمع گردشگری روستای جارو بازدید کرد.
رحیم خاکی افزود: بر اساس اعتبارات ابلاغ شده، امسال بخشی از مرمت امامزاده سلیمان پیش برده می‌شود که در فاز اول مطالعات و استحکام‌سازی بنای شبستان است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز در این بازدید از پروژه‌های گردشگری شهرستان بازدید و بر رفع موانع این طرح‌ها تأکید کرد و گفت: امسال امید می‌رود با پیشبرد طرح‌های گردشگری اشتهارد از جمله مجموعه گردشگری روستای جارو و پروژه دستکند‌های صخره‌ای اشتهارد تحولی در افق گردشگری این شهرستان ایجاد شود.

دیگر خبرها

  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان