Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@01:10:03 GMT

خدمات بیمه سلامت به بیماران کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۳۷۴۶

خدمات بیمه سلامت به بیماران کرونایی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  محمدجعفری مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در رزمایش سایبری بیمه سلامت درباره اقدامات انجام شده توسط اداره کل بیمه سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد پوشش بیمه روی تخت بیمارستان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در شرایط عادی، بیمه شدن روی تخت بیمارستان انجام نمی‌شود و افراد برای ارزیابی وسع و پوشش بیمه‌ای باید دوره انتظار را بگذرانند.

او اظهار داشت:بر اساس مقررات، ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه حداقل یک ماه طول می‌کشد، اما در دوران شیوع ویروس کرونا، این بازه زمانی با تعامل انجام شده بین سازمان بیمه سلامت و وزارت رفاه به یک روز کاهش پیدا کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان داشت: در دوران شیوع کرونا در کشور، برخی راهنما‌های بالینی مرتبط با خدمات تشخیصی برداشته شد. به طور مثال در مواقع عادی، دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز است، اما نیاز به ارائه این خدمت برای بیماران کرونایی باعث شد که این محدودیت فعلا حذف شود.

جعفری تصریح کرد: در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی، ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی نیز پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌ها بر عهده بیمه سلامت است.

او با بیان اینکه خدمات بیمه سلامت برای کاهش دغدغه مردم است، بیان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت که برگه سفید داشت و اعتبار آن‌ها پایان یافته بود نیز در دو نوبت انجام شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: سامانه تلفنی ۱۶۶۶ نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور فعال شد تا به سوال‌های بیمه شدگان در زمینه این بیماری پاسخ بدهد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، این مشاوره‌های تلفنی در کاهش حجم مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آرامش دادن به آن‌ها و کاهش اضطراب بسیار موثر بود.

او از افزوده شدن ۱۳۰ خط جدید به سامانه ۱۶۶۶ خبرداد وگفت: ۳۰ پرستار، ۱۰ پزشک عمومی در سه شیفت به سوالات پاسخ دادند؛ به طور مثال فقط در یکی از ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور ۴۰۰ هزار تماس با سامانه ۱۶۶۶ داشتیم که پاسخ داده شد.

جعفری اظهار کرد: همچنین گروهی شامل پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه برای ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری کووید ۱۹ و راهنمایی کارشناسان پاسخ‌گو در سامانه ۱۶۶۶ برای ارائه اطلاعات دقیق‌تر به بیمه شدگان ایجاد شد.

این مدیر بیمه‌ای در رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران با اشاره به آخرین اعتبارات تخصیص داده شده به بیمه سلامت گفت: در سال گذشته از مجموع اعتبارات مصوب دولت، ۲۲ درصد آن به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده نشده است که این موضوع آثار منفی در پرداخت مطالبات موسسات ارائه دهندگان خدمات درمانی در سال ۹۸ داشته است.

او با تاکید براینکه در سطح کشور مجموعه بدهی بیمه سلامت در سال ۹۸ به بیمارستان‌های دانشگاهی حدود سه ماه می‌باشد افزود: مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان‌های غیردانشگاهی تا پایان بهمن ماه پرداخت شده و کلیه مطالبات پزشکان، دندانپزشکان و پاراکلینیک تسویه شده است.

جعفری تاکید کرد: بیمه سلامت مطالبات پزشکان خانواده در دو استان فارس و مازندران را تسویه کرده است، اتفاق خوبی که در سال گذشته رخ داده این است که مطالبات سال ۹۷ بخش‌های دولتی دانشگاهی پرداخت شده است و تنها مطالبات مربوط به حفظ قدرت خرید اسناد خزانه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان باقیمانده است که معادل هشت روز از عملکرد دانشگاه‌ها است و به محض تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: بودجه مصوب هیات دولت برای امسال در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تا کنون می‌بایست چهار هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان بابت سه ماه از محل یارانه‌ها تامین می‌شده، اما تنها حدود۲هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

او گفت: هزینه بستری‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود هشت درصد کاهش پیدا کرده است و ما توانستیم زیان انباشته را به میزان ۵۰ درصد کاهش بدهیم.

دبیرکارگروه راهبری نسخه نویسی الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به طرح‌های الکترونیک بیمه سلامت، گفت: با استفاده از سازمان الکترونیک می‌توان نظارت مناسبی روی بیمه‌شده‌ها و رفتارشناسی آن‌ها انجام داد و برای این موضوع باید داده‌ها و اطلاعات درست در اختیار بیمه‌ها قرار داشته باشد.

او افزود: اگر بخواهیم نگاه متعالی‌تری به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به پیش، حین و پس از خدمت تبدیل کنیم، در این صورت به داده‌هایی نیاز داریم که اگر به درستی جمع آوری و تحلیل و رسیدگی نشود، به اهداف مورد نظر نمی‌رسیم.

او تاکید کرد: هدف این است که روی اسناد پزشکی بررسی دقیقی داشته باشیم و با استفاده از اصول و قواعد بتوانیم مدیریت منطقی روی منابع انجام بدهیم تا عدالت در دسترسی به خدمات سلامت اجرایی شود. از طرفی باید نیاز‌های ذینفعان هم شناسایی شده و چهارچوب مشخصی داشته باشد، یکی از اصولی که باید رعایت شود، جدا کردن لایه تصمیم‌های راهبری از مدیریت است.

جعفری بیان کرد: مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت حمایت ویژه‌ای از خدمات الکترونیکی داشته و با ایجاد معاونت فناوری اطلاعات، اولین قدم برای الکترونیکی شدن خدمات برداشته شد که گام موثری محسوب می‌شود.

دبیر طرح کلی نسخه نویسی الکترونیک اظهار کرد: وقتی سند بخواهد بررسی شود، اول باید مشخص باشد که قوانین چیست و سپس بر اساس قوانین، تقبل هزینه انجام شود. اطلاعات آن به سامانه مالی می‌رود و در سامانه مالی بر اساس بودجه، تخصیص داده شده و در نهایت پرداخت می‌شود. اگر این زنجیره در نظر گرفته شود، می‌بینیم با یک رسیدگی ساده سروکار نداریم و با زنجیره‌ای از فعالیت‌ها در ارتباط هستیم.

جعفری همچنین تصریح کرد: رسیدگی الکترونیک اسناد بستری نیز از سال ۹۷ در برنامه‌های سازمان بیمه سلامت قرار گرفت که هر سال برنامه عملیاتی برای آن در نظر گرفته شد، اسناد در حوزه بستری و سرپایی رسیدگی می‌شود که برای اسناد سرپایی، چهارچوب اولیه نسخه الکترونیکی راه اندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه سلامت ویروس کرونا مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان شیوع ویروس کرونا در کشور سازمان بیمه سلامت میلیارد تومان بیمارستان ها تخصیص داده انجام شد بر اساس داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد

پیرو برخی تماس‌های حاصله با تعدادی از شهروندان و درخواست مبالغی برای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، مرکز امور مشتریان سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد که این سازمان برای ارائه خدمات به مردم از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند و این موضوع کلاهبرداری است.

به گزارش تسنیم، اخیراً شاهد این هستیم که برخی افراد در تماس با شهروندان، خود را به عنوان کارگزار یک شرکت بیمه‌ معرفی و با ادعای صدور "کارت هوشمند بیمه سلامت" و اعلام شماره حساب، اقدام به دریافت مبالغی از مردم برای صدور این کارت می‌کنند. این افراد مدعی هستند که با خرید این کارت هوشمند، شهروندان می‌توانند از مزایا و تخفیفاتی در هنگام دریافت خدمات تشخیصی و درمانی بهره‌مند شوند.

در همین راستا خبرنگار تسنیم پیگیر این موضوع از بیمه سلامت شد و مرکز امور مشتریان و اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت ایران در اطلاعیه‌ای به تسنیم اعلام کرد: «برخی شرکت‌های سودجو به دنبال سوء استفاده از نام و عنوان بیمه سلامت در ارائه خدمات به بیمه شدگان این سازمان هستند، این درحالی است که سازمان بیمه سلامت هیچ ارتباطی با این شرکت‌ها نداشته و این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر پایه سلامت کشور، هرگز برای بیمه‌کردن و ارائه خدمات دیگر با افراد از تماس تلفنی استفاده نمی‌کند بنابراین این امر با هدف سودجویی و کلاهبرداری انجام می‌گیرد.»

این اطلاعیه تأکید می‌کند که «شهروندان برای اطلاع از آخرین اخبار و آدرس دفاتر پیشخوان طرف قرارداد به سایت سازمان به نشانیihio.gov.ir مراجعه و یا با سامانه 1666 تماس حاصل کنند.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وقتی تلفنی کلاهت را برمی‌دارند! انهدام دومین باند کلاهبرداری از همراهان بیمار در بیمارستان‌ های تهران

دیگر خبرها

  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن
  • پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند