Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-09@00:23:13 GMT

مسافران ایرانی؛ زمینگیر پروازهای‌خارجی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۱۴۹۱

مسافران ایرانی؛ زمینگیر پروازهای‌خارجی

همشهری آنلاین - محمد باریکانی: خطوط هوایی خارجی و برخی خطوط هواپیمایی داخلی از اسفندماه سال گذشته تاکنون که پاندمی کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده است، پول مردم را گرفته‌اند و رفته‌اند و سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیر بازگرداندن پول‌های رفته مردم نیست. این جمله‌ای است که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری گفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاندمی کرونا نه تنها در ایران که بسیاری از خطوط پروازی جهان را نیز متاثر کرد و برخی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان را به تعدیل نیرو و زمینگیر شدن پروازها ناچار کرد. در این میان اما تنها چند خط پروازی توانسته‌اند مسیرهای بین‌المللی پروازهای جهان را پس از یک وقفه طولانی به یکدیگر متصل کنند. براساس آنچه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری می‌گوید، تمام این اقدامات با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته است و حالا که این مشکلات پیش‌آمده، مسئولان این سازمان می‌گویند آیین نامه‌ای برای بازگرداندن پول مسافران خطوط پروازهای خارجی ندارند.

پیگیری همشهری از فعالان صنعت گردشگری از جمله حرمت‌الله رفیعی مشخص کرده است که خط پروازی اصلی ترکیه در ایران که مدتی بازار پروازهای خارجی کشور به مقصد ترکیه را نیز در اختیار خود گرفته‌اند و ایرلاین‌ های داخلی در این مسیر را متضرر کرده بود، از اسفندماه سال گذشته تاکنون پول مسافران ایرانی که برای خرید بلیت پروازهای کنسل شده به آن خط پروازی از طریق دفاتر خدمات مسافرتی پرداخت شده را پس نداده است.

براساس آماری که فعالان صنعت گردشگری ایران در اختیار همشهری قرار دادند، تمامی ظرفیت پروازی در نظر گرفته شده برای فروردین‌ماه سال ۹۹ تعداد ۴۴۰ هزار صندلی پرواز به مقاصد خارجی بود که از این تعداد حدود ۳۰۰ هزار صندلی تنها برای نوروز در حال فروش بود.

بازهم براساس همین آمار، حدود ۲۵ درصد ظرفیت ۳۰۰ هزار صندلی نوروزی به مسافران فروخته و پول بلیت آنها از ایرانی‌ها دریافت شده بود.  در نهایت ۷۰ هزار صندلی فروخته شده است که تعداد حدود ۳۰ هزار ایرانی بلیت سفر به ترکیه را خریداری کردند و ۸۰‌درصد ایرانی‌هایی که ظرفیت ۷۰‌هزار صندلی را پر کردند عازم کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و دوبی بودند.

برآورد همشهری حاکی است حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تنها برای سفر به ترکیه به ایرلاین‌ها پرداخت شد که هنوز بخش عمده این پرداختی‌ها به مسافران مسترد نشده است. تخمین‌زده می‌شود مبلغ بلیت پرواز به ترکیه در سفرهای نوروزی برای هر نفر ۶ میلیون تومان و برای سفر به آذربایجان و گرجستان ۳میلیون تومان و برای سفر به دوبی نیز ۴‌میلیون تومان بوده است.

براساس بررسی‌های همشهری از آمار ارائه شده توسط شرکت‌های خدمات مسافرتی ۷۵‌درصد از مسافران نوروزی بلیت سفر به مقاصدخارجی را از ایرلاین‌های داخلی تهیه کرده‌اند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران حتی به همشهری خبر داده است که خط پروازی معروف آلمان نیز که بزرگترین خط پروازی آن کشور است، از دی‌ماه سال گذشته دفتر خود در تهران را تعطیل کرد و از ایران رفت و هنوز بیش از ۵۰ میلیارد تومانی را که ایرانی‌ها برای خرید بلیت‌های پروازی از طریق شرکت‌های خدمات مسافرتی ایران به آن شرکت داده‌اند، مسترد نکرده است.

دو خط پروازی مهم و شناخته شده کشوری نیز همین مشکل را دارند و هنوز بخشی از بدهی خود به مسافرانی را که پروازهایشان از اسفندماه سال قبل تاکنون کنسل شده است، مسترد نکرده‌اند. دفاتر خدمات مسافرتی ایران پیش‌تر نیز صدای اعتراض خود را نسبت به اقدام ایرلاین‌ها در بازنگرداندن پول بلیت پروازهای کنسل شده مردمی که برای دریافت بلیت به دفاتر خدمات مسافرتی کشور مراجعه کردند و از طریق این دفاتر بلیت پرواز خریداری کردند، به گوش مسئولان هواپیمایی کشور و وزارت میراث فرهنگی رساندند. اما با این حال هنوز بخش بزرگی از مطالبات مردم از سوی ایرلاین‌ها پرداخت نشده و این موضوع مشکلات زیادی برای دفاتر خدمات مسافرتی ایجاد کرده است.

حرمت‌الله رفیعی خطاب به مسئولان شرکت هواپیمایی کشوری می‌گوید: اگر پروازها انجام نمی‌شود چرا مجوز پروازهای خارجی را صادر می‌کنید؟ در همین مسیر ترکیه بارها مجوز فروش بلیت پرواز صادر کردید و آنها هم بدعهدی کردند و پروازها را برقرار نکردند. در حالی که بلیت پرواز به ترکیه فروخته شده است.

او می‌گوید: مجوز داشتن پرواز را سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌کند و سیستم فروش بلیت هم توسط ایرلاین برای آژانس‌ها باز می‌شود و بعد که پروازی بدعهدی می‌کند به آژانس‌ها می‌گویند بلیت نفروشند. خب تکلیف مردمی که بلیت پروازها را خریداری کرده‌اند چه می‌شود؟

حرمت‌الله رفیعی حتی به گرانی بلیت پروازهای خارجی در برخی ایرلاین‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت به ترکیه که سال گذشته تا ۵ میلیون تومان بود امسال به ۸۰ میلیون تومان رسیده است و در همین شرایط باز هم خطوط پروازی آن کشور در برقراری پروازها بدعهدی می‌کند. 

صنعت حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های اصلی صنعت گردشگری در جهان است. اما کرونا کاری با این صنعت کرد که براساس برآوردهای سازمان‌های جهانی هوانوردی، تنها در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری خسارت جهانی کرونا به این صنعت ۲۵۲‌میلیارد دلار برآورد شد.

سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد: شمار مسافران هوایی بین‌المللی تا اواسط شهریورماه گذشته حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰‌میلیون نفر معادل دو سوم افت کرده و درآمد شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان نیز در همین مدت ۲۳۵ میلیارد دلار ریزش کرده است.

مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اما معتقدند تنها صنعت هوانوردی ایران نیست که از کرونا آسیب دیده است. به گفته کارشناسان صنعت هوانوردی، تصور اولیه آن بود که صنعت حمل‌ونقل هوایی تا آخر سال ۲۰۲۱ به قبل از کرونا بازگردد. اما این امکان میسر نیست و به همین دلیل مجامع جهانی صنعت هوانوردی سال ۲۰۲۴ را برای بازگشت صنعت هوانوردی به شرایط پیش از کرونا مطرح کرده است.

کد خبر 549615 برچسب‌ها هواپیما - پروازها كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هواپیما پروازها كرونا در ايران سازمان هواپیمایی کشوری دفاتر خدمات مسافرتی پروازهای خارجی صنعت هوانوردی میلیون تومان بلیت پروازها هزار صندلی ایرلاین ها بلیت پرواز خط پروازی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور فعال معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت

مدیرکل اروپا، آمریکا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) وزارت نفت از حضور فعال معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی این وزارتخانه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت خبر داد.

به گزارش شانا، سید مهدی سیدی گفت: دیپلماسی فعال وزارت نفت در حوزه انرژی در دولت سیزدهم و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی این وزارتخانه فراتر از فروش نفت خام از قبیل صادرات خدمات فنی و مهندسی، صدور دانش و فناوری، و همکاری‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مراکز علمی و فناوری صنعت نفت ایران با همتایان خارجی است.

وی برپایی نخستین غرفه مستقل معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی در نمایشگاه نفت؛ برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌های «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به قطب گازی منطقه»، «چشم‌انداز صنعت نفت و گاز آفریقا و تدوین نقشه راه توسعه همکاری‌ها»، «ارائه آخرین چشم‌انداز اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف در افق ۲۰۵۰» و «آخرین گزارش ارزیابی هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم» با حضور مدیران، استادان، متخصصان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی؛ پیگیری حضور حداکثری هیئت‌های فنی و تخصصی و شرکت‌های توانمند بین‌المللی صنعت نفت و گاز در نمایشگاه از کشورهایی مانند آلمان، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه، بلاروس، ترکیه، کانادا، هندوستان، اتریش، ترکمنستان و ازبکستان؛ دعوت از سفیران خارجی و مقام‌های اقتصادی برای حضور در آیین گشایش رسمی و بازدید از نمایشگاه؛ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور برای حضور در نمایشگاه و معرفی ظرفیت‌های خود با همکاری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت به بازارهای جهانی؛ ملاقات با شرکت‌های ایرانی فعال در عرصه بین‌المللی و شرکت‌های خارجی فعال در صنایع نفت و گاز ایران و بررسی روند اجرای پروژه‌ها و رسیدگی به موانع و چالش‌ها را از برنامه‌های معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برشمرد.

در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بخش‌های مختلف ازجمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت حضور دارند.

نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین رویداد نفتی ایران، با حمایت و سیاست‌گذاری وزارت نفت، از سوی شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود و شرکت‌های اصلی وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، شرکت‌های زیرمجموعه و تابع آن‌ها و دست‌اندرکاران اصلی صنعت نفت، در آن حضور جدی و فعالی دارند.

این رویداد با شعار «صنعت نفت، جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» روزهای ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت نشان‌دهنده شکست پروژه تحریم است
  • حضور فعال معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت
  • ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی پروازهای داخلی و خارجی
  • این جنگنده ایرانی را با اف ۳۵ و اف ۲۲ مقایسه نکنید
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت
  • هشت نکته درباره سخنان دوم بانکی‌پور: حواس‌تان به سفره مردم خودمان باشد
  • 8 نکته درباره سخنان دوم بانکی پور: به جای سرک کشیدن به "تختخواب" دیگران ، حواس تان به "سفره" مردم خودمان باشد
  • تقاضا برای خدمات cip همچنان بالا است/ روزانه چند نفر از خدمات cip در ایران استفاده می‌کنند؟
  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • کرواتها ایرانی هستند نه خارجی! (عکس)