Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رشد کشورهای پیشرفته به خاطر بها دادن به رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی است و از طریق آن علوم دیگرشان را نیز توسعه داده‌اند اما در کشورمان این رشته‌ها را مغفول مانده است.

اگر نگاهی به تعداد داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ در سه رشته علوم‌تجربی، ریاضی و فنی و علوم انسانی داشته باشیم، متوجه می‌شویم تعداد شرکت‌کنندگان گروه علوم تجربی به تنهایی، چندین برابر مجموع داوطلبان رشته‌های ریاضی و فنی و علوم انسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ریشه‌یابی دقیق این عدم توازن، باید عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد، اما شاید بتوان به عنوان یکی از بارزترین و ملموس‌ترین این عوامل به وضعیت شغلی و بازار کار این رشته‌ها اشاره کرد، بسیاری از داوطلبان آینده شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را در مقایسه با فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها از جمله، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی تضمین‌شده‌تر می‌دانند.

اهمیت رشته‌های علوم پایه تا حدی است که رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با اساتید دانشگاهی و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به مهجور ماندن رشته ریاضی و فیزیک (از اصلی‌ترین رشته‌های علوم پایه) اشاره کردند و بر خطر نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی و افزایش گرایش به رشته‌های درآمدزا تأکید کردند و فرمودند: «این گرایش موجب کم شدن گرایش به رشته‌های بسیار مهمی همچون ریاضی و فیزیک شده است.»

فاجعه خالی ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز درباره کم متقاضی شدن رشته‌های علوم پایه می‌گوید، گرایش به رشته‌های علوم تجربی آنقدر زیاد شده که با فاجعه خالی ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه مواجه هستیم، برای توسعه کشور باید در دو حوزه رشته‌های علوم انسانی و ریاضی سرمایه‌گذاری کنیم چرا که رشته‌های فنی و علوم انسانی از جمله رشته‌هایی هستند که توسعه هر جامعه‌ای بر اساس آن اتفاق می‌افتد اما در کشور ما وضعیت به گونه‌ای است که داوطلبان به سمت رشته‌های تجربی گرایش پیدا کرده‌اند.

ماجرای رشته‌های علوم‌پایه هر ساله مطرح می‌شود اما تاکنون در این زمینه تغییر رویکرد یا اتفاق خاصی نیفتاده است در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد اوضاع جذب دانشجو و اشتغال در رشته‌های علوم پایه بسیار خطرناک است، خطری که زوایای آشکار و پنهان زیادی دارد. کارشناسان بر این باورند اگر توجه به این رشته‌ها تغییر ملموسی نیابد وضعیت علمی کشور دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

شرکت ۶۴۰ هزار نفر داوطلب در کنکور تجربی فاجعه است

سید نظام‌الدین میرستاری، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با اشاره به شرکت ۶۴۰ هزار نفر داوطلب در کنکور تجربی امسال اظهار داشت: این آمار فاجعه است، علوم پایه، فنی و مهندسی، ریاضی، شیمی پایه و فیزیک کسی نمی‌خواند و حدنصاب رشته فیزیک دانشگاه اصفهان پر نمی‌شود.

وی افزود: کسی که شیمی و فیزیک در دوره دبیرستان خوانده است باید در دانشگاه شیمی و فیزیک بخواند، اما رشته روانشناسی انتخاب می‌کند؛ فردی که دیپلم ریاضی دارد حقوق می‌خواند و این به دلیل بازار کار این رشته‌ها است، در صورتی که غلط فکر می‌کنند.

میرستاری با انتقاد از این‌که جامعه ما به سمت رشته‌های مورد نیاز درست هدایت نمی‌شود، بیان کرد: ۶۴۰ هزار نفر در رشته پزشکی شرکت کردند که از این تعداد تنها ۵ هزار نفر پذیرفته می‌شوند؛ رشته شیمی دانشگاه آزاد شهرضا در گذشته ۳۵۰ نفر ورودی داشت و امروز به ۱۵ نفر رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با انتقاد از این‌که بودجه داریم، اما بودجه‌ها غلط هدایت می‌شوند، تصریح کرد: در انتخاب رشته دانش‌آموزان تفکیک رشته‌ها باید درست انجام شود و اگر درست انتخاب نشود با فاجعه و بحران نیروهای متخصص در آینده روبه‌رو خواهیم شد.

گرایش به رشته تجربی ریشه در یک فرهنگ نادرست دارد

با توجه به ظرفیت محدود پذیرش در رشته‌های علوم تجربی باید گفت گرایش به رشته پزشکی اغلب برگرفته از علاقه دانش‌آموزان نیست و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل برخی نگرانی‌ها و همچنین تفکر غالب در خصوص درآمد و بازار کار به سمت رشته‌های پزشکی می‌روند و نبود ساز و کار مشخص درآمدی در بین رشته‌های دانشگاهی در کشور ما سبب شده است همواره تعداد اندکی از رشته‌ها در گروه‌های آزمایشی مختلف با استقبال مواجه شوند و بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مظلوم واقع شده و همواره در حاشیه قرار بگیرند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند گرایش به رشته‌های علوم تجربی ریشه فرهنگی دارد که عبور از آن به فرهنگ‌سازی و تشریح عواقب آن همچون سرخوردگی، ناامیدی از درس و گریز از آموزش و صد البته بیکاری نیاز دارد و خانواده‌ها به دلیل نگرانی از اشتغال و آینده فرزندانشان زمینه تحصیل و گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی را فراهم می‌کنند و این موضوع سبب شده تا در جامعه ذهنیتی شکل بگیرد که فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی یا علوم انسانی عاقبت خوبی ندارند و نمی‌توانند وارد بازار کار شوند.

باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که اگر امروز رشته تجربی یک رشته تحصیلی متورم است و تراکم دانش‌آموز در آن زیاد، محصول کار امروز و دیروز نیست بلکه یک فرهنگ نادرست در طول سال‌های متوالی مسبب این وضع بوده است؛ همان فرهنگی که در چهره هر کودک، پزشک آینده را می‌بیند، بی آن‌که بداند این کودک استعداد و توان رسیدن به آن نقطه را دارد یا خیر.

نگاه دانشجویان به نگاه کاریابی تبدیل شده است

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص کم‌اهمیتی به رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه، اظهار داشت: یکی از دلایلی که بسیاری از داوطلبان رشته تجربی را انتخاب می‌کنند، این است که نوع نگاه دانشجویان به نگاه کاریابی، تبدیل شده است و می‌خواهند از درسی که می‌خوانند به شغلی مناسب دست یابند.

وی افزود: در جامعه فعلی رشته‌های پزشکی به خصوص پزشک متخصص هم از نظر اجتماعی و هم از نظر اقتصادی رونق بیشتری دارد و این موضوع برای دانش‌آموزان کنکوری پررنگ خواهد شد، در حالی که مسائل اصلی کشور، عمدتاً به علوم انسانی برمی‌گردد.

بانکی‌پور بیان کرد: در حوزه علوم انسانی نتایج کار هنوز برای دانشجویان به جز چند رشته خاص مانند حقوق، حسابداری و روانشناسی ملموس نیست، ما باید جنبه‌های کاربردی علوم انسانی را پررنگ کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به رشته‌ها نگاه مسأله‌محور شود و به همه رشته‌ها به دید کارشناسی نگاه شود، به‌خصوص برخی رشته‌ها که زمینه بنیادی‌تری دارد و تا مقطع لیسانس کاربرد عملی در جامعه ندارد و کاربرد فکری دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرهنگ‌سازی و تعریف ساختار در این‌ خصوص عنوان کرد: باید دبیرستان‌هایی در حوزه علوم انسانی فعالیت کنند، الگوهایی که در جامعه هستند و خروجی‌های علوم انسانی نیز باید معرفی شوند.

وی ادامه داد: باید نشان دهیم که دانشجویان علوم انسانی تا چه حد می‌توانند موفق و نقش‌آفرین باشند، دبیرستان‌ها باید به این مهم، توجه بیشتری داشته باشند و فضا را برای علوم انسانی فراهم کنند.

رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هنوز به اشباع نرسیده است

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون با اشاره به استقبال بسیاری از داوطلبان کنکور از رشته تجربی گفت: رشته علوم انسانی سال‌های سال است که مغفول مانده است به علت این‌که دانشگاه‌های بسیاری حتی در روستاها و شهرک‌های کوچک به علوم انسانی می‌پرداختند و یک خروجی فوق‌العاده زیادی از دانشگاه‌ها خارج شدند که شغل نداشتند و بازار به حالت اشباع رسید.

وی با اشاره به این‌که در مقطعی از زمان همه دانشگاه‌های کوچک و بزرگ و متوسط به علوم انسانی هجوم آوردند، افزود: بعد از مدتی که علوم انسانی بازار کار آن اشباع شد و حتی در روستاها نیز یک دانشگاه زدند، دانشگاه‌های متوسط به رشته‌های فنی و مهندسی هجوم آوردند؛ بعد از مدتی نیز این رشته‌ها به حالت اشباع رسید و کار به جایی رسید که فارغ‌التحصیلان زیاد رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی در حال حاضر بیکار هستند.

ابوترابی با بیان این‌که رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هنوز به اشباع نرسیده است و ما در کشور هنوز در این زمینه کمبود داریم، عنوان کرد: در حال حاضر افراد می‌دانند در آینده اگر بخواهند شاغل شوند باید به سمت رشته‌های پزشکی بروند تا شغل پیدا کنند و به همین دلیل همه داوطلبان به سمت این رشته‌ها رفتند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ر۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: رشته های پزشکی علوم انسانی علوم پایه خالی ماندن صندلی دانشگاه ها دانشگاه آزاد شهرضا رشته های علوم پایه گرایش به رشته رشته های علوم سمت رشته فارغ التحصیلان رشته های پزشکی علوم انسانی نماینده مردم فنی و مهندسی دانش آموزان رشته ها دانشگاه ها علوم تجربی رشته تجربی بازار کار هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۱۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند

ایسنا/مازندران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مدل‌های قدیمی مسائل جامعه را حل نمی‌کند، گفت: علم به خودی خود نمی‌تواند مسائل جامعه را حل کند بلکه با خلاقیت در مواجه با مسائل پیچیده راهکار ارائه می‌دهد.

محمدمهدی طهرانچی ۱۰ اردیبهشت در اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در جمع اساتید گروه کشوری علوم اجتماعی در چالوس در ابتدای سخنان خود با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: در دورانی زندگی می‌کنیم که انسانیت به مسلخ رفته است و نظام علمی در خدمت حاکمیت نظام سلطه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این نظام سلطه یک چهره‌ای داشت که بسیار بزک شده بود اما درون این چهره و پشت آن چهره کریهی است که جز قدرت و پول چیزی نمی‌شناسد، افزود: امام راحل مکتبی را بنیان نهادند که طوفانی را به پا کرد که امروز بیش از هر زمانی چهره کریه این نظام سلطه را آشکار می‌کند.

وی تصریح کرد: دموکراسی، حقوق بشر و کودک، محیط زیست و یونسکو از واژه‌های زیبایی هستند که با کشتن ۱۵ هزار کودک و حمله به معترضان در متن دانشگاه به مسلخ رفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات بی رحمانه نظام ظلم و صهیونیست در مقابل علم و زنان، بیان کرد: نظام سلطه دانشگاه و زن و کودک نمی‌شناسد و باید گفت طوفان، دستکش مخملی را برده است و مشت آهنین هویدا شده است.

طهرانچی با تاکید براینکه این‌روزها غرب بدون نقاب و واکنش در مقابل مقام دانشجویان و اساتید دانشگاه را می‌توان دید، افزود: امسال روز معلم کلید واژه «من‌هم یک پروفسورم» در فضاهای رسانه‌ای و مجازی منتشر خواهد شد.

وی در ادامه به کاهش ورودی‌های علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاه آزاد اسلامی  پرداخت و گفت: در حوزه علوم اجتماعی این گرایش کمتر بوده است که باید علت‌یابی و سپس برای آن راه حل ارائه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تعداد دانشجویان در حوزه علوم اجتماعی را چهار هزار و ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۰ درصد در تهران مشغول به تحصیل هستند و اگر این روند ادامه یابد تعداد دانشجویان در سال‌های آینده در این رشته کاهش بیشتری خواهد یافت.

طهرانچی با بیان اینکه انتخاب رشته، سرمایه گذاری فرد برای آینده خود است، خاطر نشان کرد: در دو دهه قبل اقبال رشته‌های جامعه شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی بالا بود و گرایش به علوم سیاسی نیز بدین گونه بود اما در حال حاضر رشته مدیریت و اذناب آن گرایش بیشتری یافته است.

وی با بیان اینکه انتخاب رشته یک برایند فردی است اما فرایند جمعی آینده کشور را رقم می‌زند، افزود: نسل جوان دیگر برایش مدرک تحصیلی و اعتبار دانشگاه ملاک نیست.

این مسئول اشباع کاذب اطلاعات را موجب عوض شدن نگاه بچه‌ها به آموزش عالی دانست و گفت: فرزندان ما تصویر را از دریچه دیجیتال می‌گیرند.

طهرانچی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان با اعضای هیئت علمی و اساتید به نوعی همخوانی ندارد، تاکید کرد: ناترازی در دانشگاه یک مسئله است که باید اصلاح شود و مسئله شناسی ما باید دقیق باشد.

وی با بیان اینکه چهارگانه کنش تنها علم نیست بلکه بینش، توانش، دانش و گرایش هست، گفت: یکی از اشکالات این است که همت بچه‌ها را کوچک کردیم و توانش را پایین آوردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه فضای مجازی توانش بچه‌ها را به سمت توانایی‌های عاریتی سوق داده است، گفت: غضب و وحشت تقویت شده است و فکر می‌کنند خیلی توانمند شده‌اند.

طهرانچی با اشاره به نقش مهم ایمان در تقویت فرزندان و با تاکید بر اینکه مدل‌های قدیمی مسائل جامعه را حل نمی‌کند، اظهار کرد: علم به خودی خود نمی‌تواند مسائل جامعه را حل کند بلکه با خلاقیت در مواجه با مسائل پیچیده راهکار ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید جامعه پرداز باشد، افزود: بچه‌های ما به جای دانایی به دنبال توانایی هستند و سودمندی را در توانایی می‌بینند.

طهرانچی با بیان اینکه باید از دریچه توانایی با بچه‌ها سخن گفت، یادآور شد: باید از دریچه توانایی مهارت، خلاقیت و نوآوری را به سمت آن‌ها سوق داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود