Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:08:51 GMT

اقدمات اولیه در مواجهه با فرد حادثه‌دیده

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۲۰۰۵

اقدمات اولیه در مواجهه با فرد حادثه‌دیده

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک کارشناس فوریت‌های پزشکی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بهتر است همه افراد دوره‌های همیاران اورژانس را طی کنند، گفت: اقدامات اولیه در برخورد با بیمار حادثه‌دیده متفاوت است.

حسین صالحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدام افراد مبتدی در مواجهه با بیماران حادثه‌دیده با بیان اینکه بهتر است افراد ناوارد دوره‌های همیاران اورژانس را طی کنند، اظهار کرد: اقدامات اولیه در برخورد با بیمار حادثه‌دیده مانند مشکلات قلبی، تشنج، خفگی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. متفاوت است و گاهی ممکن است روش‌های نامناسب مشکل مصدوم را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه درد قلبی ( آنژین صدری) با حمله قلبی تفاوت دارد، گفت: هرگاه به علت تنگی شریان‌های کرونر خون‌رسانی به عضله قلب به میزان کافی صورت نگیرد و شخص دچار درد  قلبی شود، فرد در حین فعالیت، هیجان و اضطراب دچار درد در قفسه سینه شده، احساس درد به صورت سنگینی، فشار، خفگی و انقباض در عضله سینه احساس می‌شود که گاهی این درد به پشت، گردن، فک، بازوها ( بیشتر بازوی چپ) رسیده و برخی اوقات درد در بالای شکم نیز احساس می‌شود، به‌علاوه کبود شدن لب‌ها، تنگی نفس و احساس ضعف عمومی نیز در فرد مشاهده شده و طول مدت درد ۳ تا ۵ دقیقه است.

وی به اقدامات اولیه در مواجهه با فردی که دچار درد قلبی یا آنژین صدری شده است، اشاره کرد و افزود: مصدوم را باید از فعالیت باز نگه‌داشته و به او کمک کنیم تا نشسته و زانوان خود را خم کند و بهتر است به‌حالت درازکش نخوابد، اطراف مصدوم خلوت شود، پوشش‌های دور گردن او را شل کرده و در صورت داشتن قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین آن را زیر زبان وی قرار دهیم، اگر درد او برطرف نشد می‌توان به‌فاصله هر ۵ دقیقه یک بار و تا ۳ بار قرص را زیر زبان او قرار داد، البته مصرف این قرص باید همراه با کنترل فشار خون، مشورت با پزشک و یا نیروی اورژانس صورت بگیرد.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی در ادامه گفت: بسیاری از افرادی که از آنژین صدری رنج می‌برند داروهای ویژه‌ای همراه خود دارند، یکی از این داروها همان نیتروگلیسیرین قرمز رنگ است، این دارو عروق را گشاد کرده، خون‌رسانی به عضله قلب را بیشتر و درد را برطرف می‌کند، تا رفع کامل درد بهتر است چیزی به مصدوم خورانده نشود و اگر درد با مصرف قرص از بین نرفت، فرد دچار سکته قلبی شده و باید سریع به مرکز درمانی ارجاع داده شود.

سکته قلبی

صالحی درباره سکته قلبی توضیح داد: این مشکل توقف کامل خون‌رسانی به بخشی از عضله قلب است که در این حالت یک یا چند شریان انسداد پیدا می‌کند، احساس درد شدید و فشار ناگهانی در سینه که گاهی به بازو، گردن و فک انتشار پیدا کرده و بیمار سعی می‌کند با تغییر وضعیت از این درد نجات یابد، حالت تهوع، استفراغ و تعریق شدید پیدا کرده و بیمار ممکن است علت این مشکل را به سوء هاضمه و غذایی که مصرف کرده نسبت دهد، مصدوم دچار تنگی نفس و ترس شدید شده، نبض گاهی نامنظم، فشار خون پایین، پوست سرد و رنگ‌پریده و هوشیاری کم ‌شود، باید توجه داشت که تنوع علائم وجود دارد و مشکل در تشخیص سکته وجود دارد اما در افراد مسن احتمال سکته قلبی با این علائم بالا است.

وی با تاکید بر اینکه نباید بیمار دچار سکته قلبی را حرکت داد، گفت: دردی که بیشتر از ۱۰ دقیقه و گاهی ساعت‌ها یا روزها طول کشیده و با استراحت و مصرف قرص بهبود نیابد، سکته قلبی است، در اولین اقدام باید نیروهای اورژانس را خبر کرد، نبض و تنفس او کنترل شود و در این فاصله می‌توان دو عدد قرص آسپیرین جویدنی با دوز ۸۰ میلی‌گرم در صورتی که بیمار سابقه حساسیت، آسم و مشکلات گوارشی در روزهای اخیر نداشته باشد، به وی خورانید، باید توجه کرد که هرچه فاصله بین شروع درد و رسیدن به مرکز درمانی کمتر باشد احتمال نجات بیمار بیشتر است.

تشنج

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه تشنج اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است، تصریح کرد: در تشنج عمومی اختلال به تمام قسمت‌های مغز انتقال یافته، فرد بی‌هوش شده و مشکل در فعالیت اندام‌ها ایجاد می‌شود اما در تشنج موضعی اختلال در یک نقطه از مغز باقی می‌ماند، در یک قسمت از بدن لرزش یا اسپاسم رخ داده و فرد بیمار از هوش نمی‌رود.

صالحی با بیان اینکه به تشنج طولانی‌مدت صرع می‌گویند، گفت: تشنج اگر به صورت مکرر و در طول زمان تکرار شود و علت آن ضایعات مغزی مانند آبسه، تومور، سکته‌های مغزی یا اختلالات خاصی مانند کاهش قند خون یا تب بالا در بدن نباشد، صرع تلقی می‌شود.

وی به علائم و نشانه‌های وقوع تشنج اشاره کرد و توضیح داد: در مرحله اول ناگهان مصدوم به زمین می‌افتد سپس برای چند لحظه بدن وی سفت و سخت و لب‌های او کبود شده، صورت و گردن او به صورت غیر عادی پرخون می‌شود، در مرحله دوم ماهیچه‌های بدن او شل شده و شاهد حرکات تشنجی به صورت انقباض و انبساط اندام‌های ماهیچه‌ای بدن هستیم، در این مرحله تنفس مصدوم دچار مشکل شده، دهان وی قفل و کف در اطراف دهان مریض دیده می‌شود و گاهی به دلیل گاز گرفتن زبان، آن کف ممکن است آغشته به خون شود، بی‌اختیاری در دفع ادرار و مدفوع دیده می‌شود و مصدوم پس از هوشیاری احساس خواب‌آلودگی و سرگیجه دارد.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی به اقدامات اولیه برای برخورد با مصدوم تشنجی اشاره و بیان کرد: لازم است مصدوم را روی سطح صاف خوابانده و از سر او حفاظت کنید، وسایل اطراف مصدوم را خلوت کرده و بالشت یا پتویی به‌منظور ضربه نخوردن در زیر سر وی قرار دهید، پوشش‌های تنگ اطراف مصدوم را آزاد کنید، هنگامی که تشنج پایان یافت وی را به پهلو  بخوابانید، به دنبال نشانه خاص همراه بیماران مانند کارت مبتلا به صرع بگردید که تشخیص دهید این بیمار مبتلا به صرع است، پس از اتمام حمله در کنار مصدوم بمانید اگر متوجه شدید که تشنج بیشتر از ۵ دقیقه است، علت مشخصی ندارد و بیدار شدن وی طولانی است با اورژانس تماس بگیرید، هیچ‌گاه در حالت تشنج خوراکی یا نوشیدنی به بیمار ندهید سعی نکنید وی را بیدار کنید و دست و پای مصدوم را برای جلوگیری از تکان‌ها نگیرید تنها باید از او حمایت شود، تلاش نکنید چیزی را بین دندان‌های او قرار دهید و او را به مکان دیگری انتقال ندهید.

خفگی با گاز سمی

صالحی با بیان اینکه استنشاق گازهای سمی می‌تواند منجر به ترکیب این مواد با خون شده و سبب شود اکسیژن کافی به خون نرسد و تنفس متوقف شود، گفت: بیشترین افراد در معرض این آسیب کارگران خشکشویی، مکانیک اتومبیل، کارگران معدن و آشپزها هستند، از سایر علل آن می‌توان به روشن کردن وسایل نفت‌سوز در محیط‌های سربسته و بدون تهویه مانند حمام و دود ناقص حاصل از سوخت اتومبیل‌ها اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه گاز مونوکسید کربن بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است، افزود: علت مسمومیت با این گاز آتش‌سوزی است، خطر مسمومیت با مونوکسید کربن در یک محیط بسته بسیار زیاد و خطرناک است زیرا می‌تواند بینایی، تصمیم‌گیری و قضاوت را مختل کند، علائم اولیه مسمومیت سردرد، گیجی، اغتشاش فکری و تهوع است سپس هوشیاری کم شده و به اغما ختم می‌شود، در مسمومیت‌های شدید ایست قلبی هم رخ می‌دهد و در صورتی که درمان نشود به مرگ منجر خواهد شد.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با اشاره به اینکه اولین قدم در درمان خفگی با هر گاز سمی این است که مصدوم را از آن محل خارج کرده و به یک فضای باز برده شود، اضافه کرد: در و پنجره‌ها باز شود، سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شده و به سرعت مصدوم به مراکز درمانی برده شود.

فرد تصادفی

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با اشاره به اینکه فرد تصادفی ممکن است دچار آسیب نخاعی شده باشد، بیان کرد: اگر خطر حیاتی مصدوم را تهدید نمی‌کند، فرد را جا به جا نکنید، در نخستین گام با نیروهای امدادی تماس گرفته، سعی کنید صحنه را ایمن و از شلوغ کردن صحنه خودداری کرده و راه را برای رسیدن آمبولانس باز کنید، به مصدوم چیزی نخورانید و اگر خطر آتش‌سوزی وجود دارد اتصال باتری اتومبیل را قطع کنید.

افت قند خون 

صالحی با بیان اینکه اگر قند خون به کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی لیتر برسد، فرد دچار کاهش قند شده است،  گفت: افرادی که انسولین و یا قرص کاهش قند خون مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود قند شوند، مصرف غذای ناکافی و تاخیر در آن، استفاده از قرص‌های کاهش‌دهنده قند خون ( دوز بالای انسولین)، فعالیت بدنی شدید، اسهال و استفراغ و مصرف الکل سبب کاهش قند خون می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سطح قند خون ممکن است در شب کاهش پیدا کند، بیان کرد: فرد ممکن است آن را احساس نکند، همیشه باید مقداری قند را در کنار خود داشته باشید، تعریق شدید، گرسنگی، ضعف، تاری دید، سرگیجه و سردرد از علائم افت قند خون است و اگر اقدام درمانی صورت نگیرد ممکن است هوشیاری از دست برود.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی در خصوص اقدامات اولیه هنگام کاهش قند خون توضیح داد: فورا چند عدد قند، چند آبنبات یا نصف لیوان مایعات غیر رژیمی بنوشید، هرگونه برنامه شدید فیزیکی و رانندگی متوقف شود، سطح قند را اندازه‌گیری کرده و اگر بهبود نیافتید رژیم ذکر شده را مجددا تکرار کنید، پس از اینکه اوضاع مساعدتر شد مقداری غذای دیرجذب مانند پروتئین، نان سوخاری و ... میل کنید.

صالحی با بیان اینکه اگر قبل از خواب غذای ناکافی مصرف شود، احتمال افت قند در نیمه شب وجود دارد تاکید کرد: در بیمارانی که انسولین ریگولار یا شفاف مصرف می‌کنند، سه ساعت پس از تزریق انسولین و در بیمارانی که انسولین شیری استفاده کرده، عصرها و یا قبل از شام احتمال افت قند وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری مصدوم کارشناس فوریت های پزشکی اقدامات اولیه کاهش قند خون حادثه دیده سکته قلبی افت قند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۲۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات مصدوم حادثه سقوط از آبشار ورخامن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران از امدادرسانی نیرو‌های امدادی و عملیاتی این جمعیت به فرد سقوط کرده از آبشار ورخامن منطقه دراز کش خبرداد.

دکتر غلامعلی فخاری گفت: با اطلاع مرکز کنترل هماهنگی و عملیات استان خبری مبنی بر سقوط یک نفر از آبشار ورخامن منطقه درازکش دریافت شد که گروه ملیاتی پایگاه امداد و نجات مرحوم رمضانی شهرستان بندپی در کمترین زمان به محل حادثه اعزام شدند.

 فخاری افزود: نجاتگران پس از دسترسی به مصدوم، کمک‌های اولیه و اقدامات پیش‌بیمارستانی را برای او انجام دادند و مصدوم تحویل عوامل اورژانس شد.

دیگر خبرها

  • انفجار در پارک پرواز تبریز/ ۴ نفر مصدوم شدند
  • حادثه رانندگی با ۱۴ مصدوم در محور سقز _ دیواندره
  • انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود
  • نجات مصدوم حادثه سقوط از آبشار ورخامن
  • امدادرسانی به ۷ حادثه دیده در ارتفاعات البرز
  • یک کشته و ۹ مصدوم در حادثه سقوط مینی بوس به دره در باغملک
  • امدادرسانی به ۶ حادثه دیده در ارتفاعات البرز
  • انفجار منزل مسکونی در قم یک مصدوم داشت
  • طبیعت‌گرد ۵۸ ساله اشنویه‌ای از مرگ حتمی نجات یافت
  • نجات طبیعت‌گرد ۵۸ ساله از مرگ حتمی در اشنویه