Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@00:08:10 GMT

موانع پیش روی توسعه صادرات صنعت مبلمان

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۱۱۰۹

موانع پیش روی توسعه صادرات صنعت مبلمان

به گزارش افکارنیوز،

 موانع توسعه صادرات صنعت مبلمان امشب ۲۵ شهریورماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت.

عزیزی هریس رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صمت با اشاره به اینکه وظیفه ما حمایت از بدنه تولید کشور است گفت: در این زمینه کم‌کاری صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما بحث ترخیص موردی را حتی در گمرک دنبال کردیم لذا مکاتبات زیادی صورت گرفته به طوری که بخشنامه و فراخوانی صادر شد تا واحدهایی که مشکل دارند مراجعه کنند و بابت ترخیص کالاها تصمیم‌گیری شود.

عزیزی با اشاره به اینکه باید در بدنه تولید، مواد اولیه تبدیل به محصول شود گفت: تولید کننده به دنبال تامین مواد اولیه است ،مواد اولیه باید به کارخانجات باز گردد .

او خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های صنعت مبلمان این است که مشارکت فعالان این حوزه در نمایشگاه‌های خارجی کم است. صنعت مبلمان پتانسیل خوبی دارد ،اگر مشکل ارزی کشور برطرف شود و بحث زراعت چوب را به خوبی دنبال کنیم می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای این صنعت ببینیم و لذا امیدواریم به آن عدد صادراتی که مطلوب است برسیم.

رئیس اداره صنایع سلولزی وزارت صنعت با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی وظیفه ما در وزارت صمت است افزود: ارزش افزوده در صنعت مبلمان وجود دارد که عدد بالایی است . چوب خام تبدیل به اوراق فشرده می شود و در نهایت مبلمان ساخته می‌شود، ما در زمینه واردات مواد اولیه تا جایی که امکان داشت تلاش کردیم احتیاجات فعالان این بخش را فراهم کنیم و پیگیر کارهای آنها باشیم .

او با اشاره به مسائل ارزی که در کشور وجود دارد اظهار کرد: تولیدکنندگان از بابت تهیه مواد اولیه و تخصیص ارز در محدودیت قرار دارند، لذا بر اساس نیازی که  دارند توصیه نامه ای تهیه و در اختیار رابطمان در بانک مرکزی قرار گرفته است تا پیگیری صورت گیرد.

مواد اولیه به گمرک رسیده اما بانک مرکزی تخصیص ارز نمی دهد

علی رسول زاده نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اگر صنعتگران خودشان کار کنند قطعاً هیچ نیازی به حمایت نداریم گفت: بیست چهارشنبه را گذرانده ایم اما ارزی را دریافت نکرده ایم، از وزارت صنعت می‌خواهیم تا توصیه نامه‌ای به بانک مرکزی بفرستد اما پاسکاری صورت می‌گیرد.

او با اشاره به کالاهایی که در گمرک است افزود: مواد اولیه به گمرک رسیده اما بانک مرکزی تخصیص ارز نمی دهد، میلیاردها دلار سرمایه مملکت در گمرکات روز به روز از بین می رود و اجازه نمی‌دهند صنعتگر مواد اولیه‌اش را به کارخانه ببرد.

رسول زاده با اشاره به اینکه اگر به روند تولید وزارتخانه‌ها، گمرک و دیگر سازمان ها کمک کنند وضعیت بهتر می شود اما جلوی ما سنگ می‌اندازند، ادامه داد: متاسفانه فقط کلی‌گویی می‌کنند، در وزارت صنعت تیم های کارشناسی تلاش می‌کنند اما نمی‌دانیم که موضوع از کجا نشأت می گیرد، یک روز بانک مرکزی می‌گوید که تخصیص ارز صورت گیرد و از صرافی های مجاز ارز تامین کنید اما پول به صراف می‌دهیم و با کلاهبرداری به شکل شفاف و راحت روبرو می‌شویم، صرافان زیر نظر بانک مرکزی، میلیون‌ها دلار در دی ماه سال گذشته از تک تک همکاران ما،  پول گرفتند و متواری شدند.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید داوری کند که آیا کار درست انجام شده است یا نه گفت: تیم اجرایی کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند، زیرا سیاست‌گذاری‌ها غلط است.

رسول زاده با اشاره به این‌که اگر سال گذشته ۷۰ الی ۸۰ میلیون دلار صادر کردیم موفقیتی بزرگ بود افزود: ما از بانک مرکزی ارز نمی‌خواهیم فقط شش ماه اجازه دهد تا کالا‌هایی که ثبت سفارش شده تبدیل به ارزش افزوده شود، کافیست ۳۰ درصد  از آن کالاها را صادر کنیم و لذا ما خودمان تامین ارزی را می‌توانیم انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه اکثر کارخانجات ما امروز تعطیل هستند ادامه داد: ما به ۶ ماه زمان نیاز داریم، یکسری تصمیمات خلق الساعه‌ای از سوی وزارتخانه‌ها گرفته می شود که خوب نیست. جلسات کارشناسی و تخصصی با مدیرکل صنایع سلولزی و مدیرکل صنعت برگزار کردیم و لذا به یک جمع بندی و صورتجلسه رسیده‌ایم و تشخیص داده شده جهت تامین مواد اولیه صنعت سلولزی مساعدت شود.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با اشاره به اینکه در زمینه تولید ام دی اف خام هیچگونه مزیتی نداریم بیان کرد: ما در منطقه خشک قرار داریم و جنگلی وجود ندارد، در سال ۱۳۳۶، ۱۸ میلیون هکتار جنگل داشتیم امروز به ۱۳ هزار هکتار رسیده است.

رسول زاده با اشاره به اینکه جنگل ما با تنفس چند ساله‌ای مواجه شده است افزود: سازمان حفظ نباتات ورود چوب با پوست را ده‌ها سال است که ممنوع کرده است و حتی رئیس جمهور برای آن دستور صادر کرده که واردات چوب خام آزاد باشد، اما اجازه واردات نداده اند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مبلمان صنایع سلولزی صنعت مبلمان گمرک گمرک مبلمان صنایع سلولزی صنعت مبلمان صنایع سلولزی صنعت مبلمان مواد اولیه بانک مرکزی رسول زاده تخصیص ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اظهار کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود، تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد، همچنین واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است،   طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند. همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • با رزرو تور کیش، این نمایشگاه‌های جذاب جزیره را در 1403 از دست ندهید
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته