«بیحسی موضعی» را اول برای اصغر فرهادی نمایش دادیم
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۳۱۴۸
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «بی حسی موضعی» سه شنبه ۲۵ مرداد با حضور حسین مهکام، حبیب رضایی، حبیب اسماعیلی، پارسا پیروزفر، باران کوثری، محمد بحرانی و سهیل مستجابیان در موزه سینمای ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حبیب رضایی تهیه کننده و بازیگر فیلم گفت: از همه شما ممنونم که در این شرایط در نشست مطبوعاتی فیلم حضور پیدا کردید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه فیلم سینمایی ساختن کار آسانی نیست، ادامه داد: فیلم ۲ سال پیش ساخته شد و برای ما محصول خوشایندی است تا اینکه قرعه چرخید که الان اکران کنیم و دلیل اصلی اکران در این زمان این است که چراغ سینماها باید روشن بماند. با صحبت با آقای رنجکشان و راهنماییهای آقای اسماعیلی تصمیم بر این شد تا ریسک را بپذیریم و اکران عمومی کنیم و بعد از آن به صورت آنلاین اکران شود. فعلاً شرایط بدی ندارم و بزرگترین نکته این است که مخاطب راضی از سینما بیرون میآید.
باران کوثری نیز در ادامه بیان کرد: در گذشته هم زمانی که حسین مهکام فیلمنامهنویس بود کار کرده بودم و معتقدم بهترین نقش من را او نوشته است. خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم و از اینکه در این فضا و زمان حاضر شدید، بسیار سپاسگزارم.
وی ادامه داد: در تولید این فیلم مدیون مهدی بدرلو هستیم که نقش زیادی در آرامش بازیگر دارد. من به عنوان یک بازیگر وقتی جلوی دوربین وی میروم خیالم بسیار راحت است. چندمین همکاری من با وی بود.
حبیب رضایی در ادامه این نشست اظهار کرد: آقای رنجکشان به بخشی از سینمای ایران کمک میکند ایشان معمولاً سرمایهشان را صرف فیلمهایی میکنند که شاید خیلیهای دیگر حاضر نباشند در این فیلمها هزینه کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رنجکشان معمولاً در فیلمهایی سرمایه گذاری کرده که فروش بالایی نداشته است، با این روند وی تا کی میخواهد سرمایه گذاری کند توضیح داد: بدین شکل نیست که همه فیلمهای ایشان فروش خوبی نداشته و یا فیلم خوبی نبوده است. مثلاً فیلم «سرکوب» که باران کوثری در آن ایفای نقش داشته فیلم خوبی بوده است و یا «سرخپوست» نیز به فروش خوبی رسید و همچنین فیلم «شنای پروانه» که قطعاً اگر در شرایط بهتری اکران میشد و کرونا نبود به فروش بیشتری دست پیدا میکرد.
وی افزود: در سینما سرمایهگذاران دولتی را داریم که بخش ناچیزی از سرمایهشان برمیگردد و نگران هم نیستند، یا سرمایهگذاران فصلی داریم که مدتی هستند و بعد نیست میشوند اما آقای رنجکشان نگاه مستدلی دارند که ریسک میکنند و کارهایی را که دیگران تمایلی ندارند، بر عهده میگیرند.
این بازیگر تاکید کرد: سینما بدون آدمها وجود خارجی و مستقلی ندارد چرا که این آدمها هستند که سینما را میسازند و سینما وجودی مستقل ندارد. آقای رنجکشان در ۲ سالی که آمدهاند فیلمهای خوب و پرفروشی مانند «سرخپوست» و «روسی» و … را سرمایهگذاری کردهاند در نتیجه راندمان قابل دفاعی دارند و بهتر است قدر این آدمهایی را که سرمایهگذاری میکنند، بدانیم چراکه نوع نگاه ایشان و تعاملشان با سینما قابلتقدیر است.
رضایی در ادامه یادآور شد: چند سال مترصد ورود به کار تهیهکنندگی بوده است، عنوان کرد: تقریباً در پشت صحنه فیلمها هر کاری کردهام و دنبال این بودم که روزی کار تهیهکنندگی هم انجام دهم. خدا را شکر که اولین بار این اتفاق با فیلم «بی حسی موضعی» رقم خورد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه فیلم را قبل از مرحله نهایی تدوین برای اصغر فرهادی به نمایش درآوردهاند، بیان کرد: وقتی ما از آقای فرهادی تقاضا کردیم که فیلم را ببینند و درباره آن نظر بدهند با نهایت عشق و همکاری به طوری که انگار فیلم خودش است پذیرفتند که فیلم را ببینند و درباره آن اظهارنظر کنند. حتی از پیشنهاد ما برای استفاده از کسی که مانند یک گزارشگر فوتبال در فیلم گزارش کند، استقبال کرد و ما محمد بحرانی را برای این کار انتخاب کردیم.
رضایی در ادامه و در پاسخ به این سوال که بین بازیگری و تهیهکنندگی کدام یک برایش در اولویت است، افزود: قطعاً بازیگری اولین بهانه نفس کشیدنم است اما همان شوقی که در بازیگری دارم را در عرصههای دیگر سینما دارم.
وی عنوان کرد: همه ارکان زندگی، امروز به قبل و بعد از کرونا تقسیمشده و سینما نیز مستثنا نیست. ما دائماً فکر میکنیم که در این ایام چطور میشود فیلم ساخت و برای مردم کار کرد همچنان که در این ایام و در کمال تعجب فیلم ساخته میشود اما بههرحال راه پیدا میشود چراکه سینما از ذات زندگی میآید و زندگی هم همیشه راه خودش را پیدا میکند.
در ادامه سهیل مستجابیان گفت: این فیلم اولین تجربه سینمایی بلند من و یک درس بازیگری برایم بود؛ وقتی فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که جهانبینی آن فراتر از تمام چیزهایی بود که خوانده بودم و پذیرفتم، حضور در این کار هم درس بازیگری و هم بزرگتر از آن، درس منش برای من بود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه در این کار نگاه از بالا و بالکن به هیچکدام از اعضا نشد و خضوع و خشوع در تمام زمان تولید این فیلم جاری بود.
حسین مهکام کارگردان فیلم نیز با بیان اینکه اگر امروز هم بخواهم این فیلم را بسازم باز هم به همین شکل خواهد بود، گفت: من سال ۹۱ فیلمنامه این فیلم را نوشتم و از همان زمان به دنبال فرصتی میگشتم که این کار را بسازم.
وی ادامه داد: «بی حسی موضعی» فیلمنامهای بود که از ابتدا دلم میخواست خودم آن را بسازم. حتی علی مصفا و مصطفی خرقه پوش هم اصرار داشتند که خودم بسازم. من کارگردانی را بازنویسی فیلم خودم می دانم. در تولید به شدت مدیون حبیب رضایی هستم زیرا پلان به پلان با هم مشورت میکردیم تا طیفهای مختلف بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان سینما درباره شرط سنی برای نمایش فیلم توضیح داد: من در کل خط کشیها و مرزبندی سنی را در سینما دوست ندارم و نمیتوانم بگویم که فیلم ما مناسب خانواده و کودکان است یا نیست.
وی ادامه داد: من اعتقادی به تفکیک سینمای بدنه و «هنر و تجربه «ندارم زیرا تفکیکی است که لاجرم در فضای بوروکراسی اتفاق افتاده است. قبل از فیلم «آندرانیک» فیلم «آزادی مشروط» را ساختم که اگر در «هنر و تجربه» اکران میشد شاید موفق تر بود و فیلم «بی حسی موضعی» قبل از اکران جعفر صانعی مقدم درخواست اکران همزمان در سینمای «هنر و تجربه» را داشتند اما این امکان نبود.
مهکام همچنین درباره فیلم جدیدش هم اظهار کرد: مشغول پیش تولید فیلم جدیدی هستم که سهیل مستجابیان نقش اول را ایفا خواهد کرد. مستجابیان با پیشنهاد حبیب رضایی از روی صحنه تئاتر به فیلم ما آمد و من خیلی از بازی او در این کار رضایت دارم.
محمد بحرانی نیز که در این نشست حاضر بود، درباره حضور در فیلم گفت: من و حبیب رضایی سالهاست با هم رفاقت داریم و زمانی که او خواست من نقش یک گزارشگر را در فیلم ایفا کنم، بلافاصله پذیرفتم.
وی ادامه داد: البته زمانی که قرار شد من در فیلم گزارشگری فوتبال کنم هنوز فیلم را ندیده بودم و فقط بر اساس تعامل و صحبتهایی که با حسین مهکام داشتم این کار را انجام دادم که خداراشکر نتیجه خوبی هم داشت.
حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچکی دلش نمیخواهد فیلمش را اکران کند و فیلم از بین برود، گفت: همانطور که حبیب رضایی هم توضیح داد باید به خاطر روشن بودن چراغ سینما ریسک را پذیرفت، به همین دلیل هم فیلم را در این زمان اکران کردیم.
وی درباره اکران آنلاین فیلمها نیز گفت: بسیاری از کشورها وقتی فیلم اکران عمومی میشد همزمان به صورت آنلاین هم عرضه میشود اما من معتقدم سینما قسمتی از آن تفریح است و مردم با حضور در سالنهای سینما مدت زمانی از وقت خود را میگذرانند. جایگاه سینما باید برای خود حفظ شود اما در شرایط کرونا اکران آنلاین میتواند کمک به تهیه کننده برای برگشت سرمایه باشد.
اسماعیلی در پایان گفت: باید احترام بگذاریم برای کسانی که میخواهند سرمایه سالمی را وارد کار فرهنگی کنند و کاری نکنیم آنها رنجیده و از سینما زده شوند. از جمله نکات مهم دیگر حمایت ارگانهای دولتی است. وقتی فیلمی میخواهد اکران شود باید شهرداری و صدا و سیما برای تبلیغات به کمک فیلمها بیایند. میتوانند تیزرهای فیلمها را پخش کنند و مردم متوجه شوند که سینماها باز هستند و اطمینان از امن بودن سینماها داشته باشند.
کد خبر 5025174 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: فیلم شنای پروانه حبیب رضایی باران کوثری جعفر صانعی مقدم پارسا پیروزفر محمد بحرانی اصغر فرهادی حبیب اسماعیلی حسین مهکام علی مصفا فیلم سرکوب صدا و سیما تئاتر ایران ویروس کرونا برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما فیلم کوتاه جشنواره فیلم ونیز فیلم سینمایی موسیقی ایرانی مجید مجیدی رادیو نمایش کارگردان تئاتر فیلم خورشید آلبوم موسیقی سرمایه گذاری بی حسی موضعی باران کوثری حبیب رضایی حسین مهکام فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۳۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
علی درخشنده که سال ۱۳۹۸ نخستین فیلم بلندش را با نام «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرده بود، درباره معرفی فیلمش و تاخیر در اکران آن پس از حدود پنج سال بیان کرد: «همسایه شما، زهره» یک تریلر - درامای روانشناختی درباره زنی با یکسری پیچیدگیهای ذهنی و رواننژندی است که سبب میشود به اقداماتی پیرامون خودش دست بزند و شاید مشابه آن را به شکلی امروز هم در جامعه ببینیم. البته من فیلم را پنج سال قبل ساختم، ولی در آن زمان هم چنین مسائلی دیده میشد. حتی یادم میآید وقتی ماجرای مرحوم بابک خرمدین پیش آمد و بعدها شنیدیم که پدر و مادرش بجز او چند نفر دیگر را هم کشته بودند، تشابهاتی نسبت به آنچه من در فیلم روایت کرده بودم، دیده میشد که این موضوع از نگاه کردن به جامعه نشأت میگرفت.
به گزارش همشهری آنلاین، او افزود: داستان دیر اکران شدن فیلم هم در دو سال اول پس از ساخت، بخاطر شیوع کرونا بود که پخش و اکران همه فیلمها را تحت تاثیر قرار داد. در آن مقطع پخش جهانی در اولویت ما بود که در همان زمان، فیلم من و «تومان» مرتضی فرشباف به جشنوارههای شناخته شدهای همچون «شبهای سیاه تالین» راه پیدا کردند، گرچه شاید من عجله کردم، چون بسیاری از جشنوارهها در آن دوران برگزار نشدند. بعد از آن هم مسائل دیگری پیرامون من و تهیهکننده فیلم (مجید برزگر) پیش آمد که مجوز نمایش فیلم را تحت تاثیر قرار داد و با وجود اینکه فیلم پروانه نمایش داشت، تاکید شد که باید آن را دوباره ببینند البته در نهایت همه مسائل برطرف شد.
وی درباره اینکه آیا خودش تصمیم گرفته فیلمش را در گروه هنر و تجربه اکران کند گفت: اگرچه اوضاع سینما در گذشته هم چندان خوب نبود، اما در همان سالها برخی پخشکنندهها میگفتند باوجود آنکه بازیگری به عنوان ستاره در فیلم نیست، باز هم میتوان این فیلم را در سینمای بدنه اکران کرد در حالی که الان شرایط سینما آنقدر تغییر کرده که به سختی میتوان چنین فیلمی را در سینمای بدنه و کنار این تعداد کمدی اکران کرد. از سوی دیگر گروه هنر و تجربه دو سالی است که از فیلم من پشتیبانی کرده و پیگیریهایی را بابت به اکران رسیدن فیلم انجام داده، به همین دلیل به گفته بسیاری از کارشناسان مربوط، اکران در این بسته و شرایط مناسبتر بود و من هم دوست داشتم فیلمم را روی پرده ببینم تا اینکه بخواهم آن را اکران آنلاین کنم.
درخشنده که این روزها در تدارک ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است، درباره تغییر نام فیلمش از «دشمنان» به «همسایه شما، زهره» نیز توضیح داد: اسم فیلم را تغییر دادم، چون با توجه به شرایط فعلی تصور کردم «زهره» میتواند مثل یکی از همسایههای ما باشد که کنار ما زندگی میکند؛ ضمن اینکه تدوین فیلم را هم در بخشهایی تغییر داده بودم و بهتر بود نام آن هم جدید باشد. البته در این چند سال باز هم فیلم به فهرست مقدماتی چند جشنواره همچون ادینبورگ و شانگهای راه پیدا کرد، اما صادقانه به آنها اطلاع دادم که با وجود تدوین دوباره و تغییرات در فیلم آن را یک بار در شبهای سیاه تالین نمایش دادهام. اینها سبب شد که خوشحال باشم از اینکه فیلم هنوز زنده است و تاریخ مصرف ندارد.
رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند در «همسایه شما، زهره» به ایفای نقش پرداختهاند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همهش احساس میکنم شهاب هر شب داره از پشت این درختها بهمون نگاه میکنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»