Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@05:56:49 GMT

اهمیت استیتمنت در عکاسی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۳۸۸۲

اهمیت استیتمنت در عکاسی

یک داور عکس گفت: رویکرد یا موضوع مجموعه ما نشان می‌دهد که عکس‌های ما نیاز به بیانیه دارد، استیتمنت یک امر اجباری نیست و عکاس باید شرایط موجود را بسنجد و در صورت نیاز بیانیه خود را برای عکس بنویسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوفر حقیقی، داور دهمین نمایشگاه سالانه کانون عکس اصفهان سه شنبه _۲۵ شهریور ماه_ در حاشیه این نمایشگاه و در موزه هنرهای معاصر، اظهار کرد: مجموعه‌های زیادی در این نمایشگاه وجود داشت، اما استیتمنت‌های خوبی نداشتند و همین باعث شد این عکس‌ها و مجموعه‌ها مورد توجه قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در موارد دیگر شاهد بودیم که عکس‌ها خوب نبود، اما از استیتمنت‌های خوبی برخوردار بود که این مورد نیز در لیست آثار منتخب قرار نگرفت. ابتدا مجموعه‌ها و سپس استیتمنت ها را داوری کردیم و بعد از آن این دو را با یکدیگر نگاه می‌کردیم.

وی ادامه داد: تعداد افراد شرکت کننده در این نمایشگاه کم بود و شاهد آثار کمی بودیم، اما از لحاظ کیفی این آثار در رده‌های خوبی بودند و نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشتند. خط کشی بین علوم و دانش‌های گوناگون به طور کامل از بین رفته است، انواع علوم به یکدیگر وصل شده‌اند که همین باعث شده با کمک یکدیگر دانش را گسترش بدهند.

داور نمایشگاه خط روشن اضافه کرد: در دوران مدرن عکاسی باید از همه این دانش‌ها استفاده کرد و یک عکاس باید خود را مسلط به دانش‌هایی بکند تا عکس‌های خود را از دام کلیشه و بی معنایی نجات دهد. گاهی اوقات یک عکس بدون نیاز به بیانیه حرف خود را به مخاطب می‌رساند، اما در برخی از موارد باید یک بیانیه مناسب برای رساندن مفهوم یک عکس نوشته شود که این نوشته باید جذاب باشد تا مخاطب با نگاه کردن به عکس متوجه ایده عکاس شود.

حقیقی افزود: رویکرد یا موضوع مجموعه ما نشان می‌دهد که عکس‌های ما نیاز به بیانیه دارد، استیتمنت یک امر اجباری نیست و عکاس باید شرایط موجود را بسنجد و در صورت نیاز بیانیه خود را برای عکس بنویسد. قالب‌های قدیمی عکاسی هیچ‌گاه به کلیشه تبدیل نمی‌شود که این موضوع برعکس نقاشی است. قالب‌های مختلفی در عکاسی وجود داد و عکاس می‌تواند در هر زمان آن‌ها را با موضوعات و ایده‌های جدید آن‌ها را نشان دهد تا به بیان جدیدی برسد.

وی با بیان اینکه برای نوشتن یک بیانیه خوب ابتدا باید منظور عکس را دریابیم، گفت: باید همه جوانب را در نظر بگیریم و چندین متن را آماده کند و در بین آن‌ها بهترین و مرتبط‌ترین را انتخاب کند، گاهی اوقات متن‌ها باید آگاهانه و مستقل باشد تا مخاطب جذب ایده عکاس شود. باید عکس‌های متنوع بگیریم تا بتوانیم در بین آن‌ها بهترین‌ها را انتخاب کنیم اگر می‌خواهیم از یک مجموعه استقبال شود باید دیدگاه متفاوت و ایده‌های جدیدی داشته باشیم که این کار نیازمند یک شخص پویا است تا بتواند به نتیجه ایده آل برسد.

این عکاس تصریح کرد: در برخی موارد عکاس از تک عکس‌ها استفاده و از طریق آن‌ها به مجموعه‌هایی مرتبط دست پیدا کند، ابتدا باید معانی تک عکس درک شود تا بتوانیم یک مجموعه خوب تولید کنیم با استفاده از این معانی می‌توان یک بیانیه مناسب نیز برای مجموعه خود بنویسیم که شرط همه اینها درک معنی و مفهوم یک عکس است.

یک عکاس باید با همه شاخه‌های هنر آشنایی داشته باشد

همچنین احسان روح‌الامین دیگر داور این آثار اظهار کرد: انتظار من بیشتر از اینها بود و آثاری که من تماشا کردم خوب نبود و گویا از جهان دیگری آمده بود، افراد هنرمند باید با تمرین و کسب تجربه به درجات بالا برسند و تنها آکادمی‌ها به پیشرفت افراد کمک نمی‌کنند.

وی ادامه داد: دوست داشتم شاهد یک آثار مدرن و امروزی باشم، اما بسیاری از کارها به این شکل نبود، صفر تا صد این پروژه‌ها باید با تلاش زیاد اجرا شود تا شاهد آثار بهتری از هنرمندان باشیم. باید از ترکیب‌های اطراف خود استفاده کنیم، زیرا این کار برای ارائه یک پروژه خوب ضروری است، انتظار ما این بود کارهای متنوع‌تری را ببینیم، زیرا در فضای مجازی مرز بین هر چیز بسیار کمرنگ شده است. این بحث به ما کمک می‌کند تا در ارائه کارهای هنری دستمان باز باشد.

این داور افزود: یک هنرمند باید با همه شاخه‌های هنر آشنایی داشته باشد و یک عکاس باید به جز عکاسی با طراحی و رنگ بندی‌ها آشنا باشد تا در محیط‌های مختلف از این موضوعات بهره بگیرد. باید از دیدگاه هنری به موضوعات نگاه کنیم تا بتوانیم یک محتوای جدید و نو تولید کنیم، بهتر است سعی کنیم موضوعات نامربوط را به یکدیگر ارتباط دهیم و قطعاً اگر این کار انجام شود شاهد یک اثر ماندگار خواهیم بود.

روح‌الامین اضافه کرد: اکنون در فضای مجازی زیاد پرسه می‌زنیم همین موضوع به خلق یک اثر کمک می‌کند باید سلیقه و نوآوری داشته باشیم تا محتوا ماندگار و مدرنی را ایجاد کنیم، این حرکت ریسک پذیری زیادی می‌خواهد، اما ما باید این کار را انجام دهیم زیرا با کسب تجربه می‌توانیم به درجات بالایی در هر زمینه در هنر برسیم. باید به مد روز و سلیقه‌های کنونی مخاطب دست پیدا کنیم و در پروژه خود از آن‌ها استفاده کنیم زیرا در دوره معاصر این کار کمک زیادی به دیده شدن پروژه ما می‌کند.

کد خبر 444530

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نمایشگاه عکاسی عکاسی خبری موزه هنرهای معاصر اصفهان عکاسی مستند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مجموعه ها عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۳۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات در رفح هیچ اهمیت راهبردی ندارد/ شرایط اسراییل نامطلوب است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، روزنامه صهیونیستی معاریو به نقل از «اسراییل زیو» ژنرال نیروهای ذخیره و رئیس سابق شاخه اطلاعات ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد: عملیات در شهر رفح هیچ شاخصه و ویژگی راهبردی ندارد.

وی افزود: وزیر دارایی اسراییل یک کارشناس امور جنگی و یا قانون بین المللی یا هیچ چیز دیگری نیست. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به هیچ چیزی جز جایگاه شخصی خود فکر نمی کند.

زیو اضافه کرد: این شرایط بسیار بد است. این روش جنگ افروزی نیست.

وی بیان کرد: ما یک مشکل بسیاری بزرگ داریم که باید آن را درک کنیم؛ نه تنها اسراییل هیچ پشتوانه بین المللی ندارد بلکه به صورت واضح و آشکاری در معرض تهدید قرار دارد، همان طور که مصری ها توافقنامه صلح را روی میز گذاشته اند و ترسی از تهدید کردن تل آویو به وسیله آن ندارند.

زیو تصریح کرد: بعد از همه اینها چه اتفاقی می افتد؟ ما تنها گذرگاه بین المللی آنها را اشغال کرده ایم. در رفح مانند خان یونس اسراییلی ها از این منطقه خارج می شوند و امور را به دست حماس می سپارند.

پیش از این نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی به بُعد تازه‌ای از اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرده بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی ۳۰ نظامی ذخیره ارتش این رژیم به فرماندهان خود اعلام کرده‌اند که از دستورهای آمادگی برای حمله به رفح اطاعت نمی‌کنند.

این گروه از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی دلیل این اقدام و سرپیچی خود از دستورات فرماندهان صهیونیست را ناتوانی خود برای جنگ بیشتر عنوان کرده‌اند.

کد خبر 6092823

دیگر خبرها

  • کری شاعرانه سپاهان برای پرسپولیس! (عکس)
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • عملیات در رفح هیچ اهمیت راهبردی ندارد/ شرایط اسراییل نامطلوب است
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • روبرت لواندوفسکی و کسب 17 امتیاز برای بارسلونا در فصل جاری با گل‌های خود
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است