Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، ایران برای دومین‌بار نفتکش‌هایی حامل محموله بنزین با پرچم کشورمان به ونزوئلا فرستاد. روزنامه وطن امروز در گزارشی به این موضوع پرداخته است که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید: 

تکرار تحقیر تحریم

ارسال 5 نفتکش حامل بنزین ایران به ونزوئلا در ابتدای خردادماه سال جاری به نام‌های Fortune، Forest، Faxon، Petunia، Clavel باعث تحقیر تحریم‌های آمریکا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشتی‌ها از روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته در مسیر بودند و در نهایت بدون هیچ مشکلی در کاراکاس پهلوگیری کردند. 

نکته قابل توجه این تجارت ارسال محموله‌ها با پرچم کشورمان و به صورت رسمی بود. پس از این موفقیت که باعث عصبانیت غربی‌ها شد، اخباری مبنی بر توقف نفتکش‌های ایرانی در مسیر ونزوئلا و توقیف محموله آنها توسط ایالات متحده آمریکا منتشر شد که بعدها مشخص شد اساسا این نفتکش‌ها ایرانی نبوده و صرفا محموله‌ از بنزین ایران بوده است. حالا ایران برای دومین‌بار به طور رسمی 2 نفتکش جدید راهی ونزوئلا کرده است و تاکنون هیچ قدرتی توان تعرض به آن را نداشته است. 

هفته پیش بود که خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های موسسه رفینیتیو اِیکون (Refinitiv Eikon) که در زمینه رهگیری خطوط کشتیرانی فعالیت می‌کند، اعلام کرد چند نفتکش با پرچم ایران در حال دور زدن آفریقا برای رساندن بنزین به ونزوئلا هستند. 

این نفتکش‌ها هر کدام حدود 300 هزار بشکه بنزین از بندر عباس طی ماه گذشته بارگیری کرده‌اند و طبق اعلام منابع آگاه در حال انتقال این محموله به ونزوئلا هستند. 

طبق اطلاعات ثبت شده از نفتکش‌ها، پیشقراول این نفتکش‌ها، نفتکش فارست (FOREST) است و پس از آن، نفتکش فورچون (FORTUNE) در حال انتقال محموله بنزین به ونزوئلاست. گمانه‌زنی‌هایی از سومین نفتکش هم وجود دارد، با این حال تقریبا هیچ اطلاعاتی از این نفتکش در دسترس نیست. 

داده‌های حاصل از سامانه‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد ۲ نفتکش فارست و فورچون، شنبه همین هفته سامانه مکان‌یابی خود (GPS) را حوالی بندر کیپ‌تاون، پایتخت ساحلی آفریقای جنوبی (دماغه امید نیک) خاموش کرده‌اند. با توجه به داده‌های ثبت شده از آخرین موقعیت و سرعت حرکت این نفتکش‌ها، به نظر می‌رسد محموله سوخت ایران اوایل مهرماه به سواحل ونزوئلا رسیده و تحویل این کشور می‌شود. 

پس از سهمیه‌بندی بنزین، میانگین مصرف روزانه بنزین کشورمان از 90 میلیون لیتر به 60 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. با شیوع ویروس کرونا میزان مصرف باز هم کاهش پیدا کرده است. با در نظر گرفتن تولید روزانه 110 میلیون لیتری تمام پالایشگاه‌های کشور، نزدیک به 60 میلیون لیتر مازاد تولید بنزین در کشورمان وجود دارد.گفتنی است بنزین‌های فرستاده‌‌شده به ونزوئلا مازاد تولید بنزین کشورمان است که تا پیش از این به کشورهایی مانند عراق صادر یا به دلیل نبود نظارت کافی و کارت سوخت به افغانستان، پاکستان و ترکیه قاچاق می‌شد. 

با وجود اینکه شیوه و نحوه سهمیه‌بندی بنزین در آبان‌ماه سال 98 به بدترین حالت ممکن رخ داد و نماد بارز بی‌برنامگی دولت تدبیر و امید بود اما نفس هدفمندی بنزین باعث شد مصرف بی‌رویه خودروها از جیب تمام مردم محدود شود و پس از صادرات، در اختیار تمام اقشار مردم قرار گیرد. 

روزنامه فرهیختگان نیز یادداشتی درباره اعزام این نفت‌کش‌ها منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده:

در مجموع درباره اعزام این نقتکش‌ها چند نکته را می‌توان یادآور شد:

یک) فرسایش زنجیره تحریم‌ها: درحالی‌که آمریکا اعلام کرده بخش اعظم اقتصاد ایران مانند صادرات نفت‌خام، مواد پتروشیمی، فلزات گرانبها مانند طلا و نیز مواردی مانند آلومینیوم را تحریم کرده است، نفتکش‌ها و دیگر کشتی‌های اعزامی ایران به ونزوئلا ضمن صادرات فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، مواد موردنیاز برای پالایش نفت، قطعات پالایشگاه و قطعات صنعتی و درمقابل آن وارد کردن طلا، پودر آلومینا (موردنیاز در صنعت آلومینیوم)، قهوه، آناناس و... و هر آنچه را که تحریم شده و تحریم نشده و یا اساسا قابل‌تحریم نبود را در فاصله‌ای بیش از 10 هزار مایل و با عبور از مقابل چشم ناوگان‌های آمریکایی و چهار قاره آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی میان ایران و ونزوئلا مبادله کردند. این مساله باعث شد نظام تحریمی آمریکا دچار فرسایش شود.

دو) نقض تحریم از نزدیک‌ترین فاصله: در چندین نوبت تهدید نفتکش‌های مربوط به ایران، خدمه خارجی این نفتکش‌ها درمقابل تهدید به تحریم و برخورد قضایی حاضر به همکاری با آمریکایی‌ها نشدند؛ مساله‌ای که نشان می‌دهد تهران الزامات خاصی را در اعزام کشتی‌های خود به‌کار می‌گیرد. درکنار این مساله تهران در اعزام محموله‌های لازم به ونزوئلا با درنظر گرفتن احتمال خطر برای نفتکش‌ها، از کشتی‌های ایرانی کمک گرفت که با تجهیزات ناوبری روشن و قابل‌رهگیری به‌همراه خدمه ایرانی رهسپار ونزوئلا شدند. این مساله یعنی تهران می‌دانست درصورت بی‌احتیاطی بهانه‌ای به واشنگتن برای برخورد با نفتکش‌ها خواهد داد یا با استفاده از کشتی و خدمه غیرایرانی، ریسک توقیف کشتی یا محموله را بالا خواهد برد. حالا با درنظر گرفتن این دو واقعیت باید دید به چه دلیل چهار نفتکش یونانی حامل مشتقات نفتی ایران، وارد قاره آمریکا شده و بلافاصله پس از یک تهدید به‌سرعت محموله خود را به آمریکا تحویل داده‌اند؟ ایران اعلام کرده چهار نفتکش حامل بنزینی بوده‌اند که در ایران تولید شده، اما تهران آن را در بازار بین‌المللی فروخته و پول آن را نیز تحویل گرفته است؛ مساله‌ای که رویه معمول ایران است و حتی در نخستین اعزام محموله‌های نفتی به ونزوئلا نیز در ابتدا هزینه‌های آن دریافت شده بود.

در رسوایی ماه اوت قضیه آنجایی پیچیده می‌شود که برای همگان آشکار شد شرکت‌های دو دولت دوست آمریکا یعنی امارات و عمان که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه بوده و حتی جلوتر از دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا مجری سیاست‌های واشنگتن در امور سیاسی‌ای مانند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، خریدار محموله‌های بنزین ایران بوده‌اند. این شرکت‌ها که دفاترشان در لندن پایتخت بریتانیا نزدیک‌ترین متحد سیاسی آمریکا در اروپاست، با برنامه‌ریزی این دفاتر اروپایی بنزین ایران را خریداری کرده و پول آن را نیز به تهران پرداخت کرده‌اند. این محموله‌ها سپس به دو متحد نزدیک آمریکا در حیاط خلوت واشنگتن در آمریکای لاتین اعزام شده‌اند. کلمبیا نزدیک‌ترین متحد سیاسی و نظامی آمریکا در آمریکای لاتین بوده و محل حضور چندین پایگاه نظامی آمریکا با هزاران نظامی آمریکایی است و سالانه چندین میلیارد دلار کمک نظامی از این کشور دریافت می‌کند. امارات و عمان متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه، بریتانیا نزدیک‌ترین و مهم‌ترین متحد اروپایی و بین‌المللی آمریکا به‌همراه کلمبیا و پرو نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در حیاط خلوتش با دور زدن تحریم‌های ایران در روز روشن با مشخصات واضح و مدارک اعلام‌شده بنزین ایران را خریداری کرده و پول آن را پرداخته‌اند. پس از توقیف نفتکش‌ها نیز این کشورها به‌سرعت و شدت علیه واشنگتن اقامه دعوا کرده‌اند. شدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، توسط زنجیره‌ای بین‌قاره‌ای از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا و به بدترین شکل ممکن نقض شده‌اند و تازه پس از آن این زنجیره وارد یک دعوای رسانه‌ای و حقوقی سنگین علیه دزدی آمریکا شده و حالا آمریکا ازسوی شرکت‌های تجاری دوستانش به دزدی متهم شده و از رسیدن انرژی حیاتی به عده دیگری از دوستانش ممانعت کرده است. حقه ماه اوت چیزی است که در شب تاریک نمی‌توان به یک احمق هم زد، اما چه می‌توان کرد که فعلا ترامپ در کاخ سفید است و امکان آن حتی در روز روشن هم وجود دارد.

سه) درگیری حقوقی در سه جبهه: آمریکا در زمینه تحریم‌ها با سه نبرد عمده حقوقی درگیر شده است؛ نخستین مرحله دعوای حقوقی در دادگاه لاهه است که در آن ایران براساس عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا در سال 1334 از واشنگتن شکایت کرده است. در این پرونده دادگاه در حکم اولیه خواستار برداشته شدن برخی از تحریم‌ها علیه ایران شده است. در مرحله بعدی آمریکا در هفته‌های اخیر در دو نبرد حقوقی در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و مکانیسم ماشه، در انزوایی بین‌المللی قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که با مخالفت شدید اروپا، روسیه، چین و دیگر اعضای شورای امنیت مواجه شده و در کنار خود هیچ کشوری جز جزیره دومینیکن را نداشت. در سومین مرحله نیز دوستان آمریکا علیه این کشور به‌دلیل دزدی محموله بنزین خود که از ایران خریداری کرده بودند، شکایت کرده‌اند.

چهار) تحقیر هژمونی ادعایی آمریکا: اعزام کاروان‌های متعدد و درمسیر بودن همیشگی خطوط دریایی میان ایران و ونزوئلا زیر سایه تهدیدات آمریکا باعث شکسته شدن وجهه و هژمونی آمریکا در قاره لاتین شده است. در این منطقه حتی روسیه تا حدودی به این وجهه پایبند بوده است. این مساله ادراک از قدرت و هژمونی جهانی آمریکا را با فرسایشی بی‌سابقه روبه‌رو کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ونزوئلا نفت ایران بنزین نفت کش تحریم آمریکا هژمونی نفتکش ها بنزین ایران محموله ها تحریم ها کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • فیلم شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نیامده رکورد شکنی کرد
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آخرین مهلت ارسال اثر به دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در همدان 
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم