Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از احداث ۲۳ هزار سازه آبخیزداری و آبخوانداری دراین استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا، اسفندیار خزائی در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: میزان مرمت عملیات مکانیکی در حوزه آبخیزداری ۷۴۷ متر مکعب رسیده است و در دولت تدبیر و امید ۴۱ هزار و ۶۳۳ مترمعکب بند «گابیونی»، ۱۲ هزار و ۷۲۴ مترمکعب بند خشکه‌چین، ۲۹ هزار و ۹۳ مترمکعب بند سنگی – ملاتی و ۷۱ هزار و ۸۲۴ متر مکعب بند خاکی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مهمترین مزیت‌های اجرای طرح و عملیات آبخیزداری در استان جلوگیری از هدر رفت آب، فرسایش خاک، کنترل آب‌های جاری و سیلاب‌ها و نفوذ آنها به خاک و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: از سال ۸۴ یعنی آغاز اجرای طرح‌های آبخیزداری تاکنون بیش از ۲۳ هزار سازه بزرگ و کوچک آبخیزداری و آبخوانداری در این استان ساخته شده که این میزان سازه در کشور کم‌نظیر است.

خزائی اضافه کرد: با انجام اقدامات آبخیزداری از خشک شدن قنات و چشمه‌های موجود و در نتیجه مهاجرت‌های بی‌رویه آبخیزنشینان و روستائیان جلوگیری می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ آب و خاک، می توان با بکارگیری روش‌های ساده نسبت به حفظ و نگهداری پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها تلاش و از تخریب مراتع و قطع درختان جلوگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی سبب وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی و سیل و خسارات حاصل از آنها شده و هر ساله مقدار زیادی از خاک‌های با ارزش کشور از دسترس خارج می‌شود، خاکی که برای به وجود آمدن یک سانتیمتر مکعب آن ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال وقت لازم است.

خزائی با بیان اینکه آبخیزداری به عنوان علم حفاظت از آب و خاک می‌تواند مناسب‌ترین راه حل برای کاهش خسارات به منابع طبیعی باشد تاکید کرد: فعالیت‌های آبخیزداری سبب حفظ منابع ارزشمند حیاتی شده و آب‌های روان به جای تبخیر و تبدیل شدن به سیل و تخریب زمین های کشاورزی، به آرامی در زمین نفوذ می‌کند. 

وی بیان کرد: آبخیزداری به همه فعالیت‌های صورت گرفته در محدوده یک حوزه آبخیز گفته می‌شود که سبب حفظ آب و خاک و در نتیجه کاهش وقوع سیل و آثار ناشی از خشکسالی و کم آبی و همچنین  موجب کاهش میزان فرسایش و تخریب خاک‌ می‌شود و مدیریت پایدار سرزمین با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری محقق می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان آبخیزداری و آبخوانداری منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مرادی حقیقی غروب چهارشنبه در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری شهر رضوان بخش کالپوش در شهرستان میامی ضمن بیان اینکه در استان سمنان یک هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری وجود دارد، ابراز داشت: هدف از ساخت این سازه‌ها کمک به جمع‌آوری آب باران و کاهش خسارات سیلاب و کمک به بهبود سفره‌های آبخیز داری است.

وی ضمن بیان اینکه این تعداد سازه‌ها توان ذخیره سازی ۱۲ میلیون متر مکعب آب را دارد، افزود: این سازه‌های آبخیزداری توانسته به حوزه کشاورزی نیز اثرگذار باشد و به حفظ آب و خاک کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ضمن بیان اینکه شش میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره سازی شده است، ابراز داشت: با توجه به بارش‌های خوب پایان زمستان و بهار سال جاری این سازه‌ها توانسته در حفظ آب مؤثر واقع شود.

مرادی حقیقی در ادامه تصریح کرد: به صورت مستمر بازدید از سازه‌های آبخیزداری استان در دستور کار است تا در صورت نیاز به مرمت در اسرع وقت اصلاح شود.

وی افزود: خسارت‌های متحمل ناشی از سیل برحوضه‌های آبخیز طی سنوات اخیر در استان کاهش یافت به نحوی که رد پای آن در سیل اخیر شهرستان میامی و کاهش خسارات آن مشهود است.

کد خبر 6094659

دیگر خبرها

  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند