Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@14:40:15 GMT

کانال اصلاح‌طلب: جو بایدن دشمنی خطرناک‌تر از ترامپ است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۱۵۰۱

کانال اصلاح‌طلب: جو بایدن دشمنی خطرناک‌تر از ترامپ است

کیهان: کانال تلگرامی «رسانه‌های اصلاح‌طلب» با اشاره به موضع‌گیری اخیر جوزف بایدن نوشت: او از ترامپ خطرناک‌تر است.
در حالی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب تلاش دارند ضمن تحریف مواضع دموکرات‌ها، از بایدن چهره‌ای مثبت به نفع ایران بتراشند، کانال مذکور نوشت: در بستر رابطه پُرتنش ایران با تیم ترامپ، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات از راهکار متفاوتی در قبال ایران در صورت پیروزی سخن گفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و تنبیه کمپانی‌ها و نهاد‌های مالی غیرآمریکایی در صورت ارتباط با ایران عملاً از متحدان اروپایی‌اش فاصله گرفته و خود را در گوشه رینگ قرار داده، بایدن مبنای سیاست اعلامی خود در برابر ایران را تلاش برای بازگرداندن اجماع در پرونده ایران می‌داند.
جو بایدن که در زمان حصول توافق هسته‌ای، جامه معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را بر تن داشت، اعلام کرده که در صورت پیروزی به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد. البته این بازگشت با پرانتز‌هایی همراه است. بایدن در یادداشت خود از بازگشت به برجام سخن گفت، اما این بازگشت را به اجرای کامل تعهدات فنی از سوی ایران منوط کرد. مسئله‌ای که تهران به صراحت از آن با عنوان خط قرمز یاد کرده و تاکید دارد که آمریکا به‌عنوان کشوری که از پای میز مذاکره برخاست، باید به این میز بازگردد.
از سوی دیگر بایدن بازگشت به برجام را به منزله نقطه آغاز مذاکرات بیشتر برای اصلاح (تغییر) توافق برجام و تمدید بند‌های مربوط به محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌داند. نقطه‌نظری که با مخالفت صریح ایران روبه‌رو شده و به‌عنوان نمونه محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه بار‌ها به صراحت اعلام کرده که برجام قابل مذاکره مجدد نیست.
از سوی دیگر بایدن درست مانند باراک اوباما راهکار مقابله با آنچه تهدید‌های ایران در منطقه خوانده را جلب اجماع بین‌المللی می‌داند. نکته‌ای که برای دونالد ترامپ از کوچک‌ترین اهمیتی برخوردار نبود و نتیجه آن نیز انزوای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در قبال ایران است.
این کانال اصلاح‌طلب در ادامه می‌افزاید: لازم به یاد‌آوری است در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده نیز برخی تحلیلگران خطر هیلاری کلینتون دموکرات را برای ایران بیش از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه می‌دانستند و اصلی‌ترین دلیل آن‌ها نیز تأکید هیلاری کلینتون به چندجانبه‌گرایی در پرونده‌هایی نظیر ایران بود.
جو بایدن در این یادداشت به صراحت به شرکای اروپایی آمریکا که از سیاست‌های یکجانبه ترامپ در ۴ سال گذشته به ستوه آمده‌اند، نوید می‌دهد که در صورت راهیابی به کاخ سفید زمین بازی جمعی را برای مقابله با ایران مهیا می‌کند. این مسئله به خودی خود برای ایران که در حال حاضر موفق به منزوی کردن تیم ترامپ در صحنه‌های بین‌المللی شده از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
جو بایدن در همین یادداشت تلاش کرده زمینه‌های همکاری با اروپا در مقابله با ایران را مشخص کند؛ از فعالیت‌های ایران در منطقه تا آزمایش‌های موشکی و ادعا‌هایی درخصوص نقض حقوق بشر در ایران. بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، از بستر مین‌گذاری شده‌ای که دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته ساخته، برای مقابله با ایران استفاده خواهد کرد، اما همان‌طور که از تیتر یادداشت او برمی‌آید قرار است با پنبه سر ببرد و برخلاف سکاندار فعلی کاخ سفید، با تدبیر این کار را انجام خواهد داد.
یادآور می‌شود بایدن در یادداشت خود خبر داده بود «فشار حداکثری ترامپ بر ایران شکست خورده و موجب انزوای آمریکا و نزدیکی ایران و چین و روسیه شده است». او در عین حال با اظهار دشمنی علیه ایران تصریح کرده بود «راه‌های زیرکانه‌تری هم برای فشار و سخت‌گیری علیه ایران وجود دارد».

منبع: فردا

کلیدواژه: جوبایدن برجام ترامپ اصلاح طلب جو بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق

انتشار اخبار مذاکره از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به گفتگو است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه هشتم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت، اوج‌گیری تنش‌ها در دانشگاه‌های امریکا در پی حمایت از غزه و پیگیری دیپلماسی اقتصادی با آفریقا پس از آسیا و برگزاری کنکور در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

ارسال چند پیام از سوی آمریکایی‌ها و سپس تکذیب آن حکایت از سردرگمی کاخ سفید همچنان مورد استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد، روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود با عنوان « پالس‌های مذاکراتی» نوشته است:

این روزها اخبار مختلفی از احتمال تبادل پیام بین ایران و آمریکا در رسانه‌ها منعکس می‌شود که باید این تبادل پیام را به منزله ارسال پالس‌های مثبت به منظور جلوگیری از تنش‌آلود شدن فضا بین دو سویه پرونده هسته‌ای یعنی ایران و آمریکا تحلیل کرد و آن را به فال نیک گرفت.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

چرا که هر مقدار شاهد کاهش تنش دو سویه باشیم می‌توان به بهبود شرایط و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک امیدوار بود. آنچه در ارتباط با موشک‌پرانی‌های ایران علیه اسرائیل اتفاق افتاد این بود که پالس‌هایی میان ایران و آمریکا تبادل شد. آمریکایی‌ها از طرق مختلف و حتی از طریق عربستان پیام دادند که قرار نیست که آمریکا وارد نبرد ایران و اسرائیل شود.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « نگرانی افراطی‌ها از احتمال مذاکره» خط گفتگوی مستقیم میان ایران و آمریکا پس از عملیات وعده صادق را پیش کشیده و می‌نویسد:

بلافاصله پس از پاسخ نظامی ایران به حملات اخیر اسرائیل، زمزمه‌های احتمال مذاکره با آمریکا افزایش پیدا کرد. اگرچه‌ ایران و آمریکا انجام چنین مذاکراتی را تکذیب کردند، اما آیا امروز بهترین فرصت برای اقدام به مذاکره مستقیم نیست؟ ‌ ایران این برتری را که با عملیات ۲۶ فروردین به دست آمد، برای چه کاری نیاز دارد؟ قرار است نگه داشته شود تا روزی که دوباره آنها احیانا با یک عملیات متقابل، ورق را برگردانند؟ تصور آنها از آینده چیست؟ کدام کشوری همیشه در موضع‌ برتری مانده و از آن خارج نشده است؟ موضع‌ برتری اگر به کار گرفتن امتیاز در دیپلماسی نخورد، قرار است به چه کار بیاید؟ البته به این پرسش تنها یک دسته‌ جواب روشنی خواهند داد؛ آنهایی که بدون ترس و واهمه می‌گویند: «ما قصد داریم این شرایط برتری را ادامه دهیم تا به یک جنگ فراگیر وارد شده و کار را یکسره کنیم». ‌آیا در میان جریان رادیکال، کسی هست که بتواند به این صراحت دست به چنین اعترافی بزند؟

روزنامه هم‌میهن نیز همین خط خبری را پیش برده و در گفتگو با سیدمحمد صدر اجرای برجام و FATF اولویت نظام را اولویت اصلی کشور خواهنده است؛ در بخشی از این گفتگو آمده است:

در عین حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

الان آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد. در شش ماه گذشته هم مشخص شد که آمریکایی‌ها به دنبال مشارکت در جنگ یا گسترش بحران در منطقه نیستند و تا این حد مشخص شده‌است که سیاست آمریکا این است که جنگ غزه در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا نکند، پای کشورهای دیگر به آن کشیده‌نشود و آمریکا درگیر یک منازعه جدید در منطقه نشود.

انتشار این دست اخبار از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به آغاز مذاکراتی است که با دادن مشوق‌هایی ایران را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مهار کند. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌ها پس از مشاهده ضرب دست ایران در عملیات وعده صادق به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش فشار بر ایران کارکرد خود را ازدست‌داده و تنها گزینه فعال روی میز گفتگو است.

در حال حاضر این سوال مطرح است که این جریان چرا تجربه های گذشته را مدنظر داشته و باور نمی کند که دشمنی امریکا با مذاکره برطرف نمی‌شود؟ واقعیت آن است که آمریکا دنبال منافع خودش در ایران است. از دیگر سو در شرایطی که عملیات وعده صادق علاوه بر نشان دادن قدرت سخت جمهوری اسلامی و اراده ملت ایران و قدرت نرمی را نیز میان جبهه مقاومت و تمامی مخالفان جبهه استکباری خلق کرده سخن گفتن از ترس برخی کشورهای منطقه از ایران امتداد دادن عملیات روانی صهیونیست بوده و تکرار آن شائبه دار می باشد.

دیگر خبرها

  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • اقدام خطرناک راننده یک خودرو در تونل‌های تهران (فیلم)