Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استان زنجان سال‌ها است که به عنوان قطب برق در کشور مطرح است اما با به یدک کشیدن چنین نام پرشکوهی هنوز ۲۳ روستای آن از نعمت برق بی‌بهره است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، برق یکی از مهمترین انرژی‌های پاک است که می‌تواند برای یک اقتصاد در حال توسعه همانند کشور ما تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریباً می‌توان گفت امروز زندگی بدون این انرژی پاک میسر نیست، در همین راستا رئیس جمهور اخیرا با اشاره به اینکه از لحاظ برخور‌داری مردم در کشور از لحاظ آب و برق، می‌توانیم کشورمان را جزء کشور‌های پیشرفته مقایسه کنیم گفته بود، 99 درصد روستا‌ها در سطح کشور از برق استفاده می‌کنند و همه روستا‌های 20 خانوار به بالا و حتی در برخی مناطق روستا‌های کمتر از 10 خانوار نیز استفاده کننده از این انرژی پاک هستند که این امر افتخار بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

اما موضوع ذکر شده توسط رئیس جمهور در استان زنجان ظاهرا نمونه کامل و دقیقی ندارد؛ زیرا از لحاظ تامین انرژی برق استان زنجان همواره با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؛زندگی بسیاری از ساکنان منطقه را مختل کرد و موجب ناراحتی آنها شد. علاوه بر این برخی از روستا‌ها در سطح استان وجود دارند که هنوز از نعمت برق کلا محروم‌اند و مردمان آن‌ها چشم انتظار راه چاره مسئولان برای رسیدگی به این معضل و حل کامل مسئله هستند.

این موضوع شاید در یک لحظه عادی به نظر برسد اما حتی تصور زندگی بدون انرژی برق در قرن حاضر غیر ممکن است چراکه استانی با داشتن نام پر آوزاه قطب برق و آی تی کشور هنوز روستاهایی دارد که در خاموشی و تاریکی مطلق قرار دارد و لحظه‌ای استفاده از نعمت برق را به خود ندیده است.

با این حال مشخص نیست استانی که به عنوان قطب برق کشور شناخته شده است چرا هنوز نتوانسته حداقل در راستای بهره‌مندی تمام روستا‌ها از برق که خود در این زمینه سرآمد استان‌های دیگر است استفاده پوشش کامل شبکه سراسری برق را تجربه کند؟ با درنظر گرفتن این شرایط واقعا باید پرسید که  برق رسانی به روستاهای محروم از این نعمت در استان از سوی  شرکت توزیع برق برنامه‌ریزی شده است؟

روستاهای بالای 20 نفر تکلیف است

علیرضا علیزاده، مدیرعامل توزیع نیروی برق استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه تمام روستا‌های بالای 20 خانوار در استان از نعمت برق بهره‌مند هستند اظهار داشت: تکلیفی که بر عهده اداره توزیع برق قرار داده شده بهره‌مندسازی تمام روستا‌های بالای 20 خانوار از این نعمت است با این وجود این شرکت اقدام به برق رسانی به روستا‌هایی نیز کرده که حتی دارای جمعیتی زیر 20 خانوار در آنجا در حال زندگی است.

کرج| 15 درصد از برق تولیدی کشور به طرح "امید" اختصاص می‌یابدشهرداری قم آماده برقراری سرویس‌های مدارس است/ افزایش هزینه با فعالیت زوج و فرد سرویس‌هاواکنش اردن به سازش منامه با تل‌آویو: شرط برقراری صلح در منطقه، پایان اشغالگری استاهداف دوگانه یک طرح حمایتی از اقشار آسیب پذیر و توجه به مدیریت مصرف برق

وی افزود: در سال جاری چهار روستای زیر 20 خانوار با اعتبار یک میلیارد و 560 میلیارد تومان برق‌دار شده است، دو روستای دیگر نیز در دستور کار برق‌رسانی شرکت توزیع نیروی برق استان قرار دارد.

به گفته این مسئول در روستاهایی که کمتر از 10 خانوار در حال زندگی است، برای اداره برق صرفه اقتصادی ندارد تا روستا را برق‌دار نماید اما گاهاً با مهاجرت معکوس به روستاها، این روستاها نیز جزو اولویت‌های بالای 20 خانوار قرار می‌گیرند و شرکت توزیع نیروی برق موظف به برق رسانی به آن‌ها از طریق شبکه توزیع برق می گردد.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه روستا‌های بدون برق در کل کشور توسط توانیر آنالیز و اولویت‌بندی می‌شوند گفت: بودجه لازم توسط توانیر به شرکت‌های توزیع برق استان‌ها تزریق می‌شود و با این حال زنجان مشکلی از لحاظ تامین اعتبار لازم برای برق رسانی به روستا‌های بدون برق ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 917 روستای دارای سکنه در سطح استان وجود دارد عنوان کرد: از تعداد مذکور 894 روستا برق رسانی شده و 23 روستا هنوز از نعمت برق محروم است با این حال این روستاها نیز بر اساس اولویت‌بندی‌ موجود برق رسانی خواهند شد. یکی از اولویت‌های موجود برای برق‌دار کردن روستاها این است که از انرژی‌های خورشیدی استفاده شود زیرا روستا‌هایی وجود دارند که اهالی به صورت فصلی به روستا ورود یافته و زندگی می‌کنند و تنها چند ماه در آن مستقر هستند، بنابراین نمی‌توان هزینه‌های هنگفت برای برق رسانی این روستا‌ها از شبکه توزیع برق‌ در نظر گرفت. با این حال مشترکان این روستاها می‌توانند برای بهره‌مندی از این نعمت از انرژی‌های خورشیدی استفاده نمایند.

حال با تمام موارد مذکور، کاملاً مشخص است که استان زنجان با استاندارد‌ 99 درصدی که رئیس جمهور از بهره‌مندی برق در روستاها سخن گفته است هنوز فاصله دارد و آن طور که مشخص است در قطب برق و آی تی کشور 23 روستا هنوز از داشتن این نعمت محروم است و شاید حتی عمر کوتاه باقی مانده از دولت تدبیر و امید نیز نتواند تمام روستاهای استان زنجان را به بهره‌مندی از نعمت برق برساند.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: توزیع نیروی برق برق رسانی استان زنجان نعمت برق بالای 20 تمام روستا توزیع برق برق استان بهره مندی روستا ها قطب برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۲۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید طالبی پور ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط آب و هوای بسیار خوب و تنوع زیستی و اقلیمی مقصد مناسبی برای گردشگران است

وی بیان داشت: بوم گردی در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته و این استان نیز دارای مناطق مختلف و اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی است.

طالبی پور اظهار داشت: در مناطق گرمسیری و سردسیری استان جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که از مهمترین آنها، آبشار یاسوج، آبشار یاسوج، آبشار کمردوغ، جاذبه‌های گردشگری شهر سی سخت مانند کوه‌گل، چشمه میشی، غار ده‌شیخ، بافت تاریخی دهدشت، چشمه بلقیس چرام، دست نوشته‌های تنگ سولک بهمئی و شلال‌دون باشت است.

وی امام زادگان تاریخی همچون امامزادگان سید محمد کهگیلویه، امام زاده علی (ع) چرام و بی بی حکیمه گچساران را از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان عنوان کرد.

طالبی پور اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد، ۳۲۰ جاذبه طبیعی دارد که می‌توان با جذب بیشتر گردشگر، در این مناطق گردشگری، اشتغالزایی ایجاد و توسعه اقتصادی را میسر کرد.

کد خبر 6092075

دیگر خبرها

  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • جاری شدن سیل ویرانگر در کنیا با ۷۶ کشته
  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم