Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-07@02:52:26 GMT

توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل امضا شد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۰۹۸۸۹

توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل امضا شد

رویداد۲۴ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قبل از امضای توافقنامه‌های ننگین ضمن خوش‌آمدگویی به وزیران خارجه امارات و بحرین و نیز نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی میان حاضران در باغ جنوبی کاخ سفید بدون اشاره به مخالفت‌های فلسطینی‌ها با هرگونه عادی سازی با اسرائیل قبل از تشکیل کشور مستقل‌شان ادعا کرد: خاورمیانه از بحران‌ها و تنش‌های بسیاری رنج می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما گام‌های بزرگی به سوی تحقق صلح در منطقه برداشتیم.

این در حالی است که آمریکا خودش عامل همه ناامنی‌ها در منطقه خاورمیانه است.

او افزود: اسرائیل، امارات و بحرین به تبادل سفیران خواهند پرداخت.

ترامپ ادامه داد: این توافق صلح به همه مسلمانان جهان اجازه خواهد داد مسجد الاقصی را زیارت کنند. نزدیک شدن‌های متفاوت و جدیدی در منطقه رخ خواهند داد و کشورهای دیگری جا پای امارات و بحرین خواهند گذاشت.

او اظهار کرد: اینجا جمع شده‌ایم تا روند تاریخ را تغییر دهیم ما شاهد صبحی جدید برای خاورمیانه با شجاعت این کشورها هستیم.

ترامپ اشاره کرد: توافقات ثابت کرد منطقه از نزدیک‌ شدن‌های شکست خورده رها شده است. مردم خاورمیانه اجازه انزجار از اسرائیل را نخواهند داد که بهانه‌ای برای افراط‌گرایی باشد.

بعد از ترامپ، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پشت تریبون رفت و قبل از شروع سخنرانی‌اش برای ادعاهای ترامپ کف زد.

او با تقدیر از میزبانی واشنگتن از او و همسرش از درایت مقامات اماراتی‌، بحرینی و نیز تلاش‌های مسؤولان اسرائیلی برای به ثمر نشستن چنین توافقنامه‌های شومی تشکر کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: ما در لحظه‌ای تاریخی و صبح جدید صلح هستیم. این توافقنامه همه خاورمیانه را دور هم جمع می‌کند.

بعد از او عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات خطاب به ترامپ گفت سلام گرم مردم امارات و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی را به خدمت شما ابراز می‌دارم.

او افزود: اگر تلاش‌های ترامپ، جارد کوشنر، مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پامپئو و تیمش نبود چنین صلحی محقق نمی‌شد. این صلح چهره منطقه را تغییر می‌دهد.

عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین نیز اظهار کرد: ما فرصتی برای تغییر واقعیت خاورمیانه داریم.

در این مراسم هر چهار نفر سه سند به زبان‌های انگلیسی، عربی و عبری را امضا کردند.

به گفته یک مقام آمریکایی، سند توافقنامه اسرائیل و امارات بسیار طولانی‌تر از توافقنامه بحرین و اسرائیل است زیرا توافق تل‌آویو و منامه روز جمعه اعلام شد اما توافق صلح اسرائیل با امارات مربوط به ۱۳ اوت است.

دونالد ترامپ پیش از امضای توافقنامه به اصطلاح صلح دو دیدار جداگانه با عبدالله بن زاید و عبداللطیف الزیانی داشت.

عبدالله بن زاید گفت: امضای توافقنامه صلح پیامی صریحی برای توسعه همکاری آمریکا و امارات است، ما برای ایفای نقش در این خصوص خوشحالیم.

در مذاکرات دوجانبه قبل از امضای معاهده صلح عبدالله بن زاید افزود: این توافق پیامی برای تلاش و همکاری بیشتر بین آمریکا و امارات است.

ترامپ نیز امارات را "کشوری بزرگ" خواند.

او مدعی شد، پنج کشور دیگر به جز امارات و بحرین در حال بررسی امکان عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا از افشای نام این کشورها امتناع کرد.

بعد از آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به همراه ساره نتانیاهو، همسرش وارد کاخ سفید شد.

بیشتر بخوانید: توافق صلح مایه تعجب همه بود/ پادشاه عربستان ذهن بازی دارد!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با نتانیاهو امروز را روز "تاریخی" خواند و باز هم مدعی شد، به زودی کشورهای دیگری به این روند می‌پیوندند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این دیدار گفت: با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی صحبت کردم و تصور می‌کنم اتفاقات مثبت بسیاری رخ خواهند داد.

منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 توافق امارات و اسرائیل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عبدالله بن زاید امارات و بحرین نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۹۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد

به گزارش جماران؛ برای اولین بار، سفارت چین در فیلیپین، یک توافقنامه نانوشته در سال 2016 با فیلیپین را که بر سر دسترسی به جزایر دریای چین جنوبی است، منتشر کرده است.

در بیانیه سفارت چین در مانیل آمده است که «ترتیبات ویژه موقت» که طی سفر رودریگو دوترته؛ رییس جمهوری سابق فیلیپین به پکن با آن موافقت شد، ماهیگیری در مقیاس کوچک را در اطراف جزایر مجاز دانسته، اما دسترسی ارتش، گارد ساحلی و دیگر هواپیماها و کشتی‌های رسمی فیلیپینی را تا 12 مایل دریایی (محدوده قلمرو دریایی مورد توافق بین‌المللی تحت نام آب‌های سرزمینی) محدود می‌داند.

بی شک، انتشار این بیانیه چالشی جدید در جهت افزایش تنش در آبراه مورد مناقشه میان پکن و مانیل است، که بیشتر تجارت جهانی از آن عبور می‌کند و چین عملا مدعی آن شده است.

در این بیانیه آمده است که فیلیپین در هفت سال گذشته به این توافقنامه احترام گذاشته، اما از آن زمان برای «تحقق برنامه سیاسی خود» از آن تخطی و چین را مجبور به اقدامات متقابل کرده است و این رفتار فیلیپین، دلیل اصلی اختلافات بی وقفه در دریا بین چین و فیلیپین در سال‌های گذشته است.

پیدا و پنهان یک توافق ادعایی

کولین کوه؛ کارشناس ارشد دانشکده مطالعات بین‌المللی راجاراتنام مستقر در دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و کارشناس امور دریایی در هند، در این رابطه می‌گوید: دوترته پس از سفر خود به پکن، بدون ارائه جزئیات به توافقی با چین در رابطه با منطقه اقیانوس آرام، به ویژه آسیای جنوب شرقی، اشاره کرده و در آن زمان به خود می‌بالید که نه تنها سرمایه‌گذاری و تعهدات تجاری چین را دریافت، بلکه دسترسی ماهیگیران فیلیپینی را به جزیره اسکاربرو شول، تضمین کرده است.

این کارشناس امور بین‌الملل می‌گوید: «عبارات عمدی پکن در این بیانیه شایان توجه است و نشان می‌دهد که پکن هیچ سند رسمی برای اثبات ادعای خود ندارد؛ بنابراین می‌تواند عمدتا بر ادعای شفاهی دوترته تکیه کند.»

فردیناند مارکوس؛ رییس جمهوری فیلیپین، که در ژوئن 2022 به قدرت رسید، ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «چین اصرار دارد که چنین توافق محرمانه‌ای وجود داشته است، اما من از هیچ یک مطلع نیستم. من چیزی در مورد این توافقنامه پنهانی نمی‌دانم، ما شریک و متحد ایالات متحده هستیم و اگر چنین توافق محرمانه‌ای وجود داشته باشد، آن را لغو می‌کنم.»

دوترته در طول شش سال ریاست جمهوری خود با رییس جمهوری چین؛ شی جین پینگ، روابط صمیمی برقرار کرد و در عین حال آشکارا با ایالات متحده به دلیل انتقاد شدید آن از مبارزات مرگبارش علیه مواد مخدر غیرقانونی، اعلام نارضایتی کرد.

در حالی که دوترته در سفر سال 2016 خود به رقیب اصلی واشنگتن موضع تقریبا ضد آمریکایی اتخاذ کرد، اما دوترته گفته است که هیچ توافقی با پکن که بتواند قلمرو فیلیپین را به خطر اندازد، منعقد نکرده است. با این حال، او اذعان کرد که او و شی توافق کردند که «وضعیت موجود» را در آب‌های مورد مناقشه حفظ کنند تا از جنگ احتمالی جلوگیری کنند.

در این میان، فردیناند مارتین روموالدز؛ رییس مجلس نمایندگان فیلیپین که پسر عمو و متحد سیاسی مارکوس است، دستور تحقیق درباره آنچه که برخی «توافق جنتلمن» یا «ترتیبات ویژه موقت» می‌خوانند را صادر کرده است.

منطقه بحران

چین مدت‌هاست که مانیل را به «نقض تعهدات» و «اقدام غیرقانونی» در دریای چین جنوبی متهم کرده است. به غیر از چین و فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعاهای همپوشانی در دریای غنی از ذخایر ماهیگیری، گاز و نفت دارند.

گفتنی است؛ پکن از به رسمیت شناختن حکم داوری بین‌المللی در سال 2016 توسط یک دادگاه وابسته به سازمان ملل که ادعاهای گسترده چین مبنی بر دلایل تاریخی پکن بر حاکمیت بر جزایر دریای جنوبی چین را باطل می‌داند، خودداری کرده است.

درگیری‌ها بین پکن و مانیل از سال گذشته بر سر جزایر مورد ادعای طرفین شعله‌ور شده است و نیروهای گارد ساحلی چین با توپ‌های آب پرفشار به سمت کشتی‌های گشتی فیلیپینی شلیک کردند. آن‌ها همچنین یکدیگر را به مانورهای خطرناک متهم کرده‌اند.

سایه آمریکا بر دریای جنوبی

در این میان، ایالات متحده هیچ ادعایی در مورد دریای چین جنوبی ندارد، اما کشتی‌ها و جت‌های جنگنده نیروی دریایی خود را برای عملیات‌های آزادی ناوبری که ادعاهای چین را به چالش می‌کشد، مستقر کرده است.

ایالات متحده بارها هشدار داده است که موظف به دفاع از فیلیپین به عنوان قدیمی‌ترین متحد خود در آسیا است و در صورتی که نیروهای فیلیپینی، کشتی‌ها یا هواپیماهای آن‌ها در محدوده دریای جنوبی چین، مورد حمله مسلحانه قرار گیرند، موظف به اقدام متقابل است.

دیگر خبرها

  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • حماس: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است