Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:35:28 GMT

این آژیرهای نجات‌بخش

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۵۷۵۹

این آژیرهای نجات‌بخش

این قانون راهنمایی و رانندگی است آمبولانس زمانی که به ماموریت اعزام می‌شود باید رانندگان دیگر همکاری کنند و فضای خیابان را برای رفتن خودرو امداد باز کنند و این آژیرها گاهی به حیات بیمار کمک می‌کند.

تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به عنوان پیشگامان نجات بخش حادثه دیدگان در ارائه خدمات مطلوبتر با مشکلات و کاستی‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، این روزها با افزایش وسایل حمل و نقل، همچنین رفت و آمدهای بین شهری تعداد تصافات و حوادث جاده‌ای، افزایش تعداد بیمارتن قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی و در چندماه اخیر شیوع ویروس کرونا فعالیت تکنسین‌های اورژانس در ارائه خدمات اولیه به مصدومان حوادث جاده‌ای و یا احیاء یک بیمار قلبی و عروقی ستودنی است.

امدادرسانی در حواث و بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و کمک به مصدومان، انجام عملیات احیاء برای افرادی که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند در کمترین زمان و اعزام تیمهای پشتیبان از مناطق مختلف کشور برای امداد رسانی، حضور در صحنه‌های تصادفات و درگیری‌ها، نجات جان مادر باردار و نوزادش و در ماه‌های اخیر انتقال بیماران کرونایی از مراکز به بیمارستان‌ها و ارائه آموزش خودامدادی به افراد و خانواده‌ها از فعالیت‌های است که نجاتگران جان انسان در اورژانس ۱۱۵ برای نجات جان مردم انجام می‌دهند. 

در این میان با توجه به حجم بالای کار شبانه‌روزی این تکنسین‌ها و شیفت‌های شبانه، برخی مشکلات سختی کار را بر تن این قشر باقی می‌گذارد اما هیچ چیز باعث نمی‌شود که انگیزه نحات جان یک بیمار را از دست دهند و از تمام توان خود برای نجات جان حادثه‌دیدگان تلاش می‌کنند.

اورژانس پیش بیمارستانی در کشور در سال ۵۴ به عنوان چهارمین اورژانس پیش بیمارستانی در دنیا با فعالیت هفت پایگاه در تهران تاسیس شد و در طول هشت سال دفاع مقدس این پایگاه ها و خدمات تکنسین‌های اورژانس توسعه پیدا کرد.

در این سالها اورژانس هوایی و ریلی و همچنین آمبولانس‌های مجهز، اتوبوس‌آمبولانس و همچنین بیمارستان صحرایی برای امدادرسانی سریعتر به مصدومان به چرخه فعالیت اورژانس ۱۱۵ کشور اضافه شد، اما در برخی مناطق سخت‌گذر استان به منظور امدادرسانی سریعتر نیاز به برخی تجهیزات از جمله خودروهای کمک دار وجود دارد.

حیات و نجات جان بیمار دغدغه تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵

یکی از تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حیات و نجات جان بیمار مهمترین دغدغه تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ است، گفت: برخی مشکلات و کاستی‌ها زمینه ارائه خدمات مطلوب‌تر در حوادث را کاهش می‌دهد.  

محمدطاها خلیل‌مقدم افزود: ناآشنایی برخی از مردم با فعالیت‌های تکنسین‌های اورژانس و توقع نابه‌جا از آنها در ارائه خدمات در سرصحنه وقوع حادثه و همچنین همکاری نکردن در مواقع بحران با تکنسین‌های اورژانس و یا درگیری لفظی و فیزیکی، تجمع‌های بی‌مورد که زمینه حضور سریع‌تر در اورژانس را کاهش می‌دهد و یا اطلاع‌رسانی دیرهنگام به اورژانس از عواملی است که باعث می‌شود ارائه خدمات مطلوب‌تر توسط تکنسین‌های اورژانس کم شود.

وی به برخی تماس‌های بی‌مورد و یا مزاحمت‌های تلفنی از سوی مردم و اشغال کردن خط اورژانس به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره کرد و گفت: برخی افراد با برقراری تماس با اورژانس ۱۱۵ و ارائه آدرس نادرست و یا درخواست کمک بی‌مورد باعث اعزام نیرو به صحنه می‌شوند که این امر توان و وقت نیروی اورژانس را گرفته و باعث می‌شود در برخی مواقع امدادرسانی به حادثه دیده واقعی با تاخیر انجام شود.

وی از مردم‌خواست تا با تماس‌های بی‌مورد و یا مزاحمت تلفنی با جان و زندگی فرد دیگر بازی نکنند.

خلیل‌مقدم، به جانیفتادن فرهنگ فعالیت اورژانس ۱۱۵در جامعه اشاره کرد و گفت: باید مردم به این آگاهی برسند در مواقع بحرانی و یا حوادث جاده‌ای صحنه را شلوغ نکنند و استرس  به تکنسین‌های اورژانس که در حال انجام فعالیت هستند را کم کنند، تا تکنسین‌ها با فراغ باز به کار امدادرسانی و نجات جان مصدوم برسند.

این تکنسین اورژانس که بیش از ۱۳ سال تجربه کار امدادرسانی در اورژانس ۱۱۵ را دارد، گفت: با توجه به اینکه هر دقیقه برای همراهان بیمار و یا فرد مصدوم ساعت‌ها طول می‌کشد،  تکنسین‌های اورژانس در کمترین زمان بین پنج تا ۱۴ دقیقه در محل حادثه  حاضر می‌شوند.

وی از برخی بدرفتارهای و بداخلاقی‌ها، از سوی عده‌ای از افراد حاضر در صحنه، همراهان بیمار و یا خود بیمار و مصدوم نسبت به تکنسین‌های اورژانس ابراز گلایه کرد و افزود: تکنسین‌های اورژانس بدون وقت و پس از دریافت نخستین تماس به صحنه اعزام می‌شوند و زمان رسیدن به صحنه بسته به مسافت پایگاه تا صحنه و یا میزان تجمع ‌در حاشیه صحنه و یا آدرس‌دهی درست محل وقوع حادثه دارد.

قانون حمایتی خاص نیروهای اورژانس در کشور وجود ندارد 

این تکنسین اورژانس که بیش از ۱۳ سال تجربه کار امدادرسانی در اورژانس ۱۱۵ را دارد، گفت: قانون حمایتی خاص برای نیروها و تکنسین‌های اورژانس وجود ندارد و این خلا قانونی باعث بروز برخی مشکلات برای تکنسین‌های اورژانس شده است.  

وی گفت: درگیر شدن برخی از همراهان و یا حاضران در صحنه با نیروهای اورژانس و اینکه این افراد در صحنه‌ حوادث توان برقراری امنیت برای خودشان ندارد و در برخی ماموریت‌ها مورد ضرب و شتم، فحاشی از طرف همراهان و یا حاضران در صحنه قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: این تکنسین‌ها که برای نجات جان بیمار در صحنه حاضر می‌شوند، بدون توجه به امنیت جانی خود به خدمات‌رسانی می‌پردازند و به دلیل نبود قانون حمایتی توان انجام هیچ دفاع از خود را ندارد.

خلیل‌مقدم گفت: در صورتی که یکی از تکنسین‌های اورژانس در حین خدمت رسانی و ماموریت دچار حادثه و یا فوت کند به دلیل نبود قانون حمایتی شهید یا جانبار محسوب نمی شود.

وی به شهادت پرسنل اورژانس در چند سال‌گذشته  در هنگام عملیات امدادرسانی به مادر باردار در مناطق سخت‌گذر اردل و سقوط بالگرد اشاره کرد و گفت: تنها روی کاغذ به این افراد درجه شهید اعطا شد و تاکنون خدماتی دیگر به خانواده وی ارائه نشده است.

کمبود نیرو و تجهیزات در اورژانس

وی گفت: با اشاره به کوهستانی و سخت‌گذر بودن برخی مناطق استان به خصوص در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ و لردگان و همچنین عشایر کمبود تجیهزات مناسب برای ارائه خدمات مطلوبتر به این مناطق ضروری است.

خلیل‌مقدم افزود: برخی مناطق استان که به دلیل سخت‌گذر بودن و یا در فصل زمستان به دلیل برف و کولاک ارائه خدمت با بالگرد نیز امکان‌پذیر نیست و هم‌اکنون نیروهای اورژانس ازتمام توان خود حتی چندین ساعت پیاده‌روی برای نجات جان بیمار و یا فرد حادثه دیده استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: در برخی مناطق پر خطر استقرار پایگاه جدید و یا تکمیل ظرفیت نیروی تکنسین پایگاه‌های موجود زمینه خدمات‌رسانی مطلوب‌تر را افزایش می‌دهد که به دلیل کمبود نیرو  و تجهیزات تکنسین‌های اورژانس در پایگاه‌های امدادی با حداقل نیرو و تجهیزات خدمات‌رسانی می‌کنند.

قانون سخت و زیان آور بودن شغل تکنسین‌های اورژانس اجرایی نشده است

این تکنسین اورژانس ۱۱۵ در چهارمحال وبختیاری با اشاره به استرس بالای کار خدمات‌رسانی  امدادرسانی به حادثه‌دیدگان  و مصدومان، شیفت‌های شبانه و اعزام به ماموریت در شب بدون در نظر گرفتن امنیت جانی ، اضافه کاری زیاد برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی ،گفت: قانون سخت و زیان‌آور بودن شغل تکنسین‌های اورژانس تاکنون اجرایی نشده است.

خلیل‌مقدم افزود: با اجرایی شدن قانون سخت و زیان‌آور تکنسین‌های اورژانس با ۲۰ سال سابقه کار باید بازنشسته شوند در حالی‌که هم‌اکنون تعدادی از تکنسین‌های اورژانس در استان نزدیک به ۳۰ سال سابقه فعالیت دارند.

کارانه واضافه کار تکنسین‌های اورژانس از ۱.۵ سال گذشته پرداخت نشده است 

یکی دیگر از تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری به پرداخت نشدن کارانه و اضافه‌کار برای تکنسینهای اورژانس از یک و نیم سال گذشته اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده که زندگی تکنسین‌های اورژانس که بیشترین درصد آنها نیز متاهل است با شرایط اقتصادی موجود با مشکل مواجه شود.

سید حبیب طاهریان افزود: رسیدگی به مشکلات اقتصادی تکنسین‌های اورژانس به عنوان ناجیان جان مردم ضروری است تا این افراد بدون دغدغه مشکلات اقتصادی به ماموریت اعزام شوند.

وی با اشاره به برخی مشکلات تکنسین‌های اورژانس در صحنه وقوع حادثه و محل امدادرسانی اشاره کرد و گفت: میانگین حضور تکنسین‌های اورژانس در صحنه حادثه هشت دقیقه است که در برخی مواقع این زمان برای همراهان بیمار طولانی‌تر به نظر می‌رسد و این باعث برخوردهای نادرست از طرف آنها با تکنسین‌های اورژانس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همراهان بیمار باید در آن زمان با کمترین خطا آدرس محل حادثه را اعلام کنند و کارهای امدادی اولیه را انجام دهند، افزود: توقع اینکه در کمتر از ۲ تا سه دقیقه که بهترین زمان برای نجات جان یک بیماری که دچار سکته مغزی و قلبی شده نیروهای اورژانس در محل حاضر شوند، وجود ندارد.

به گفته وی، در بهترین حالت وقوع حادثه یک تا چند دقیقه زمان می‌برد تا اطرافیان مصدوم یا بیمار به اورژانس تماس بگیرند، یک دقیقه زمان پاسخگویی اورژانس، یک تا ۲ دقیقه زمان برای ابلاغ به پایگاه و همچنین چندین دقیقه نیز زمان برای رسیدن به محل حادثه نیاز است و نمی‌توان این چرخه را کم کرد.  

خودامدادی در خانواده‌ها نهادینه شود

این امدادگر که سابقه بیش از ۱۲ سال امدادگری در حوزه اورژانس را دارد، با اشاره به زمان طلایی برای احیاء بیماران قلبی و عروقی، گفت: خودامدادی در خانواده‌ها یک امر ضروری است.

طاهریان بر ارائه آموزش همگانی امداد و نجات و امدادرسانی اولیه از جمله احیاء قلبی و عروقی برای و احیای درست و به موقع تاکیدکرد و گفت: همکاری رسانه‌ها  و همچنین همراهی مردم برای دریافت آموزش‌های خودامدادی ضروری است.

وی از آمادگی نیروهای امدادی و تکسنین‌های اورژانس برای ارائه آموزش‌های لازم به مردم در قالب گروه‌های چند نفره و یا فردی خبر داد و گفت: هر فرد باید یک امدادگر و نجاتگر باشد.

کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات اورژانس ۱۱۵ استان چهارمحال وبختیاری است 

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ماموریت‌های اورژانس ۱۱۵ در حوزه شهری، روستایی و جاده‌ای و امدادرسانی در خصوص بیماریهای قلبی و عروقی و حوادث غیرمترقبه گفت: کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از مشکلات اورژانس است.

محمد حیدری با تاکید بر اینکه ۳۰۰ نفر نیروی تکنسین برای تکمیل نیروی پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ نیاز است، افزود: استاندارد نیرو و تکنسین در هر پایگاه اورژانس ۹.۲ نفر است که متوسط نیروی تکنسین در پایگاه‌های اورژانس استان پنج نفر است.

وی اظهار داشت: به دلیل کبمود نیروی انسانی در پایگاه‌های این کمبود نیرو از طریق افزایش شیفیت و اضافه‌کاری و همچنین استفاده از ظرفیت تکنسین‌های بیمارستانی تامین می‌شود که این امر امکان کاهش بهره‌ کاری تکنسین‌های اورژانس و  همچنین فرسایش نیروی انسانی را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، در استان ۵۱ پایگاه اورژانس فعال است که از این تعداد  ۱۸ پایگاه شهری و ۳۲ پایگاه جاده‌ای است که ۳۵۰ تکنسین در این پایگاه‌های فعالیت دارند و به صورت شیفتی و اضافه کاری کمبود نیروی انسانی را جبران می‌کنند.

وی با اشاره به اضافه کاری‌ که تکنسین‌های اورژانس به منظور تامین نیروی انسانی پایگاه‌ها و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر انجام می‌دهند، گفت: پرداخت نشدن کارانه و اضافه‌کاری این افراد از یک و نیم پارسال یکی از مشکلاتی استکه وجود دارد، اما این امر باعث نشده که این افراد از تلاش خود در نجات جان مردم بگذرند.

اورژانس ۱۱۵ استان با کمبود تجیهزات و آمبولانس‌های کمک‌دار مواجه است

رییس اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان ۸۱ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک باب بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۳۶ تخت بیمارستانی فعال است، گفت: توسعه تجهیزات خودرویی به خصوص خودروهای کمک‌دار برای مناطق سخت‌گذر در استان یک اولویت است.

وی افزود: سخت‌گذر بودن مناطق استان و عشایرنشین از مشکلات اورژانس است که نیاز است برای خدمات‌رسانی مطلوبتر به این مناطق از امکانات وتجهیزات به روز و همچنین کمک‌دار استفاده شود.

به گفته وی،تکنسین‌های اورژانس برای انجام برخی‌ ماموریت‌های در این مناطق به دلیل اینکه آمبولانس‌ها امکان عبور از این مکان‌ها را ندارند، باید پیاده به امدادرسانی بپردازند.

۱۰ درصدتماس‌های برقرار شده با اورژانس مزاحمت تلفنی است  

وی با اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۲۰ هزار تماس با مرکز مدیریت اورژانس استان برقرار شده است، گفت: از این تعداد ۱۳ هزار تماس مزاحمت تلفنی و ۱۰ درصد تماس‌ها نیز  مشاوره بوده است و از مردم استان در خواست می‌شود تا خط‌های ۱۱۵ استان را برای دریافت مشاوره و یا مزاحمت تلفنی مشغول نکنند.

وی اظهار داشت: در سالجاری ۱۳ هزار ماموریت توسط تکنسین‌های اورژانس استان انجام شده است که چهار هزار ماموریت در خصوص بیماری قلبی و عروقی و چهار هزار و ۵۰۰ تماس تصادفی بوده است.

به گفته وی،در این مدت ۵۸ مورد تماس در خصوص مسمومیت  با مونوکسیدکربن، ۱۷ زایمان در آمبولانس و ۱۵ مورد غرق‌شدگی بوده است.

حیدری اظهار داشت: در این مدت یکهزار ماموریت کرونایی در استان انجام شده و در هر شهرستان برای جابه‌جایی بیماران کرونایی از مراکز درمانی به بیمارستان و یا بین بیمارستانی یک آمبولانس اختصاص داده شده است.

وی به افزایش خدمات دهی تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ استان در شرایط کرونایی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا،۲۶ شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس ۱۱۵  و فوریت‌های پزشکی نامگذاری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون ۹۷۹ هزار نفر است.

برچسب‌ها سازمان اورژانس کشور شهرکرد چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اورژانس کشور شهرکرد چهارمحال وبختیاری سازمان اورژانس کشور شهرکرد چهارمحال وبختیاری اخبار کنکور تکنسین های اورژانس ۱۱۵ تکنسین های اورژانس تکنسین های اورژانس بختیاری با اشاره کمبود نیروی انسانی چهارمحال و بختیاری ارائه خدمات مطلوب نیروهای اورژانس اورژانس ۱۱۵ اشاره کرد و گفت همراهان بیمار برای نجات جان مزاحمت تلفنی قانون حمایتی قلبی و عروقی برخی مشکلات خدمات رسانی اضافه کار وقوع حادثه اضافه کاری کمبود نیرو برخی مناطق جان بیمار پایگاه ها خلیل مقدم ۱۱۵ استان مطلوب تر کمک دار بی مورد جاده ای تماس ها سخت گذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۵۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف زنجیره‌ای و حریق ۳ خودرو ۲ کشته بر جای گذاشت

سخنگوی اورژانس پیش‌بیمارستانی خوزستان گفت: در پی وقوع یک تصادف زنجیره‌ای و حریق خودرو دو نفر جان خود را از دست دادند.

عارف اصل شرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان اظهار کرد: بامداد امروز جمعه چهاردهم اردیبهشت در پی رخ دادن یک تصادف زنجیره‌از در آزاد راه خلیج فارس و ۱۵ کیلومتری بندر امام خمینی (ره) منجر به آتش‌سوزی سه خودرو شد.

وی افزود: با اطلاع اورژانس به سرعت تیم‌های عملیاتی به محل اعزام شدند و در پی این تصادف دو نفر کشته شده‌اند که هویت آن‌ها تا کنون شناسایی نشده است.

کد خبر 750267

دیگر خبرها

  • آتش سوزی پژو ۴۰۵ و فوت سه تن در جاده یاسوج
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • تصادف زنجیره‌ای و حریق ۳ خودرو ۲ کشته بر جای گذاشت
  • احداث پد بالگرد اورژانس در جاده‌های قم
  • نجات پسر ۶ ساله که دچار غرق شدگی شده بود
  • وقوع حادثه رانندگی در فارسان
  • حادثه رانندگی در فارسان
  • حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز | ۴ نفر مصدوم شدند
  • نجات جان جوان قمی در حادثه سقوط از ارتفاع
  • به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در شهرک‌های شمال اراضی اشغالی