Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@20:53:33 GMT

پنج راهکار جهانی برای مهار کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۳۹۸۹

پنج راهکار جهانی برای مهار کرونا

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: ویروس‌ها به مرزها احترام نمی‌گذارند. تنها راه برون رفت از این همه‌گیری ویرانگر، طی مسیر عمل جمعی جهانی و یک سیستم چند جانبه قوی و مؤثر است.

احمد قویدل که از اعضای غیر دولتی ستاد مقابله با کرونا تهران است، اظهار داشت: هیئت نظارت بر آمادگی جهانی در مقابله با کرونا (GPMB) که یکی از کارگروه‌های بین‌ المللی مورد حمایت مهم سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی در مقابله با بحران است، در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به عدم همکاری‌های بین‌ المللی مناسب برای مقابله با کرونا تصریح نموده که جهان توانایی تحمل این چرخه وحشت و غفلت را با این شرایط ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: لازم به تاکید است GPMB یک نهاد مستقل نظارت و پاسخگویی برای اطمینان از آمادگی کشورها در برابر بحران است. این ساختار در پاسخ به توصیه سازمان بهداشت جهانی و دبیرکل سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ تشکیل شد و به طور رسمی در ماه مه ۲۰۱۸ راه اندازی گردید. این هیئت ۱۵ نفره متشکل از رهبران سیاسی، رؤسای سازمان‌ها و کارشناسان از جمله کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل است.

قویدل گفت: در این بیانیه خاطر نشان شده است که بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی این ویروس باعث کشته شدن نزدیک به یک میلیون نفر شده است و خسارات تریلیون دلاری به سیستم بهداشتی، اقتصادی و به خصوص تولید مواد غذایی وارد آورده است.

وی ادامه داد: همچنین GPMB در گزارش جدید خود ضمن ارزیابی اقدامات انجام شده در جهان از «یک شکست جمعی در جدی نگرفتن پیشگیری، آمادگی و پاسخ به بیماری همه گیر کرونا و اولویت بندی اقدامات» خبر داده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد ، در حالی که کووید ۱۹ نشان داده است جهان از طریق اقتصاد، تجارت، اطلاعات و مسافرت به شدت به هم پیوسته است، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های همه‌گیری، متزلزل شدن همکاری‌های چندجانبه است. رهبری G۷، G۲۰ و پیمان‌های چند جانبه با تنش‌های ژئوپلیتیکی مختل شده است.

قویدل گفت: این هیأت نظارتی از رهبران جهان می‌خواهد تعهد خود را نسبت به پیمان‌های چند جانبه تجدید کنند و WHO را به عنوان یک سازمان بین‌المللی بی طرف و مستقل تقویت نمایند. تضعیف اقدامات چندجانبه کشورها عواقب جدی برای امنیت جهانی خواهد داشت، تا زمانی که همه در تامین سلامت شریک نباشند، هیچکس ایمن نیست.

وی  مبنی بر اینکه این گزارش چه اهمیتی برای کشور ما دارد، اظهار داشت: ویروس‌ها به مرزها احترام نمی‌گذارند. تنها راه برون رفت از این همه‌گیری ویرانگر، طی مسیر عمل جمعی جهانی و یک سیستم چند جانبه قوی و مؤثر است. چنانچه رئیس این هیأت نظارتی دکتر گرو هارلم بروندلند نیز گفته است که «ساختار سازمان ملل متحد که شامل WHO نیز هست، پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد. این سازمان کمک کرده است تا جهان به مکانی بهتر برای میلیاردها نفر تبدیل شود. باید این ساختار دفاعی، تقویت و احیا شود، نه اینکه مورد حمله قرار گرفته و تضعیف شود.

قویدل تاکید کرد: این آخرین وضعیت اضطراری بهداشت جهانی نخواهد بود. اعتماد، پایه و اساس روابط دولت و جامعه برای سلامت بهتر است اما وقتی دولت‌ها و رهبران به تعهدات خود عمل نکنند اعتماد از بین می‌رود. ما باید باور کنیم دیگر نمی‌توانیم دستانمان را فشار دهیم و بگوییم باید کاری انجام شود!! زمان آن فرا رسیده است که کشورها سیستم‌های بهداشت عمومی کارآمد را ایجاد کنند تا اطمینان لازم برای مقابله با کرونا و یا هر بحران دیگری حاصل شود. این ساختار بهداشتی باید به گونه‌ای طراحی شود که همه‌گیری با این بزرگی و شدت هرگز تکرار نشود.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران افزود: باید دولت برنامه استراتژیک برای مقابله با این بحران بزرگ داشته باشد. در بیانیه GPMB بر پنج محور مهم برای مهار این بحران تاکید و تصریح گردیده توجه دولت به این محورها، ارائه برنامه و عمل به برنامه‌ها می‌تواند نظم از درون بی نظمی به ارمغان آورد. برخی از این محورها از وظایف دولت‌ها و مردم در عرصه ملی و برخی مربوط به اراده ملل دنیا از طریق سازمان‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: ۱- رهبری مسئولیت پذیر ۲- شهروند توانمند، آگاه و مسئول ۳- سیستم‌های ملی و جهانی قوی و چابک برای امنیت بهداشت جهانی ۴- سرمایه گذاری مداوم در پیشگیری و آمادگی، متناسب با مقیاس تهدید همه گیر ۵- حاکمیت جهانی قوی برای آمادگی در موارد اضطراری بهداشتی، پنج محور مهم برای مهار بحران کرونا است.

قویدل گفت: از ستاد ملی کرونا و مسئولین وزارت بهداشت در خواست می‌نماییم این بیانیه را مطالعه نمایند و از راهنمایی‌های آن برای ارائه برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت استفاده کنند.

وی افزود: فوری‌ترین و حیاتی‌ترین موضوع اقدام قابل درک از این بیانیه توسعه ساختار بهداشت و درمان کشور است. باید با جدیت این بخش تقویت گردد، به خصوص در کشور ما که این سیستم با دو موج بیماری گسترده دچار خستگی و فرسودگی شده است.

قویدل در پایان گفت: موضوع پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا در گرو اعتماد بین مردم و دولت است. سازمان‌های غیر دولتی و جامعه مدنی سر پل مناسبی برای تحکیم این اعتماد هستند. غفلت دولت از این رابطه عواقب سنگینی در حوزه مهار کرونا دارد. باور کنیم که باید سال‌ها با این ویروس زندگی کنیم. شرایط زندگی خود را متناسب با وجود این بیماری تعریف نماییم و دولت با پذیرش مسئولیت، باید برای بهبود شرایط فعالیت نماید. اتخاذ مواضع با گریز از مسئولیت به تصمیم‌هایی شبیه بازگشایی مدارس می‌رسد.

/ایسنا 

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینچا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مقابله با کرونا بهداشت جهانی چند جانبه همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۳۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع آمریکایی نوشت که (رژیم) اسرائیل این هفته طرح خود برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی پیش از عملیات احتمالی در رفح را به مقام‌های دولت بایدن اطلاع داده است.

منابع وابسته به دولت واشینگتن که مجاز به اظهارنظر علنی نبودند و با این شرط که نامشان فاش نشود قبول کردند تا درباره این موضوع حساس صحبت کنند، گفتند که طرح تفصیلی اسرائیلی‌ها، دیدگاه دولت ایالات متحده مبنی بر اینکه پیشبرد عملیات نظامی در رفح باعث به خطر افتادن جان تعداد زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی خواهد شد را تغییر نداده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علی‌رغم هشدار‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌ها غربی مبنی بر اینکه حمله به رفح، منجر به افزایش وحشتناک آمار تلفات غیرنظامیان و وخیم‌تر شدن بحران انسانی در غزه خواهد شد، پافشاری کرده است که در هر صورت، عملیات نظامی را در رفح انجام دهد.

واکنش آمریکا

در همین رابطه، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شد: موضع ما ثابت است و باید قبل از تصمیم اسرائیل برای ورود به رفح، یک طرح روشن برای حفاظت از غیرنظامیان ارائه شود.

وی در عین حال اذعان کرد که عملیات بزرگ ارتش اسرائیل در رفح خسارتی فراتر از حد انتظار (حد قابل قبول) به همراه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از امکان تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حفظ امنیت اسرائیل سخن گفت.
با این حال، وی جنبش حماس را به کارشکنی در مسیر آتش بس متهم کرد و مدعی شد: تنها مانع بین ساکن غزه و آتش بس، حماس است.

بلینکن در نهایت مدعی شد: ما منتظر هستیم تا حماس با آتش بس و آزادی گروگان‌ها موافقت کند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت

همزمان، «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر درباره هرگونه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد و خواستار توقف جنگ شد. 

وی طی پستی در شبکه اجتماعی، نوشت که سازمان جهانی بهداشت عمیقاً نگران است که «عملیات نظامی در سطح وسیع در رفح غزه ممکن است منجر به حمام خون شود و سیستم بهداشتی را که از پیش فروپاشیده، تضعیف کند».

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در حال بمباران مناطق مختلف رفح است و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر انجام حمله زمینی به این منطقه با ادعای نابودی آخرین گردان‌های حماس پافشاری می‌کند. هرچند که کشور‌های اروپایی، ایالات متحده آمریکا به عنوان متحدان اصلی رژیم اسرائیل از نتانیاهو می‌خواهند که از این اقدام پرهیز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله به رفح
  • آمریکا: خسارت حمله به رفح فراتر از حد انتظار است/ سازمان جهانی بهداشت: حمام خون به راه می‌افتد
  • سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح حمام خون راه می‌اندازد
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود
  • سازمان جهانی بهداشت: سوءتغذیه در نوار غزه افزایش یافته است